El curs comença a Catalunya amb 1.136.100 alumnes, 31.000 més que el curs passat. Els que comencen per primera vegada les classes, els de P3, són 79.200. Ernest Maragall ha destacat que "el 12 de setembre es demostrarà que hi ha un servei públic en aquest païs que funciona perfectament" i ha afegit que "així ho demostren les dades".
El conseller ha assenyalat que el 12 de setembre tot estarà a punt per posar en marxa "la maquinària de l'educació. Aquest és el curs del creixement i la consolidació de l'estabilitat del professorat de Catalunya". El sistema educatiu sufragat amb fons públics compta amb 85.000 docents. D'aquests, 64.000 treballen als centres i serveis educatius de titularitat pública, que incrementen la seva plantilla en més de 3.000 persones. S'incorporen, a més, els 6.813 docents que aquest estiu han obtingut plaça com a funcionari docent. Aquesta incorporació fa que el percentatge d'interins s'hagi reduït del 24 al 19.
I finalment, el Departament d'Educació compta amb la borsa d'interins més gran que mai hi ha hagut, amb 44.000 docents, la meitat dels quals ja ocupen una plaça.
Prioritats del Departament
El conseller d'Educació, Ernest Maragall, ha remarcat que l'impuls a la tercera llengua, la reimplantació de la immersió lingüística i la major autonomia dels centres educatius són les prioritats d'aquest curs.
En aquest sentit, ha destacat que 6.850 docents s'hauran format en llengües estrangeres quan acabi el curs, en compliment del Pla d'Impuls a les Llengües Estrangeres que es posa en marxa. A més, 486 centres aplicaran aquest Pla, la qual cosa significa que, entre altres actuacions, avançaran l'aprenentatge de l'idioma a P3, als nens de 3 anys, i que faran algunes hores d'assignatures no lingüístiques en anglès o en una altra llengua estrangera. La LOE també avança l'ensenyament de la tercera llengua al primer cicle de l'educació primària.
En l'apartat de la reimplantació de la immersió lingüística, aquest primer trimestre del curs, 20 dels millors docents en immersió lingüística actualitzaran els seus coneixements per poder ensenyar-los a la resta de docents a partir del gener. En el primer quadrimestre del 2008, es formaran, doncs, 600 docents procedents de 100 CEIP, que podran tornar a implantar la immersió lingüística als seus centres a partir del juny del 2008.
Finalment, 449 centres educatius públics tindran aquest curs Pla d'Autonomia (el curs passat eren 372). En total, el Departament d'Educació invertirà 16 milions d'euros en els plans que donen més marge a les escoles per planificar, distribuir i decidir reforços de determinades matèries i àrees segons les necessitats de cadascuna.
107 centres públics més que fa un any
Respecte als centres educatius, el 12 de setembre obriran les portes 4.270 centres, 2.884 de titularitat pública, és a dir, 107 centres públics més que fa un any.
Aquest any, s'han invertit 425 milions d'euros en obres i millores a les escoles, "més del que mai s'havia fet en aquest país", ha remarcat el conseller. El curs 2007-2008 comença amb 64 centres completament nous, a més de 25 grans ampliacions que pràcticament són centres nous. A banda, s'han fet altres 40 grans ampliacions de centres i 789 obres de reforma i millora de centres.
Llars d'infants
Ernest Maragall ha remarcat també que "el compromís de construir 30.000 places de llar d'infants per al 2008 s'ha assolit perquè ja s'ha arribat a compromisos ferms i amb el finançament corresponent per a 29.450 places". I ha afegit que un any i mig abans del termini marcat, ja s'han construit 12.500 places. Davant la forta demanda, el conseller d'Educació també ha reiterat que l'objectiu del Departament és comprometre 15 mil places més "no com a part d'un pla, sinó com a part de la normalitat que implica la demanda".
Formació de mestres i professors
Finalment, ha puntualitzat que "aquest any ha de ser el dels canvis en la formació dels docents, tant els mestres de Primària com els professors de Secundària". Així, aquest any ha de néixer el màster de Formació Inicial del Professorat, per formar els docents de secundària i el Ministeri d'Educació ha d'establir el nou currículum de la carrera de Magisteri dins el procés de Bolònia, adaptant-lo així a les necessitats de la nova escola.
2