· El Departament ha signat en el primer trimestre 5 nous convenis amb empreses que se sumen a la resta de convenis que es renoven cada any automàticament
· Aquests convenis suposen millorar la preparació de l’alumnat i professorat de Formació Professional de cara a la futura incorporació al món laboral
· En aquests 113 convenis també es contempla la formació de treballadors de les empreses signants dels acords
(Adjuntem declaracions del conseller Ernest Maragall i i del director general Josep Francí per si us són d'utilitat)
(Adjuntem declaracions del conseller Ernest Maragall i i del director general Josep Francí per si us són d'utilitat)
El Departament d’Educació, amb l’objectiu de donar un pas per a fomentar la Formació Professional, aposta per a signar convenis amb empreses de diferents sectors. Es tracta de convenis que suposen que el Departament d’Educació i les empreses acordin desenvolupar el contingut de cicles formatius que responen a les necessitats de les empreses.
Actualment, hi ha en marxa 113 acords, dels quals 5 són convenis signats des del gener amb les empreses Repsol, Man Automoción, el Gremi de Restauració Fehrcarem, el Gremi d’Ascensoristes i Contact Center. Com a conseqüència d’aquesta iniciativa, els darrers anys s’ha aconseguit un 70% d’inserció laboral de l’alumnat, alhora que un 25% ha continuat amb els seus estudis.
Segons Josep Francí, Director General de Formació Professional, “aquest seguit de mesures com els convenis ens permeten afirmar que la FP creix qualitativament i quantitativament, no només des de la iniciativa del Govern de la Generalitat, sinó conjuntament amb un nombre destacat d’empreses amb una potència en el teixit empresarial del territori molt important”.
Els acords escola-empresa també contemplen els convenis entre les empreses i el Departament d’Educació per tal de facilitar als treballadors la seva formació i acreditació acadèmica. La mesura es va posar em marxa a finals de 2005. Per Francí “en el marc d’aquests convenis s’han fet iniciatives com l’adaptació dels programes de currículums de determinats cicles formatius d’acord amb el que les empreses necessiten. També hi ha la possibilitat d’adaptar els horaris adequats a les necessitats del personal d’aquestes empreses”.
Josep Francí afegeix que “aquests convenis suposen que moltes empreses fan una aportació important en matèria d’equipament, també aporten de forma notable professional especialitzat per impartir hores de docència que són de gran valor. Els acords amb les empreses també permeten la realització d’estades formatives de professorat a empreses, la qual cosa reverteix en la qualitat de la formació que es fa als centres”.
Aquests acords suposen per als alumnes el fet de conèixer més de prop quina és la realitat del món laboral i el funcionament diari d’una empresa. Aquells qui hi prenen part també entren en contacte amb la tecnologia més avançada, alhora que adquireixen experiència i ho reflecteixen en el seu currículum.
Per a l’empresa, a més, suposa poder captar en un futur un personal més qualificat i poder col·laborar amb els centres amb els quals comparteix territori.
Més de 37.000 alumnes han participat en aquests convenis
Les pràctiques en empreses reverteixen de forma directa en una millor qualitat tant de l’educació com del mercat laboral. L’any 1984 es va iniciar el programa de convenis escola-empresa, i des de llavors, 635.806 alumnes han fet pràctiques en 295.765 empreses d’arreu de Catalunya.
La duració de les pràctiques és entre les 300 i les 700 hores, repartides en 4 hores diàries (si es compaginen amb les classes als centres d’ensenyament) o en 7 hores diàries (si es fan de manera intensiva). En la formació escola-empresa hi pot participar l’alumnat matriculat en els cicles formatius de formació professional, esport, arts plàstiques i disseny i batxillerat. Tot el procés de seguiment de la Formació en Centres de Treball està seguit de prop per una comissió formada per representants del Departament d’Educació, de les escoles i de les empreses respectives.
Les especialitats professionals que cursa l’alumnat en pràctiques és molt ampli, com per exemple: activitats agràries, activitats maritimopesqueres, electricitat i electrònica, hoteleria i turisme, sanitat, vidre i ceràmica, química, imatge personal, esports d’hivern, joieria d’art, art flora, informàtica…
Estades del professorat a les empreses
Una altra vessant que ofereix el Departament d’Educació són, des de fa 4 anys, les estades formatives de professors a empreses. En aquest temps al voltant de 400 professors han participat en els convenis, i en el curs escolar 2007-2008 s’han ofert 130 places per tal que el professorat pugui fer estades formatives en empreses situades en el territori proper als centres, d’aquestes 100 en centres públics i 30 en concertats.
Amb aquesta iniciativa, es vol aconseguir que el professorat estigui en contacte continu amb el món de l’empresa, i per tant, reverteixi en la qualitat i excel·lència de la futura preparació de l’alumnat. L’empresa, de la seva banda, també obté conseqüències positives ja que el seu sistema de treball, a través del professor que ha fet l’estada, arriba finalment a les aules; d’aquesta manera, la preparació de l’alumnat és més complerta.
Mentre dura l’estada, el professor desenvolupa el projecte que ha elaborat d’acord amb l’empresa, tot i que no manté cap vinculació laboral amb ella. De la seva banda, el departament es compromet a substituir la plaça del professor en el cas que la pràctica es desenvolupi en la seva jornada habitual.
Mesures per a millorar la formació dels treballadors
L’objectiu de Departament d’Educació també és facilitar la formació als treballadors de les empreses, i per això proposa, a través d’aquests 113 convenis, un seguit de mesures flexibilitzadores per al personal laboral.
Aquest servei facilita la matrícula per a matèries soltes, permet la formació professional a distància i ofereix reconeixement a l’experiència laboral de les persones que poden acreditar així els coneixements adquirits al llarg de la vida. Tot plegat suposa un benefici no només per al treballador, també per a les empreses que poden així millorar la seva competitivitat.
6 d’abril de 2008




