El director general de Relacions Laborals, Salvador Álvarez, ha participat avui a l’Institut d’Ensenyament Secundari (IES) La Caparrella de Lleida en la gira del Bus de la Prevenció 2007/2008, una iniciativa per formar en prevenció de riscos laborals a 31.000 alumnes d’Ensenyament Secundari Obligatori (ESO) -de 12 a 15 anys- d’arreu de Catalunya. A les comarques de Lleida el bus de la prevenció ha format fins el moment prop de 1.400 alumnes de 13 instituts de 9 localitats lleidatanes.
 
La previsió és que quan acabi el seu recorregut per la demarcació de Lleida el bus de la Prevenció hagi format en prevenció de riscos laborals més de 2.000 alumnes de 20 instituts ubicats a 16 municipis lleidatans.
 
Aquesta iniciativa es fruit d’un acord marc de col.laboració entre els Departaments de Treball i d’Educació per formar en prevenció de riscos laborals els alumnes d’ensenyament secundari obligatori (ESO) i parteix del convenciment que, per aconseguir a llarg termini una reducció dels accidents laborals, és imprescindible que els nens, nenes i joves, que seran els futurs treballadors i empresaris, interioritzin que la seguretat i la salut laboral no són elements afegits a l’acte de treballar, una norma més que complir, sinó part essencial de l’activitat laboral.
 
Per això i primer cop, durant aquest curs escolar 2007-2008, els dos Busos de la Prevenció visiten 135 municipis catalans. Durant el curs s’ofereix a uns 500 instituts, la pràctica totalitat dels instituts públics de Catalunya, la formació bàsica en prevenció de riscos laborals, que està previst que arribi a un total de 31.000 alumnes de primer a quart d’ESO.
 
Aquesta oferta formativa es planteja com una experiència pilot pel curs 2007-2008, però amb vocació de continuitat els cursos següents i de fer-la extensiva als centres concertats.
 
Dos autobusos aula-interactiva recorren Catalunya
 
Per tirar endavant aquesta iniciativa, els Departaments de Treball i d’Educació han preparat dos autobusos articulats que són aules mòbils i interactives on 30 alumnes al mateix temps poden, dividits en dos grups, fer un taller d’informació i divulgació sobre prevenció, i participar en un joc interactiu per posar en pràctica els coneixements adquirits.
 
En la part teòrica del taller els monitors, que són tècnics especialitzats en Prevenció de Riscos Laborals, mostren amb el suport d’unes il·lustracions multimedia els riscos més habituals com les postures inadequades quan es treballa amb ordinadors, així com altres situacions de perill que es poden donar en un entorn laboral, ja sigui per les condicions del lloc de treball o pel risc d’accidents amb eines i equips de treball.
 
Els monitors donen als alumnes els coneixements bàsics en prevenció de riscos, que inclouen qüestions com els elements de protecció col·lectiva, que són els prioritaris –tanques per evitar caigudes, màquinària de tall protegida–, i els individuals –casc, ulleres de protecció, etc.–.
 
També s’expliquen nocions sobre com evitar riscos i, en cas que això no sigui possible, com avaluar-los i adoptar les mesures preventives per minimitzar els seus efectes. Finalment s’explica als estudiants com actuar en cas d’incendi i què signifiquen els diversos senyals de risc que es poden veure a un centre de treball.
  
Joc interactiu amb premi per a la millor classe
 
La part pràctica del taller consisteix en la realització d’un joc interactiu on els alumnes han d’aplicar els principis de la prevenció en diverses situacions tant de la vida quotidiana com de diversos entorns laborals. El joc ofereix les respostes correctes un cop l’alumne ha fet la seva tria.
 
El joc interactiu fa un recompte dels punts que ha obtingut cada alumne i la suma de la classe en el seu conjunt. Al final del curs, el grup de classe de tot Catalunya que hagi obtingut una puntuació més alta podrà anar gratuitament a Port Aventura.
 
La incorporació del valor de la seguretat i salut en el treball des de l’edat de la ESO és una forma adient d’invertir en el futur amb l’objectiu que, d’aquí a uns anys, es vegi clarament una reducció important del nombre d’accidents de treball i de malalties professionals.
 
Cal recordar que aquesta iniciativa s’emmarca en el conjunt de noves mesures que està impulsant la Generalitat per lluitar contra la sinistralitat laboral. 
 
 
Divendres, 21 de desembre de 2007


AREES COBERTES PEL BUS 2*
Amposta
19 Octubre
Piera
21 Gener
Deltebre
22 Octubre
Esparreguera
22 Gener
Móra d’Ebre
25 Octubre
Martorell
23 Gener
Valls
26 i 29 Octubre
Sant Andreu de la Barca
24 Gener
Cambrils
30 Octubre
Corbera de Llobregat
25 Gener
Reus
31 Octubre
Esplugues de Llobregat
28 Gener
La Selva del Camp
5 Novembre
El Prat de Llobregat
30 Gener
Reus
6 – 9 Novembre
Gavà
1 Febrer
Riudoms
12 Novembre
Sant Boi de Llobregat
4-5 Febrer
Cunit
13 Novembre
Viladecans
6 Febrer
El Vendrell
14-15 Novembre
Castelldefels
7 Febrer
La Bisbal del Penedès
16 Novembre
Cornellà de Llobregat
8-11 Febrer
Falset
19 Novembre
Sant Feliu de Llobregat
12 Febrer
L’Espluga de Francolí
20 Novembre
Sant Vicenç dels Horts
13 Febrer
Santa Coloma de Gramanet
21 Novembre
Vallirana
14 Febrer
Torredembarra
22 Novembre
Solsona
15 Febrer
Vila-Seca
23 Novembre
Girona
18-20 Febrer
Salou
26 Novembre
Vidreres
21 Febrer
Tarragona
27-30 Novembre
Lloret de Mar
22 i 25 Febrer
La Seu d’Urgell
3 Desembre
Hostalric
26 Febrer
Bellcaire d’Urgell
4 Desembre
Ripoll
27 Febrer
Sort
5 Desembre
Ribes de Freser
28 Febrer
El Pont de Suert
10 Desembre
Puigcerdà
29 Febrer
Esterri d’Àneu
11 Desembre
Figueres
3-7 Març
Vielha e Mijaran
12 Desembre
Castellò d’Empúries
10 Març
Alcarràs
13 Desembre
Roses
11 Març
Almacelles
14 Desembre
La Bisbal d’Empordà
12 Març
Lleida
17-21 Desembre
Celrà
13 Març
Ponts
8 Gener
Torroella de Montgrí
26 Març
Balaguer
9 Gener
Palafrugell
27 Març
Guissona
10 Gener
Palamós
28 Març
Bellpuig
11 Gener
Castell-Platja d’Aro
31 Març
Tàrrega
14 Gener
Sant Feliu de Guíxols
1 Abril
Cervera
15 Gener
Barcelona (Saló Estudia ’08)
2-6 Abril
Igualada
16 Gener
Banyoles
9-10 Abril
Vilanova del Camí
17 Gener
Olot
11-15 Abril
Capellades
18 Gener
 
 
 
* Aquests itineraris poden modificar-se en funció de les necessitats dels centres.