El Departament de Política Territorial i Obres Públiques està impulsant la política aeroportuària del país amb el desenvolupament de tres nous instruments: la Societat Aeroports Públics de Catalunya, la Llei d'aeroports i el nou Pla d'aeroports, aeròdroms i heliports que se sotmet a informació pública. Aquest Pla, tenint en compte les competències que preveu l'Estatut per a Catalunya, permetrà donar un fort impuls a la xarxa d'aeroports comercials, avançar en la construcció dels nous aeroports i en la extensió i la consolidació d'una xarxa d'aeròdroms i d'heliports del país.

Així, el Pla:

  • Incorpora els aeroports de Girona, Reus, Sabadell i Barcelona, en previsió del desenvolupament estatutari i fixa les línies estratègiques per aquestes infraestructures.
  • Impulsa el desenvolupament de quatre nous aeroports comercials: Lleida-Alguaire, Pirineus-Andorra, Terres de l'Ebre i un aeroport corporatiu-empresarial, així com el desplegament d'una xarxa d'aeròdroms, sumant, en total, 11 noves instal·lacions.
  • Estudia la creació d'un fons d'ajuts a la inversió i explotació per a desenvolupar nous aeròdroms i millorar els existents.
  • Inclou unes inversions totals del 2007-2012 de 1.582 MEUR per a tota la xarxa d'aeroports i aeròdroms, tant els que són titularitat de la Generalitat com els d'AENA.
  • Ordena la xarxa d'heliports d'accés general, de serveis públics i d'emergència.
  • Preveu la futura nova Llei d'aeroports i heliports i de la societat Aeroports Públics de Catalunya, que pretén reforçar l'estructura organitzativa de la Generalitat per a l'exercici de les noves competències.
  • Incorpora per primera vegada en un pla sectorial d'aeroports un Informe de sostenibilitat ambiental que assegura una correcta implantació dels aeroports, potencia la seva integració territorial i disminueix els seus efectes ambientals.

 El Pla, la Llei i la societat:  un impuls global a la xarxa aeronàutica

L'evolució i el creixement sostingut de l'aviació comercial els darrers anys, les previsions del desplegament del nou Estatut i els possibles traspassos en matèria aeroportuària han fet necessari desenvolupar nous instruments en la política aeroportuària del Govern. L'objectiu del Govern és impulsar la xarxa d'aeroports comercials i aeròdroms per a millorar la capacitat de l'economia catalana i col·laborar en la dinamització de la indústria aeronàutica catalana.

En aquesta línia, el Govern ja ha aprovat la societat Aeroports Públics de Catalunya, que es constituirà de forma imminent, està tramitant la nova Llei d'aeroports i heliports i sotmetrà ja a informació pública el Pla d'aeroports.

La societat permetrà gestionar les infraestructures aeroportuàries de Catalunya que siguin responsabilitat de la Generalitat fins que es creï l'ens públic de gestió que estableixi la futura Llei aeroportuària, actualment en elaboració.

Amb aquests tres instruments, la Generalitat aborda el marc normatiu, la gestió i la planificació de les infraestructures aeronàutiques.

Per la seva banda, el Pla que avui es presenta regirà el desenvolupament de les infraestructures aeroportuàries competència de la Generalitat, tant dels aeròdroms existents com dels nous i d'aquells que, en compliment de l'Estatut, es desclassifiquin com d'interès general.

Així, el Pla planteja incorporar els aeroports de Girona, Reus i Sabadell a les competències de la Generalitat, al mateix temps que considera la participació del Govern català en la gestió de l'aeroport de Barcelona. D'altra banda, el Pla inclou el desenvolupament de tres nous aeroports comercials: Lleida-Alguaire, Pirineus-Andorra i un aeroport corporatiu-empresarial.

Pel que fa als aeròdroms més petits, s'estudiarà la possibilitat de crear un fons d'ajut a la inversió per impulsar als promotors, públics o privats, a desenvolupar les infraestructures previstes al pla d'aeroports. Aquest fons es podria complementar amb un altre, d'ajut a l'explotació, per compensar les despeses de funcionament ordinari de la instal·lació.

Tramitació del Pla i informe ambiental

El Pla d'aeroports se sotmetrà a informació pública durant un període de 45 dies juntament amb l'informe de sostenibilitat ambiental. Es tracta del primer pla sectorial d'aeroports impulsat pel Govern que comptarà amb aquest tipus d'informe, amb la voluntat de garantir la convivència entre les activitats que proposa i la preservació del medi ambient.  Aquest  informe s'ha plantejat amb l'objectiu que sigui també una eina operativa; així :

  • Assegura una correcta implantació dels aeroports, aeròdroms i heliports inclosos en aquest Pla, tant pel que fa a les noves propostes com per a les instal·lacions existents.
  • Disminueix els efectes ambientals derivats del funcionament de les instal·lacions aeroportuàries i heliports i, per tant, permet millorar la qualitat dels seus entorns.

Es preveu que el Pla d'aeroports sigui aprovat definitivament pel Govern català abans de la fi de l'estiu de 2008.

(El document adjunt detalla el contingut del Pla d'aeroports)

1  

Fitxers adjunts

Pla d'aeroports

Pla d'aeroports
PDF | 442