El president de la Generalitat, José Montilla, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i alcaldes de la zona, han visitat avui el tram de la C-12 entre el nucli urbà d'Àger i l'enllaç amb la C-13 (la passarel·la dels Terradets), un cop finalitzades les obres de millora que el DPTOP hi ha dut a terme. La posada en servei d'aquest tram marca el punt final de les obres de condicionament d'aquesta carretera que uneix Balaguer i el Pallars Jussà. Amb una inversió de 20 MEUR, l'actuació en aquest tram permetrà millorar la fluïdesa i la seguretat del trànsit a zona. Així, s'han eliminat els revolts més pronunciats amb l'eixamplament de la calçada al llarg d'aquests 11 quilòmetres de via.
El president de la Generalitat, José Montilla, juntament amb el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, i alcaldes de la zona, han visitat avui el tram millorat de la carretera C-12 entre el nucli urbà d’Àger i l’enllaç amb la C-13, a la passarel·la dels Terradets, un cop enllestides les obres de condicionament que s’hi han dut a terme. Així, amb la posada en servei d’aquest tram, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha completat el condicionament de la carretera que comunica Balaguer i Tremp, que ha estat objecte de diferents obres de millora en els últims anys.
L’actuació en el tram que s’ha posat en servei permetrà millorar sensiblement la seguretat i la fluïdesa del trànsit en aquesta àrea, atès que les obres han consistit principalment en la millora del traçat de la via, per tal de reduir i suavitzar els revolts pronunciats. Es calcula que el nou traçat comportarà un estalvi del temps de recorregut de més de 10 minuts, en tant que la longitud de la nova carretera s’ha escurçat un quilòmetre, aproximadament, respecte d’abans. Les obres en aquest últim tram han comportat una inversió de 20 MEUR.
La darrera actuació que està pendent d’executar a la C-12, correspon al tram inicial, a la zona de Balaguer, on s’ha previst la construcció de la variant per enllaçar la carretera C-26 amb la C-12. Amb aquesta nova variant, els vehicles procedents d’Alfarràs i de l’Aragó no hauran de travessar el nucli urbà de Balaguer per anar cap a Àger. Aquesta actuació, que es troba en fase d’informació pública, tindrà un cost de 3,4 MEUR.
Eixamplament de la via
Els treballs de millora, que han abastat un tram d’11 quilòmetres de via, han consistit en l’eixamplament de la carretera, que fins ara no arribava als 5 metres, fins als 9 metres d’amplada actuals. Així, la via està ara formada per una calçada de 7 metres d’amplada, amb dos carrils de 3,5 metres, un per sentit de circulació, i dos vorals d’1 metre d’amplada cadascun.
Els principals encreuaments s’han resolt amb interseccions del tipus “T” amb un tercer carril central que permetrà efectuar els girs a l’esquerra. Aquestes interseccions s’han format a l’accés a la Règola, a l’accés a l’Ametlla de Montsec i a l’encreuament final de la C-12 amb la C-13.
Com a conseqüència de l’accidentada orografia de la zona, l’actuació ha comportat la construcció de 9 viaductes que sumen una longitud total de 722 metres. Entre aquests, destaquen el viaducte que permetrà travessar el barranc de Menàrguens, de 160 metres de longitud; el del barranc de la Teulera, de 115 metres; el del pantà de Camarasa, de 115 metres, i la semicalçada sobre el pantà de Camarasa, de 191 metres.
Les obres de millora de la C-12 també han inclòs la construcció de 8.400 m2de murs de diferents tipus, segons el tram, com els de formigó, els prefabricats o els de terra armada.
L’actuació s’ha completat amb els elements de drenatges longitudinal i transversal, la instal·lació de les barreres de seguretat i la col·locació de la senyalització vertical i horitzontal corresponent. Finalment, durant la propera tardor s’executaran les tasques d’enjardinament i plantacions incloses en les mesures d’impacte ambiental corresponents a aquesta obra.




