El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, acompanyat de l’alcalde de Terrassa, Pere Navarro, ha informat avui del calendari d’execució de les obres de perllongament de la línia d’FGC del Vallès a Terrassa i del seu estat actual. Així:
- La primera tuneladora començarà a perforar la propera tardor des de Can Roca, mentre que la segona ho farà a principis del 2009
- Ja està en construcció el pou d’atac de Can Roca i el pou d’extracció de les tuneladores a la Rambla d’Egara, que estarà tallada fins al Nadal
- Les estacions de Can Roca, i UPC-Vallparadís ja es troben a més del 50% de la seva construcció i s’ha iniciat la d’Intercanviador Renfe
- S’han realitzat el 86% de les inspeccions dels habitatges ubicats a la zona d’influència del traçat
- Es preveu finalitzar els treballs d’infraestructura a finals del 2010 i que el perllongament es posi en servei durant el 2011
- Les obres comporten una inversió global de 321 MEUR
Avui, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, i l’alcalde de Terrassa, Pere Navarro, han informat de l’estat actual de les obres del perllongament de la línia d’FGC del Vallès a Terrassa, així com del calendari previst d’execució dels treballs.
El DPTOP va iniciar la passada primavera els treballs a la zona més propera a la futura estació de Can Roca, per a construir el futur pou d’entrada de les dues tuneladores que perforaran el nou tram de línia, que comprèn tres noves estacions des de l’actual Terrassa-Rambla per donar servei al centre històric, la zona universitària i el sector més al nord de la ciutat, en ple creixement.
Estat de les obres
D’acord amb el calendari previst d’aquest projecte, les obres d’infraestructura, col·locació de les vies, catenària, senyalització i electrificació quedaran enllestides cap a finals del 2010, de manera que a principis del 2011 només quedaran per fer els últims acabats d’arranjament dels interiors de les estacions. Un cop es realitzin les proves d’explotació i de circulació de trens, durant el 2011 es posarà en servei el nou tram perllongat.
De moment, continuen els treballs a l’estació de Can Roca, el dipòsit de trens (pou d’entrada de tuneladores) de Can Roca, UPC-Vallparadís, Intercanviador Renfe, i la Rambla d’Egara:
* Rambla d’Egara: han finalitzat els treballs previs, que han consistit en el desviament dels col·lectors d’aigua i els serveis afectats, i la retirada de l’arbrat del passeig i la seva replantació a altres indrets del municipi. També s’ha iniciat la construcció dels murets guia de les pantalles que delimitaran el perímetre del pou de sortida de les tuneladores. Aquestes obres han comportat el tall al trànsit de la Rambla des del 9 de gener entre el carrer de Grànius i d’Antoni Torrella (els vehicles i autobusos afectats es desvien pels carrers de Galileu i d’Arquímedes). Abans de Nadal, es tornarà a cobrir el pou per reobrir el tram tallat a la circulació, i només es mantindrà l’ocupació de la vorera central de la Rambla, per continuar els treballs.
* UPC-Vallparadís: A finals de gener van finalitzar les excavacions arqueopaleontològiques. De moment, s’han enllestit la meitat dels treballs previstos en aquest punt: s’han construït els murs pantalla fins a l’alçada dels vestíbul de l’estació i properament es construiran les andanes. A més, s’han construït els murs pantalla del futur aparcament al carrer de Salmeron, contigu a l’estació, amb capacitat per 280 vehicles. Els treballs inclouen també la urbanització dels carrers de l’entorn de l’estació: el carrer de Salmeron, de la Igualtat, de la cruïlla de l’avinguda Jacquard i les zones afectades del Parc de Vallparadís. Tot plegat, es preveu que estigui enllestit la primavera del 2009.
* Intercanviador Renfe: s’han iniciat les obres de construcció de les pantalles, que s’allargaran fins al proper estiu.
* Estació de Can Roca: de moment, s’han finalitzat el 67% dels treballs a la nova estació, on s’han construït els murs, la coberta i l’estructura interior a la banda sud, i s’està realitzant la urbanització entre el carrer d’Arenys de Mar i l’avinguda Parlament, que es preveu enllestir aquesta primavera. Així, només quedaran per fer els accessos de l’estació: el de la banda nord, es completarà a finals d’any, i el de la banda sud, el proper estiu. Aquesta estació comptarà també amb un aparcament per a 380 vehicles.
* Dipòsit de trens Can Roca: la passada primavera es van iniciar els treballs en aquesta zona, des d’on les tuneladores començaran a perforar el tram perllongat fins a l’actual estació de Terrassa-Rambla i on, en el futur, s’ubicarà la cua de maniobres i un dipòsit de trens. Els treballs s’han centrat en desviar els serveis afectats, i s’estan construint els murs que delimitaran aquest espai. De moment, s’ha realitzat el 22% del gruix de l’obra.
* El túnel: actualment s’estan fabricant les dues tuneladores de 6,9 metres de diàmetre encarregades especialment per a perforar els dos túnels de 3,1 quilòmetres de longitud en paral·lel. Es preveu que la primera tuneladora comenci a perforar al voltant del mes d’octubre, mentre que la segona ho farà cap al gener del 2009, aproximadament.
* Inspeccions a edificis: s’han realitzat totes les inspeccions de les façanes dels edificis de la zona d’influència del traçat i el 86% de les inspeccions als habitatges, d’un total de 3.150. A més, s’han instal·lat tos els equips necessaris per a la auscultació dels edificis.
El metro de Terrassa
El perllongament de la línia d’FGC a Terrassa permetrà millorar la mobilitat interna i externa al Vallès. Així, el projecte preveu el desenvolupament d’una xarxa de metro per millorar les connexions entre la comarca i Barcelona i la seva àrea metropolitana.
L’actuació suposarà la creació de tres noves estacions a la ciutat, UPC-Vallparadís, Intercanviador Renfe i Can Roca, per apropar el transport públic al centre històric, la zona universitària i l’àrea en ple creixement situada més al nord.
El nou tram perllongat, de 4,5 quilòmetres de longitud, comptarà amb dos túnels de 6 metres de diàmetre interior cadascun, separats per 14 metres i excavats amb dues tuneladores. Un cop finalitzin les obres, el metro del Vallès donarà servei en aquesta ciutat a 32.000 viatgers <> al dia, el doble que ara. La inversió global prevista per aquest projecte és de 321 MEUR.
11 de febrer de 2008




