
El conseller d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural (DAR), Joaquim Llena, acompanyat del director general de l'Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI), Joan Aguado, i dels directors generals del departament, ha presidit avui al migdia, la inauguració de la nova seu de l'INCAVI a Vilafranca del Penedès.
El responsable del DAR ha assegurat que "l'INCAVI comença avui una nova etapa, no només perquè disposa d'una nova seu sinó perquè es posa a disposició del sector per fer de catalitzador, impulsor i promotor d'iniciatives que queden pendents." D'altra banda, Llena ha volgut remarcar que "la gran assignatura pendent és la millora de la comercialització dels vins catalans entre els propis consumidors de vins de Catalunya". En aquest sentit, el conseller ha afirmat que "el futur es nostre si treballem junts".
Llena també ha explicat que no té sentit que en una zona com la del Penedès l'enoturisme no estigui més desenvolupat, ja que es tracta d'un territori que està a mitja hora de Barcelona, rep cada any la visita de 7 milions de turistes internacionals "i no ens podem permetre el luxe de no aprofitar aquesta oportunitat". El conseller ha aprofitat l'acte d'inauguració per tornat ha demanar que aquest Nadal es consumeixin vins catalans.
El nou edifici es converteix, per tant, en la seu central de l'INCAVI que trasllada les seves oficines de Barcelona a Vilafranca i, també en la nova Estació Enològica de Vilafranca del Penedès que feia més de 100 anys que estava ubicada en el mateix lloc. D'altra banda, les noves dependències també albergaran l'Oficina Comarcal del DAR de l'Alt Penedès, que fins ara estava ubicada al carrer Comerç, 41.
En aquest sentit, el nou edifici compta amb una superfície total construïda de 3.762 m2, que es distribueixen en un soterrani 1.188 m2, per a ús de cava, arxiu, aparcament i magatzem; una planta baixa de 1.153 m2, on hi ha el celler i les oficines de l'Oficina Comarcal del DAR i les oficines de l'INCAVI, una planta primera de 1.131m2 per a laboratoris, sales de tast i oficines, i una planta segona de 288m2 per a ús administratiu.
El total de la inversió de les obres, realitzades a través de REGSA, ha estat de 2.814.112€.
El conseller Llena ha afirmat, en el transcurs de la inauguració, que el trasllat de la seu central de l'INCAVI a Vilafranca suposa una "passa endavant en l'aproximació de l'Administració al sector i a la ciutadania en general". Segons Llena, "treballarem per donar una resposta més ràpida i efectiva a les noves demandes i necessitats que es puguin generar". D'altra banda, el fet que en el mateix edifici estiguin ubicades l'Estació Enològica i l'Oficina Comarcal del DAR a l'Alt Penedès, permetrà, "millorar i racionalitzar la gestió de l'administració". "El que volem és optimitzar i aprofitar de la millor manera possible els recursos dels que disposem per donar un bon servei, que és la nostra tasca i la nostra responsabilitat", ha afirmat Llena.
Aquest edifici, que es troba al Parc Àgora, es va començar a construir a finals dels anys 90 arran d'un conveni signat entre l'Ajuntament de Vilafranca i el DAR. En el conveni es preveia que l'Ajuntament es feia càrrec de la construcció de l'edifici i la Generalitat retornava l'actual edifici de l'Estació Enològica (que és propietat municipal) i cedia un solar on hi havia una sitja de grà.
Després de diverses circumstàncies (fallida de l'empresa que estava fent l'obra, la nova via de l'AVE va acabar passant per sobre del solar abans esmentat etc) l'edifici va quedar a mig construir per part de l'Ajuntament i va estar durant uns anys en aquesta situació. L'Ajuntament no tenia capacitat per acabar-lo i el compromís de cessió no es podia complir per part de la Generalitat.
Finalment, es va arribar a un acord, per qual l'Ajuntament cedia a la Generalitat l'edifici en la situació que estava i que aquesta, a través del DAR, es faria càrrec del seu cost. L'únic requisit era que l'edifici fos per ubicar-hi l'INCAVI i l'Estació Enològica de Vilafranca i que, tal com estipulava el conveni, l'actual edifici de l'Estació Enològica es retornés a l'Ajuntament.
Durant l'acte d'inauguració també s'ha commemorat el 75è aniversari de les Denominacions d'Origen del vi catalanes Alella, Conca de Barberà, Penedès, Priorat i Tarragona.
13 de desembre de 2007
1