En la presentació d'aquest nou material, el conseller d'Educació, Ernest Maragall, ha explicat que "es tracta d'un manual de bones pràctiques que cada centre haurà d'adaptar a la seva realitat". La presentació s'ha dut a terme al CEIP Estel-Guinardó de Barcelona, centre amb molts anys d'experiència en l'àmbit de la convivència escolar i que el conseller ha valorat "com un centre de referència" que ha d'estendre la seva metodologia a altres escoles a través de la carpeta pedagògica.
El conseller Maragall ha explicat que "la convivència és crear un clima, teixir determinades complicitats amb la comunitat educativa i tenir un projecte educatiu clar; és a dir, autonomia de centre".
El 75% dels centres d'educació infantil i primària han dut a terme, des de l'any 2000, programes per fomentar la convivència entre l'alumnat. Per fer possible aquesta tasca, durant aquests set anys s'han format 25.532 docents en aquesta matèria. En aquestes etapes educatives, els programes de convivència es concentren en cinc eixos temàtics: l'educació emocional, l'educació en valors i per a la pau, aprendre a pensar, la competència social i la cultura de mediació per a la resolució positiva dels conflictes.
Projecte de Convivència del centre
A més de treballar la millora de la convivència a l'aula i al centre a través dels esmentats programes, el Departament d'Educació ha impulsat des de l'any 2004 els Plans educatius d'entorn (en l'actualitat n'hi ha 92 en 79 municipis), que afecten un total de 518 centres d'infantil i primària, per tal d'implicar tots els agents i entitats educatives de l'entorn local en el tema de la convivència.
La prioritat d'enguany és la de dissenyar una eina interactiva per tal d'orientar els centres d'una manera fàcil, rigorosa i participativa en l'elaboració del seu propi Projecte de Convivència. L'objectiu d'aquest projecte és el d'oferir un marc general que aglutini totes les accions positives que els centres han de desenvolupar en els tres àmbits que componen la convivència escolar: l'aula, el centre i l'entorn. Es tracta de processos d'acollida per a tothom, l'escolarització efectiva i el tractament de l'absentisme, l'educació pel civisme mitjançant el Pla d'Acció Tutorial, els usos lingüístics, el programa de mediació per a la resolució pacífica de conflictes.
El conseller Maragall ha explicat que "en un període de dos o tres anys tots els centres d'educació infantil i primària hauran de tenir el seu propi Projecte de Convivència, i la carpeta pedagògica és un recurs per ajudar-los en l'elaboració d'aquest pla".
15 d'octubre de 2007
1