
El túnel de Bracons, completat
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques té en marxa la formació d'una nova carretera entre Vic i Olot per Bracons (C-37), que esdevindrà eix vertebrador de les comunicacions entre la Garrotxa i les comarques centrals. Un primer tram des de Vic a Torelló ja està construït i actualment estan en execució les obres del tram des de Torelló fins a Sant Esteve d'en Bas, que signifiquen una inversió global de 250 MEUR.
Aquestes obres han assolit ara una fita significativa, en haver-se completat la perforació del túnel de Bracons, que, amb 4,5 quilòmetres de longitud, és el tercer més llarg de Catalunya.
Boca nord del túnel de Bracons
El túnel de Bracons té una amplada de 13,7 metres i un gàlib de 5 metres. Compta amb dos carrils de circulació en direcció a Torelló i un en direcció a Sant Esteve d'en Bas. Cada carril té una amplada de 3,5 metres. Els dos sentits de la marxa estan separats per un mitjana d'un metre d'amplada i cadascun disposa d'una vorera de 0,6 metres i voral de 0,5.
Un cop s'han trobat els dos fronts d'excavació al túnel, s'hi duran a terme els treballs següents:
- Revestiment del túnel i formació d'un fals sostre
- Pavimentació de la calçada i voreres
- Obres de drenatge
- Instal·lació de l'enllumenat i sistema de ventilació.
- Instal·lacions de seguretat i control
- Senyalització
- Finalització de la perforació i condicionament de la galeria d'evacuació. Fins al moment, se n'han executat 2,9 quilòmetres.
Execució de l'eix Vic - Olot
Les obres actualment en execució consisteixen en la formació d'una nova carretera de 19 quilòmetres de longitud, des de Torelló fins a Sant Esteve d'en Bas; 10,5 se situen a la comarca d'Osona, 4,5 corresponen al túnel de Bracons i els 4 quilòmetres restants se situen a la Garrotxa.
La calçada estarà formada per dos carrils de 3,5 metres d'amplada i dos vorals de 2,5 metres. Una gran part del trajecte té pendents que varien entre el 5 i el 6,5%, motiu pel qual s'ha previst la construcció d'un carril addicional per a l'avançament de vehicles pesants en una longitud total de 8 quilòmetres.
En el tram amb carril addicional, així, la calçada estarà formada per tres carrils de 3,5 metres i dos vorals de 2,5 metres. En els túnels i falsos túnels la via tindrà tres carrils de 3,5 metres, dos vorals de 0,50 metres, dues voreres de 0,6 metres i una mitjana d'1 metre.
Les obres van començar el 2003 en el tram des de Torelló a la boca sud del túnel de Bracons. El DPTOP va introduir millores en el projecte que van comportar una nova tramitació per al tram entre la boca nord d'aquest túnel i la C-63. El desembre de 2005 es van iniciar els treballs a la boca nord i el març de 2007 els del tram restant. Es preveu que tota la carretera entrarà en servei a finals de 2008.
A banda del túnel de Bracons, l'estat d'execució dels treballs, per trams, és el següent:
Tram Torelló - boca sud túnel Bracons
Les obres entre Torelló i el túnel de Bracons estan força avançades; les estructures ja estan executades i s'han aglomerat 8 quilòmetres de la nova carretera. Aquest tram inclou la construcció de sis túnels i tres viaductes.
Túnel de la Cavorca
160 metres
Finalitzat
Túnel dels Corbs
86 metres
Finalitzat
Túnel de les Salines
213 metres
Finalitzat
Túnel de la Sala
502 metres
Finalitzat
Túnel de Sant Andreu de la Vola
500 metres
Finalitzat
Túnel de la Rierola
119 metres
Finalitzat
Viaducte de les Salines
269 metres
Finalitzat
Viaducte de St. Andreu de la Vola
156 metres
Finalitzat
Viaducte sobre el riu Fornés
112 metres
Finalitzat
Actualment, s'estan duent a terme les plantacions i ultimant els elements de drenatge. Les tasques que restaran fins a la finalització del tram seran les instal·lacions en els túnels, l'estesa de l'última capa de paviment i la col·locació de la senyalització vertical i horitzontal.
Tram boca nord Bracons - Sant Esteve d'en Bas
En aquests treballs, cal remarcar la construcció de túnels i viaductes per tal de minimitzar l'impacte de la nova carretera en l'entorn; així, un 60% del traçat, uns 2,4 quilòmetres, transcorre en túnel o viaducte. En aquest sentit, els principals elements constructius d'aquest tram són els següents:
- Túnel de la Carrera, de 122 metres de longitud. S'ha iniciat l'excavació de les cimentacions.
- Túnel de la Famada, de 94 metres. S'ha iniciat l'excavació de les cimentacions.
- Túnel de la Codina, de 1.470 metres de longitud.
- Viaducte de la riera de Joanetes, de 39 metres
- Viaducte del mas Rubió, de 565 metres de longitud
- Viaducte sobre el riu Fluvià, de 90 metres
Boca est del túnel de la Codina
D'altra banda, les obres també comportaran la formació d'una variant de 920 metres de longitud, que permetrà millorar la connectivitat de can Trona i els nuclis situats a l'entorn de la carretera. Aquesta variant tindrà dos carrils de 3 metres d'amplada i dos vorals de 0,5 metres.
Fins al moment, s'ha dut a terme el 80% del moviment de terres previst i s'han executat 350 metres del túnel de la Codina -sumant-hi les dues boques.
1