. L'evolució de l'Índex de Vendes al Detall de Catalunya permet assenyalar que la facturació creixerà entorn al 4,7 per cent
. El consum comercialitzable que es concentra en la campanya de Nadal, representa aproximadament un 12% del total de la despesa del catalans al llarg d'un any
. La major part de la despesa correspon als productes d'alimentació i begudes, que suposen el 25,5%, seguit dels viatges, hotels i restaurants, amb el 22,8%, les joguines, articles d'esport i productes de lleure cultural, amb el 18,6% i les loteries i joc, amb el 12,9 %
La previsió de la despesa que faran els catalans en aquest Nadal se situa al voltant dels 5.500 milions d'euros, cosa que equival a un increment del 7,6 per cent sobre les previsions de la campanya de Nadal de 2006. Aquesta previsió representa una despesa per habitant aproximada de 768 € i suposa un increment del 4,6 % respecte a l'any 2006, quan la despesa per habitant va ser de 734 €.
Segons les dades de la Direcció General de Comerç del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa, enguany es preveu un increment de la facturació global al voltant del 4,7 %, en termes corrents. Això permet considerar que el comerç català afronta amb confiança la temporada de Nadal 2007-2008, tot i el clima més moderat en les expectatives de creixement de la despesa per aquesta temporada.
El creixement de la facturació com a conseqüència de l'increment del consum a l'entorn del 4,7 % té la seva explicació en l'evolució que està seguint per a Catalunya l'Índex de Vendes al Detall de Catalunya, en la seva variació acumulada en el que portem d'any.
D'altra banda el consum comercialitzable que es concentra en la campanya de Nadal, representa aproximadament un 12 % del total de la despesa del catalans al llarg d'un any, i en ell hi destaquen sectors com el de les joguines, que en aquest període concentra un 70% de la xifra de negoci anual.
La distribució de la despesa per grups, tant en termes totals com per habitant és la que es recull en el quadre i el gràfic següents, on hi destaca que un 25% correspon als productes alimentaris i begudes, i un 9% als articles de vestit i calçat. També destaca el 18% de la despesa que suposen els productes de regal vinculats a joguines, esports i productes de lleure cultural, i el 23 % que representa la despesa en viatges, hotels i restaurants, i celebracions del Nadal fora de la llar de residència.
PREVISIÓ DESPESA NADAL 07-08 €/hab Despesa total Percentatge
ALIMENTACIÓ I BEGUDES 196 1.411.200.000 25,52
VESTIT CALÇAT I EQUIP. PERSONAL 74 532.800.000 9,64
PARAMENT I ELECTRÒNICA LLAR 58 417.600.000 7,55
JOGUINES ESPORTS I P. CULTURALS 143 1.029.600.000 18,62
VITGES RESTAURANTS I OCI 175 1.260.000.000 22,79
LOTERIES I APOSTES 99 712.800.000 12,89
ALTRES BENS I SERVEIS 23 165.600.000 2,99
TOTAL 768 5.529.600.000 100

Expectatives dels comerciants.
Des del punt de vista dels comerciants, es preveu una campanya semblant a la de l'any 2006, però amb una valoració diferent en funció del sector d'activitat. En aquest sentit, en el conjunt del Centres Comercials Oberts de Catalunya, un 80% dels comerciants enquestats declaren que
Per sectors, destaca el bon clima comercial en relació amb les expectatives de la campanya de Nadal als establiments de venda d'articles de lleure i cultura, així com en els d'equipament personal. En canvi, pel que fa al sector d'equipament de la llar la campanya de Nadal s'espera que resulti menys favorable.
Esforç dels comerciants en la dinamització del comerç local
Els comerciants, tant de forma col·lectiva com individual, realitzen en aquestes dates un destacable esforç per oferir un millor servei al consumidor. A banda de les ampliacions d'horaris comercials, els serveis de repartiment a domicili, l'increment de facilitats de pagament, o l'empaquetatge dels regals, per citar-ne alguns, enguany es consolida la línia d'accions destinades a promocionar l'oferta comercial en cada un dels centres comercials oberts analitzats.
Un 53 % declara que participarà en les accions de promoció col·lectiva que es fan en la seva zona o municipi per part de l'Associació de Comerciants representativa, i un altre 36,4 % afegiran actuacions de promoció de caire individual, vinculades al seu establiment o sector d'activitat.
Pel que es refereix als festius declarats de caràcter comercial, i amb la voluntat d'oferir al comprador un servei de qualitat, amb la màxima atenció personalitzada, els comerciants dels centres comercials a cel obert, obriran majoritàriament el diumenge 23 desembre amb un percentatge que supera el 63% dels enquestats, aspecte que cal considerar com a molt alt tenint en compte que el comerç de quotidià alimentari que també forma part de la mostra no acostuma per la tipologia de producte a obrir en aquests festius. En sector com l'equipament de la persona aquest percentatge d'obertura el festiu 23 de desembre supera el 81% per exemple. Un 26% dels establiments enquestats tenen previst obrir els quatre festius autoritzats d'aquest proper més de desembre.
Evolució de l'ocupació
D'acord amb les dades del tercer trimestre del 2007 de l'enquesta de població activa (EPA), el nombre d'ocupats en el sector del comerç al detall a Catalunya ha crescut un 11.57% en relació al mateix trimestre de l'any anterior. Aquest increment ha estat superior al creixement de l'ocupació en el mateix període en el conjunt de l'economia catalana, que ha estat del 2.38%.
EVOLUCIÓ EPA COMERÇ AL DETALL I REPARACIONS | |||||
| OCUPATS TOTAL | ASSALARIATS | ASSALARIATS | AUTÒNOMS | AUTÒNOMS |
3er. Trimestre 2006 | 364.700 | 271.100 | 74,34% | 93.600 | 25,66% |
3er. Trimestre 2007 | 406.900 | 299.700 | 73,65% | 107.200 | 26,35% |
Cal destacar el creixement del nombre de treballadors assalariats, el 10,5%, que pràcticament representen 3 de cada 4 dels treballadors del sector. En l'altra banda, el treball autònom, tant característic del sector comercial català, han crescut un 14.52%, per situar-se en el 26% dels llocs de treball del sector.