Aeroport en construcció
Les obres de l'aeroport Lleida -Alguaire, el primer que construeix el Govern de la Generalitat, ja estan en marxa. Aquest estiu s'han iniciat els treballs de la primera fase del projecte que inclou la construcció del camp de vol, amb una pista de 2.500 metres, i l'àrea d'estacionament d'avions i vehicles. Aquestes actuacions comporten una inversió de 29,4 MEUR.
Ara, amb l'adjudicació de la segona fase, es completaran les obres per a dotar l'aeroport de les infraestructures necessàries per a què pugui entrar en funcionament el segon semestre de l'any vinent. Així, els treballs adjudicats avui inclouen peces bàsiques per posar-lo en marxa com una terminal i edificis annexos com el centre d'emissions o el sistema de senyalització lumínica. Aquesta fase, que s'executarà paral·lelament a la que ja està en marxa, s'ha adjudicat per 21,5 MEUR i té un termini d'11 mesos.
L'empresa concessionària de l'aeroport serà també l'encarregada de construir les infraestructures necessàries per a ultimar l'aeroport i fer-lo funcionar a ple rendiment. D'aquesta manera, es preveu que la construcció de l'aeroport comporti una inversió pública d'uns 56 MEUR i de fins a 60 MEUR més d'inversió privada.
Estudi de viabilitat i ens gestor
L'objectiu és crear a les terres de Lleida un aeroport regional per a donar servei al transport tant de passatgers com logístic i d'aquesta manera, potenciar l'equilibri territorial i la dinamització econòmica de la demarcació i del país. En aquest sentit, es preveu que aquest aeroport pugui assolir en un futur uns 400.000 passatgers anuals i assolir 6.000 tones anuals de mercaderies.
En aquest sentit, el Govern ha començat a treballar en la creació de la societat gestora d'aquest aeroport que es preveu que tingui participació dels governs locals i agents econòmics i socials.
Adjudicació de la segona fase de l'aeroport
La segona fase de les obres de l'aeroport de Lleida-Alguaire inclou les instal·lacions i equipaments de l'anomenat costat aire de la infraestructura, que permetran tenir en funcionament l'aeroport ja que inclou els edificis següents, amb els seus equipaments aeronàutics:
Terminal: es construirà una terminal que permetrà posar en funcionament l'aeroport l'any vinent, abans que el gestor privat hagi construït la terminal definitiva. Aquesta terminal serà un edifici d'uns 1.300 m2 per a donar servei a passatgers i gestionar el seu equipatge. L'edifici de desenvolupament horitzontal incorporarà el mòdul de serveis tècnics, el mòdul de serveis de personal i el mòdul de vestíbul i restaurant.
Edificis i instal·lacions: aquesta fase inclou també la construcció de les instal·lacions i edificis necessaris per tal de posar en marxa l'aeroport com :
- Centre d'emissors: tindrà una superfície útil de 170 m2, on s'instal·laran els equips emissors adients per a garantir el funcionament operatiu de l'aeròdrom.
- Edifici contra incendis: d'una superfície de 453,13 m2 útils, s'hi establiran les dependències i instal·lacions requerides per al servei de salvament i extinció d'incendis.
- Central elèctrica: la seva funció és facilitar la transformació de l'energia a baixa tensió que facilitarà la dotació de dispositius de continuïtat energètica necessaris per al funcionament de l'aeroport i el control de l'abalisament del camp de vol.
- Sistema dellums d'aproximació, abalisament i senyalització, una estació de subministrament de combustible d'aviació, un edifici de tallers i la urbanització general (xarxes de subministrament i vials).
Accés a l'aeroport
D'altra banda, s'han adjudicat també les obres d'accés a l'aeroport de Lleida-Alguaire per 3,2 MEUR amb un termini d'execució de 7 mesos. El camí d'Alguaire a Almacelles correspon a la xarxa de camins rurals i té una longitud de 6,1 quilòmetres. Amb les obres d'accés, aquest camí passarà a tenir una calçada de 10 metres, amb dos carrils de 3,5 metres d'amplada i vorals d'1,50 metres.
1