El Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació començarà demà, 4 de desembre, i fins al 5 de gener de 2008, una campanya per promoure que els televisors que es comprin durant la campanya de Nadal estiguin adaptats a la televisió digital terrestre (TDT). La campanya té com a lema Una tele sense TDT no és una tele. Com a novetat, la campanya pretén incidir d'una manera especial en el punt de venda.
El conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, ha explicat que la campanya va "orientada a facilitar informació clara i precisa als consumidors que vulguin adquirir un aparell de televisió durant aquest Nadal". El conseller també ha destacat que la campanya "s'ha fet amb la complicitat i la col.laboració dels punts de venda".
L'objectiu és aconseguir que qualsevol consumidor que aprofiti l'època nadalenca per canviar d'aparell de televisió o per regalar-ne un, ho faci adquirint-lo adaptat a la TDT. Es pretén informar l'audiència de la necessitat d'adaptar la seva llar a la TDT, recordant als consumidors que Catalunya encendrà la televisió digital terrestre de manera sincrònica i per demarcacions entre el 2008 i el 2009.
Segons dades d'IMPULSA, del passat mes de juny, el 26,8% de les llars catalanes estan adaptades a la TDT. Es calcula que el trànsit a la TDT tindrà un impacte sobre 2.200.000 llars catalanes.
El secretari de Mitjans de Comunicació, Albert Sáez, ha manifestat durant la roda de premsa que s'espera que durant el primer semestre del 2008 ja estiguin adaptades a la TDT el 60% de les llars de Girona, Reus, Vic, Vilanova i la Geltrú i Mataró, és a dir, aquelles poblacions catalanes on es produirà abans l'encesa digital.
La campanya es farà en els mitjans següents:
- Televisió: tres creativitats d'espot de 25 segons, a Televisió de Catalunya, Televisió Espanyola, Antena 3, 8TV, XTVL, CLCC, CLC i TDI.
- Ràdio: tres creativitats de falca de 30 segons, a les emissores generalistes i de radiofórmules
- Mitjans impresos: tres creativitats de pàgina de color i mòduls petits de color per inserir a les pàgines de programació de televisió dels suports que ho permetin. Es farà als mitjans de premsa diària, comarcal, gratuïta i revistes.
- Internet: una creativitat de banner horitzontal als webs de premsa digital, de consum, de compres i altres afins. També es facilitarà informació via Internet a través del web www.consum.cat/temes_de_consum/tdt/ i pel telèfon d'atenció ciutadana 012.
- Punts de venda: a través de material explicatiu. En concret, 650 expositors, 130.000 fullets, 7.000 adhesius i 7.000 stopers (senyals per col.locar sobre els televisors). Aquest material es distribuirà a prop de 650 punts de venda d'arreu de Catalunya amb la col.laboració del Gremi de Comerciants d'Electrodomèstics.
Aquesta campanya té com a precedent la que va fer la Generalitat l'any 2006 per augmentar el grau de conscienciació dels ciutadans sobre la necessitat d'adaptar-se a la TDT.
Calendari de la TDT a Catalunya
El Fòrum de la TDT, convocat pel Govern de la Generalitat de Catalunya, va aprovar el passat 8 de novembre el calendari d'encesa de la TDT a Catalunya. El procés es farà per demarcacions i s'iniciarà el primer trimestre de 2008 i finalitzarà el 2009. En aquest procés, les institucions, associacions i empreses representades al Fòrum s'han compromès a sincronitzar l'encesa de les televisions digitals d'àmbit local, nacional i estatal.
L'acord implica que hi haurà un sol calendari de transició del model de televisió que afectarà totes les televisions per igual en una demarcació concreta, evitant així diferents calendaris que podrien representar molèsties per a l'usuari. Per altra banda, es promouran plans intensius de comunicació en cadascuna de les demarcacions per tal d'incrementar la penetració de la TDT en la ciutadania. Per rebre la TDT, els usuaris hauran d'adaptar la seva antena i disposar d'un televisor amb descodificador.
L'encesa digital arribarà el primer semestre de 2008 a les demarcacions de Girona, Reus, Vic, Vilanova i la Geltrú i Mataró. El segon semestre de 2008, a les demarcacions de Granollers, Igualada, Tarragona, Manresa i Palafrugell. El primer semestre del 2009 se sincronitzarà l'encesa digital a Balaguer, Blanes, Figueres i Lleida i el segon semestre de 2009, a Olot, la Seu d'Urgell, Tortosa i Vielha Mijaran. Per últim, entre el 2008 i el 2009 tindrà lloc el trànsit a la televisió digital a les demarcacions de Barcelona, Cornellà, Llobregat i Sabadell.
Barcelona, 3 de desembre de 2007
1