El Departament de Política Territorial i Obres Públiques va enllestir el passat mes d'abril la perforació amb tuneladora d'1,3 quilòmetres del túnel de l'L9 de metro entre les estacions de Fira II i Parc Logístic, corresponents a la primera fase d'aquesta actuació. Un cop finalitzats aquests treballs, la tuneladora va ser traslladada fins a l'estació de Mas Blau, on s'ubica un dels pous d'atac, per tal d'iniciar la segona fase del projecte.
Ara, un cop muntada i posada a punt, la tuneladora ha començat la perforació del nou tram de túnel des de l'estació de Mas Blau en direcció al Parc Logístic de Barcelona.
El metro del Prat
Aquesta actuació permetrà la construcció d'un tram de túnel de 8,5 quilòmetres de longitud que connectarà el Prat de Llobregat i la Zona Franca de Barcelona, molt a prop de l'Hospitalet de Llobregat.
El projecte dotarà el nucli urbà del Prat de Llobregat de 5 noves estacions de metro que milloraran la mobilitat de la zona, permetran creuar el centre de la ciutat i enllaçar amb la futura estació intermodal, i amb altres àrees de creixement previstes al municipi.
Des del Prat, el túnel creuarà per sota el riu Llobregat per dirigir-se cap a l'estació de Mercabarna i connectar finalment amb el túnel ja construït que arriba fins a Parc Logístic. El traçat actual d'aquest túnel evitarà en tot moment el pas per sota d'edificis. Es preveu finalitzar la perforació d'aquest tram durant el 2010.
7 noves estacions
El nou túnel acollirà en global 7 noves estacions entre el Prat de Llobregat i la Zona Franca de Barcelona:
- MasBlau: situada al Parc de Negocis de Mas Blau II, permetrà millorar la mobilitat a l'àrea empresarial del polígon industrial de l'entorn de l'aeroport del Prat, que concentra un volum important de treballadors. Actualment, es configura com un dels pous d'atac més importants des d'on s'inicia la perforació del túnel actual i la del futur tram Mas Blau - aeroport, que es començarà a construir a partir de la propera primavera amb una segona tuneladora. Els treballs per construir aquesta estació ja estan en marxa, i de moment s'han enllestit les estructures principals.
- Sant Cosme: situada al barri de Sant Cosme, al carrer de Riu Llobregat, donarà servei de metro a aquest barri pratenc. Les obres en aquesta estació estan en marxa i ja s'han construït tots els murs pantalla. Així, properament es construirà la coberta i s'iniciarà l'excavació de terres a l'interior.
- Plaça Catalunya: ubicada a la cèntrica Plaça Catalunya de El Prat, permetrà connectar el nucli del Prat, amb l'aeroport i el centre de Barcelona. Aquí, els treballs es van iniciar recentment i de moment s'estan construint els murs pantalla corresponents a l'estructura exterior.
- Estació Intermodal: aquí confluiran, a més de l'L9, les línies ferroviàries d'alta velocitat, rodalies, llarg recorregut, i el futur perllongament de l'L1. Aquesta estació té com a finalitat esdevenir un nou eix de centralitat metropolitana i un revulsiu de transformació urbanística, a més d'una eina per a promoure la intermodalitat entre diferents mitjans de transport. Es preveu que les obres comencin a principis del 2008.
- Centre Direccional: donarà servei a la zona de futur desenvolupament urbanístic situada al nord del Prat de Llobregat. Els treballs de construcció d'aquesta estació s'iniciaran també a principis de 2008.
- Verge de Montserrat: la nova estació se situarà a l'Avinguda de Verge de Montserrat, a la zona més propera a Barcelona, i es començarà a construir a principis del 2008.
- Mercabarna: ubicada al polígon de la Zona Franca de Barcelona, l'estació permetrà enllaçar aquesta àrea industrial i comercial de manera directe en transport públic, tant amb l'aeroport del Prat com amb el centre de Barcelona. Actualment, es troba en avançada fase d'execució, i de moment s'han construït els murs pantalla, la coberta i el vestíbul intermedi.
Nova tuneladora de Mas Blau a l'aeroport
D'altra banda, el DPTOP ja ha encarregat la incorporació d'una nova tuneladora que des del mateix pou d'atac de Mas Blau realitzarà el túnel que connectarà l'L9 amb l'aeroport. Es preveu que aquesta tuneladora es posi en marxa la primavera de 2008 per tal d'iniciar la perforació d'aquest tram de túnel. Aquesta actuació permetrà la construcció d'una nova estació que donarà servei a la futura Ciutat aeroportuària, així com la connexió de les dues terminals aeroportuàries, en un tram de en 4,3 quilòmetres, envoltant l'aeroport per l'oest i sense creuar per sota les pistes d'enlairament.
Tuneladora adaptada al subsòl
La tuneladora que treballa en el tram que ara s'inicia està dissenyada per adaptar-se al subsòl característic del delta del Llobregat. Així, en lloc dels 12 metres de diàmetre de les altres dues tuneladores de l'L9, aquesta fa 9,4 metres. A més, ateses les característiques del tram, el túnel es pot fer més a prop de la superfície i això permetrà construir les estacions a cel obert.
1