4 quilòmetres d'autovia
En el marc de l'operació sortida de Tots Sants, la Generalitat ha avançat la posada en servei de 4 quilòmetres més d'autovia a l'Eix del Llobregat (C-16), entre Puig-reig i Gironella, per tal de facilitar la mobilitat en aquesta via. Aquest tram està separat per un viaducte en construcció sobre el riu Llobregat, a Puig-reig, única peça per a la culminació, el desembre vinent, del desdoblament de l'Eix des de Navàs fins a Berga.
D'altra banda, també en la línia d'afavorir la mobilitat a l'Eix del Llobregat, s'habilitarà un carril més per sentit de la circulació, al llarg d'un quilòmetre, a la carretera encara no desdoblada, a partir de demà i fins al final de les obres. D'aquesta manera, s'intenta evitar les possibles congestions de trànsit en aquest punt, mantenint la continuïtat de quatre carrils fins a Berga.
2 túnels i 4 viaductes
El tram que avui ha entrat en servei compta amb quatre carrils, dos per sentit de la circulació, de 3,5 metres d'amplada cadascun, mitjana de separació, i vorals exteriors de 2,5 metres d'amplada. El tram anterior al viaducte té 700 metres de longitud i el posterior té 3,4 quilòmetres.
El nou tram inclou un enllaç, el de Gironella Sud, a la zona de Cal Bassacs, que també dóna servei a Viladomiu Vell i Viladomiu Nou i connecta amb la carretera actual. L'enllaç està format per dues rotondes a costat i costat de l'autovia i els corresponents ramals d'incorporació i sortida al tronc. Juntament amb l'enllaç, ha quedat completat l'últim tram de la via col·lectora de Gironella, que hi connecta.
El tram que avui es posa en servei és especialment rellevant pel nombre d'estructures i túnels que inclou. Aquestes en són les principals:
Dos falsos túnels, de 133 metres de longitud, situats a la zona entre Can Prat i el Guixaró, al terme municipal de Puig-reig.
Viaductes sobre el torrent de Lladó, amb unes longituds de 220 metres i de 190 metres i una alçada màxima de pila de 45 metres.
Dos túnels a Casserres, al massís proper a la zona del Guixaró. Cadascun dels túnels correspon a un sentit de la circulació. Tenen 960 i 1.025 metres de longitud, respectivament. S'han construït galeries de connexió de seguretat entre ambdós tubs i disposa dels més moderns mitjans de control i seguretat. A la zona de l'embocadura s'han format uns petits falsos túnels com a mesura d'integració ambiental.
Dos viaductes sobre la riera de Clarà, amb dues calçades independents, d'uns 300 metres de longitud i una alçada màxima de pila de 48 metres, cadascun.
Viaducte en construcció
Entre aquestes estructures en el tram entre Puig-reig i Gironella, sobresurt el viaducte, en construcció, sobre el riu Llobregat. De 570 metres de longitud, consisteix en una estructura mixta d'acer i formigó i un únic taulell per ambdues calçades d'uns 24 metres d'amplada. El viaducte està format per nou trams d'entre 60 i 65 metres de longitud entre piles. L'alçada màxima de pila d'aquest viaducte és de 46 metres en el seu encreuament amb el riu.
Actualment, ha conclòs l'hissat de la part metàl·lica de 6 dels 9 trams del viaducte i s'estan executant els treballs en la part de formigó. Properament, començarà l'aixecament del tram de l'extrem nord i l'empenta, per mitjà de gats hidràulics, de la part metàl·lica dels dos trams restants a l'extrem sud del viaducte.
Desdoblament de l'Eix del Llobregat
Es preveu que el desembre vinent s'obri al trànsit el viaducte sobre el Llobregat ara en execució i conclogui, així, el desdoblament de l'Eix entre Navàs i Berga. Aquesta actuació abasta una longitud de 21 quilòmetres, amb una inversió global de 234 MEUR.
Paral·lelament, continuaran les obres a l'accés de Casserres en el tram més proper a la població i pròximament començaran els treballs a la resta del tram fins a l'Eix desdoblat.
1