![Plaça davant estació Plaça davant estació](http://www.gencat.cat/big/img/839/BIG_839342418083011_02.jpg)
El passat mes de maig, el DPTOP va posar en servei la nova estació de Martorell-Central de la línia d'FGC Llobregat-Anoia, ubicada al barri de Can Carreras. Es preveu que la nova estació, que ha comportat una inversió de 2,8 MEUR, formi part en el futur d'un gran intercanviador ferroviari que permetrà la connexió directe amb una futura estació de Renfe situada just al costat.
En el marc d'aquest projecte, el DPTOP ha enllestit ara la primera fase dels treballs d'urbanització de l'entorn d'aquesta estació, que han permès la integració urbana de la línia d'FGC, l'obertura de nous espais per a la ciutat, la modernització urbanística d'aquesta àrea, i la millora de la mobilitat tant per a vianants com per a vehicles. Les obres d'urbanització, que compten amb una inversió d'11,4 MEUR, es completaran a finals del 2008, un cop finalitzi la segona fase del projecte, que comprèn el cobriment de les vies de Renfe contigües a l'estació d'FGC i l'arranjament del les façanes dels edificis del carrer de Montserrat.
Nova plaça, integració dels carrers i millora de la mobilitat
La primera fase d'urbanització de l'entorn de la nova estació d'FGC de Martorell Central ha permès integrar el ferrocarril a la ciutat i millorar la comunicació entre les dues bandes del barri de Can Carreras, fins ara separades per les vies del ferrocarril. Els treballs ara enllestits, que han comportat una inversió de 5,8 MEUR, han permès obrir un nou espai per a l'ús ciutadà i facilitar els moviments tant de vianants com de vehicles a la zona.
- Nova plaça davant de l'estació: els treballs han consistit, d'una banda, en la construcció d'una nova plaça al davant de l'accés nord de la nova estació d'FGC. Aquest nou espai obert, de 1.826 m2, es configura com un àrea de lleure i descans per a l'ús ciutadà que facilitarà el pas dels vianants per la zona. La nova plaça, de forma rectangular, disposa de bancs de fusta i diferents elements de mobiliari urbà, així com zones enjardinades, amb palmeres i àrees de gespa.
- Urbanització i enjardinament dels carrers contigus: aquesta primera fase ha suposat també la millora urbanística dels carrers contigus a la nova estació d'FGC. D'una banda, s'ha modificat la rasant i el traçat del carrer Nou Montserrat, que discorre en sentit ascendent fins a un nivell superior, a l'altura de la nova estació, de manera que facilita la connexió entre els dos costats de les vies del ferrocarril. El projecte ha inclòs també el condicionament dels marges del torrent dels Llops, que ha comportat la construcció de murs de contenció. A més, s'han reurbanitzat els carrers contigus, amb la renovació del paviment i les voreres, i la instal·lació d'un nou enllumenat. En aquest sentit, el carrer Nou de Montserrat disposa ara de noves zones enjardinades i baranes de seguretat al costat del torrent.
- Nova rotonda per canalitzar el trànsit de vehicles: amb l'objectiu de facilitar la connexió entre el carrer Nou de Montserrat i l'avinguda de Joaquim de Barniola, s'ha construït una rotonda de 12 metres de diàmetre, que millorarà els moviments de vianants i vehicles. A més, s'ha obert un nou espai d'ús públic al costat de la nova rotonda, on s'ha construït una petita plaça rectangular de 1.020 m2.
- Nou pas inferior a l'antic carrer de Montserrat: pel que fa a l'antic carrer de Montserrat, que transcorre en paral·lel al Nou Montserrat, s'ha construït un nou pas inferior aprofitant el desnivell existent, per tal de donar continuïtat al trànsit rodat. D'aquesta manera, es millora la mobilitat en aquest punt, obrint aquest carrer cap a l'esquerra per enllaçar amb la Rambla i la carretera de Piera. A més, s'han instal·lat escales mecàniques, rampes adaptades a persones amb mobilitat reduïda i un ascensor per a facilitar l'accés directe dels vianants a la nova estació d'FGC des d'aquest carrer, situat a un nivell inferior.
- Nou aparcament de vehicles al costat de l'estació d'FGC: per tal de facilitar l'estacionament dels vehicles, al costat de l'entrada nord de l'estació d'FGC s'ha construït un nou aparcament amb 116 places, per tal d'impulsar el servei de park & ride i potenciar l'ús del transport públic.
Segona fase en marxa
El DPTOP va iniciar el passat mes de juny els treballs corresponents a la segona fase d'aquest projecte d'integració de l'estació d'FGC de Martorell-Central al barri de Can Carreras, que es preveu que s'allarguin fins a finals del 2008. L'actuació, que compta amb un pressupost de 5,6 MEUR, comprèn la millora de l'exterior dels edificis de l'antic carrer de Montserrat i el cobriment i la urbanització de les vies de rodalies de Renfe ubicades just al costat de la nova estació d'FGC, per tal de millorar la connexió entre les dues estacions i ampliar la superfície de la nova plaça.
Els treballs consisteixen en:
Arranjament dels edificis del carrer de Montserrat: El DPTOP ha iniciat els treballs d'arranjament de façanes dels edificis del carrer de Montserrat, d'acord amb l'avaluació prèvia del seu estat. Aquesta actuació, que es preveu enllestir la propera primavera, té un cost inicial de 0,5 MEUR. Les obres consisteixen en la millora dels exteriors dels edificis d'aquest carrer, mitjançant el sanejament i la renovació del revestiment i la pintura de la façana, i la reparació de les baranes.
Cobertura de les vies de Renfe: els treballs inclouen la cobertura d'un tram de vies de Renfe que discorre en paral·lel a les vies d'FGC, que comportarà el perllongament de prop de 40 metres del túnel existent. L'actuació permetrà donar continuïtat i ampliar la nova plaça davant de l'estació d'FGC, que disposarà de noves àrees verdes i de descans. Per tal de facilitar els enllaços entre les dues estacions, s'adequaran els accessos des de la plaça ampliada a l'estació de Renfe, amb la construcció de rampes adaptades a persones amb mobilitat reduïda, i escales convencionals, per superar el desnivell actual.
A més, un cop finalitzada la nova cobertura, l'actuació inclou el desplaçament d'una de les vies de Renfe, augmentant la longitud i l'amplada d'una de les andanes d'aquella estació. Els treballs s'iniciaran properament, amb un pressupost de 5,1 MEUR.
D'altra banda, en el futur, es preveu construir-hi un gran intercanviador ferroviari amb Renfe que reduirà encara més el transbordament actual entre ambdós mitjans de transport.
1