El Departament de Política Territorial i Obres Públiques posarà en servei un simulador de conducció de vehicles pesants a Catalunya que permetrà als professionals del transport millorar l'aprenentatge pràctic de la conducció d'autobusos i camions. El simulador, que està ubicat a un recinte habilitat a l'aparcament del polígon Riu Clar de Tarragona, ha comportat una inversió de prop d'1,2 MEUR. La Federació Empresarial d'Autotransports de Tarragona (FEAT) s'encarregarà de desenvolupar el programa formatiu a les noves instal·lacions, en virtut d'un conveni signat avui entre el director general del Transport Terrestre, Manel Villalante, i el president de FEAT, Rafael Campaña.

El DPTOP ha impulsat la instal·lació d'un simulador de conducció a un recinte de 112 m2 adaptat per acollir diferents activitats lectives per a la conducció de vehicles de transport col·lectiu de viatgers i mercaderies. El nou simulador, que ha comportat una inversió d'1,2 MEUR i està ubicat dins l'àrea d'estacionament del polígon industrial Riu Clar de Tarragona, permet reproduir virtualment diferents situacions de conducció.

Avui, el director general del Transport Terrestre, Manel Villalante, i el president de la Federació d'Autotransports de Tarragona (FEAT), Rafael Campaña, han signat un conveni de col·laboració per a desenvolupar el programa formatiu d'aquest simulador.

L'acord recull el compromís de la FEAT de desenvolupar al nou recinte un programa formatiu per tal de facilitar l'aprenentatge i reciclatge dels professionals del transport col·lectiu de viatgers i mercaderies, que disposaran, a partir d'ara, d'una eina tecnològica avançada per a reproduir situacions de conducció real amb totes les garanties de seguretat.

Una nova eina per a la formació

La simulació és una eina molt valorada per a l'aprenentatge de la conducció, atès que reprodueix amb realisme i fiabilitat escenaris diversos, evitant riscos, tant per a l'alumne, com per a l'instructor i els usuaris de la via pública. Així, els professionals es familiaritzen amb els comandaments propis d'una cabina de conducció de dimensions reals i poden simular situacions climatològiques adverses, de perill, de conducció nocturna, sorolls externs o zones amb revolts, entre d'altres.

D'aquesta manera, el simulador servirà per a facilitar la formació dels conductors de vehicles pesants, que properament hauran d'obtenir un certificat d'aptitud professional, d'acord amb la normativa aprovada recentment que deriva d'una directiva europea.

Així, hauran de superar un conjunt de proves de caràcter teòric i pràctic que demostrin les seves aptituds, que comprèn una formació inicial obligatòria per als conductors d'autobusos a partir del 2008 i per als conductors de camions, el 2009. En aquest sentit, els conductors hauran d'acreditar l'assistència a un curs ordinari de 280 hores, o intensiu de 140 hores, així com superar una prova d'aptitud.

Pel que fa a la formació continuada, cada cinc anys aquests professionals hauran de reciclar els seus coneixements amb 35 hores de formació, que també podran incloure pràctiques amb simuladors de conducció. 

Suport a la formació

El DPTOP promou periòdicament un programa de suport econòmic a les activitats formatives que duen a terme les associacions professionals i entitats vinculades al transport i a la logística. Així, durant l'any 2007, un total de 25 associacions i entitats s'ha acollit a aquests ajuts, que comporten una inversió de 425.000 euros.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 33