El text atorga la gestió de la xarxa viària local a les Diputacions, mentre atribueix a la Generalitat la titularitat de la xarxa bàsica i comarcal
El nou document limita la instal·lació de publicitat a determinats trams urbans, per millorar la seguretat i garantir la preservació del paisatge
Segons la funcionalitat i les característiques del trànsit, la xarxa viària del territori es classifica en tres categories: bàsica, comarcal i local. Tot i que la Llei 7/1993 de carreteres preveia el traspàs a la Generalitat de les carreteres gestionades per les Diputacions, aquest canvi mai no s’ha fet efectiu en la seva totalitat. Així, en alguns casos, la Generalitat ha continuat gestionant, en la pràctica, carreteres de la xarxa local, mentre que les Diputacions han mantingut la titularitat d’algunes vies comarcals. En aquest sentit, la Generalitat ha signat ja en els darrers anys convenis amb les Diputacions de Lleida, Tarragona i Barcelona per formalitzar aquests traspassos.
El Govern, per tal d’ordenar i normalitzar aquesta situació, i adequar la normativa als principis recollits per les Directrius Nacionals de Mobilitat del 2003 i el Pla d’Infraestructures del Transport Terrestre, va aprovar el passat mes de gener la modificació de la Llei de carreteres 7/1993, i avui el Parlament n’ha fet l’aprovació definitiva. Aquesta modificació entrarà en vigor als 20 dies de la seva publicació al DOGC.
Així, les Diputacions o els ens supramunicipals que les puguin substituir assumiran exclusivament les funcions i competències de la xarxa de carreteres local que la Llei reservava fins ara a la Generalitat, mentre que aquesta gestionarà la xarxa bàsica i comarcal. A més, el nou text permetrà agilitzar els canvis de titularitat de la xarxa de carreteres del territori, quan es produeixin modificacions en la funcionalitat de les vies a partir de les diferents actuacions realitzades al territori.
La modificació, a més, inclou noves restriccions per a la col·locació de tanques publicitàries a determinats trams urbans de carreteres amb l’objectiu de millorar la seguretat viària i garantir la preservació del paisatge del territori.
Titularitat i publicitat
La modificació de la Llei de Carreteres, que el Parlament ha aprovat avui, estableix una sèrie de canvis respecte del text anterior:
- Traspàs de competències: a partir d’ara, la Llei atorga a la Generalitat la titularitat de les carreteres de la xarxa bàsica i comarcal de Catalunya, mentre que atribueix a les Diputacions de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona, o als ens supramunicipals que les puguin substituir, la titularitat de les carreteres locals dels seus àmbits territorials. A més, les Diputacions podran elaborar plans zonals que hauran de ser aprovats pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques, a partir dels quals es regularà la possibilitat de què alguns camins de la xarxa municipal passin a ser classificats com a carreteres locals de les Diputacions. Els traspassos de carreteres es duran a terme mitjançant la signatura de convenis entre la Generalitat i els òrgans corresponents de cada Diputació. En aquests convenis es determinaran els recursos econòmics a transferir a les Diputacions.
- Canvi de titularitat: d’acord amb aquesta modificació de la Llei, la Generalitat pot acordar amb d’altres administracions públiques el canvi de titularitat de les carreteres del territori, i el traspàs de l’ordenació, planificació i gestió d’aquestes vies. Les transferències de titularitat seran efectives des del moment que se signin les actes formals per part de les dues administracions.
- Publicitat: per tal de millorar la seguretat viària, evitar distraccions als conductors i garantir la preservació del paisatge del territori, la Llei estableix també noves restriccions per a la col·locació de tanques publicitàries a determinats trams urbans. Actualment, la Llei prohibeix la publicitat als àmbits rurals i sòls no urbanitzables i l’autoritza en els sòls urbans. Ara, aquest tipus de publicitat només es permetrà en els trams urbans de les vies d’una sola calçada mentre que quedarà prohibida en les vies de calçades separades i velocitat de circulació igual o superior a 80 km/h amb caràcter general.La Llei, però, preveu certes excepcions en els corredors viaris d’alguns municipis de l’entorn de Barcelona i del Baix Llobregat sud en els que, per raó del continu urbà edificat, l’alt grau d’ocupació territorial i l’alta densitat circulatòria que dóna lloc a un tipus de conducció més urbana, resulta més adient donar un tractament diferenciat a la publicitat.
El nou text estableix un termini d’un any des de la seva entrada en vigor per tal de retirar tota la publicitat que es trobi en els trams urbans en els que no sigui possible fer publicitat i no disposi d’autorització, mentre que aquest termini s’allargarà fins als 2 anys si la publicitat compta amb els permisos reglamentaris. En cap cas, la retirada de les tanques publicitàries comportarà indemnitzacions.
Finalment, la Llei preveu la creació d’un grup de treball per tal de fer el seguiment de les actuacions que es realitzin en la seva aplicació i al cap de dos anys haurà d’avaluar els objectius assolits.




