El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha iniciat la instal·lació de faldons de seguretat per a motoristes en diferents trams de la xarxa viària del territori que sumen un total de 5,1 quilòmetres. Aquests treballs, que s'enllestiran la propera primavera, comportaran una inversió de 600.000 euros. L'actuació s'emmarca en el programa específic que el DPTOP està aplicant per a millorar la seguretat dels motoristes.

Millora en 5 quilòmetres de barreres

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques està desenvolupant un programa específic de millora de la seguretat dels motoristes en el qual es tenen en compte estudis d'accidentabilitat, la normativa vigent i les mateixes propostes transmeses per aquest  col·lectiu. 

Una de les línies d'actuació previstes és la instal·lació de faldons de protecció a les barreres de seguretat per tal de reduir el risc de patir lesions en cas d'impacte. En aquest sentit, el DPTOP ha portat a terme aquest mateix any un pla pilot per instal·lar aquests elements en diversos punts de les carreteres C-55 i C-155.

Ara, el DPTOP ha iniciat ara la col·locació de faldons en 5,1 quilòmetres de barreres diferents trams de la xarxa viària, que suposarà una inversió de prop de 600.000 euros. Es preveu enllestir aquests treballs durant la propera primavera.

Comarques gironines

Els treballs per a la instal·lació de nous faldons a les barreres de seguretat de la xarxa viària del territori s'han iniciat aquests dies a les comarques gironines. En total, s'actuarà a 1,8 quilòmetres repartits en diferents trams d'aquesta zona, concretament a les carreteres GI-682, GI-550, i C-35.

  • GI-682: l'actuació comprèn un total de 773 metres corresponents a diferents trams d'aquesta via al terme municipal de Lloret de Mar, a la comarca de la Selva. Els treballs, que ja s'han iniciat, s'allargaran uns deu dies.
  • GI-550: s'instal·laran faldons a 838 metres de barreres de seguretat a diferents trams d'aquesta carretera al terme muncipal d'Arbúcies, a la comarca de la Selva. Els treballs començaran a mitjans de gener i s'allargaran durant deu dies.
  • C-35: es col·locaran faldons a 246 metres repartits en diversos trams d'aquesta carretera, a l'altura del terme municipal de Fogars de la Selva, a mitjans de gener.

Comarques centrals

Igualment, el DPTOP iniciarà a principis d'any la instal·lació de faldons a les barreres de seguretat de diferents trams de les carreteres B-520, B-402 i C-55 corresponenents a les comarques centrals, que sumen una longitud de 646 metres. 

  • B-520: es col·locaran faldons al costat esquerre d'un tram de 48 metres de longitud d'aquesta via, corresponent al terme municipal de Santa Eugènia de Berga, a la comarca d'Osona.
     
  • C-55: a mitjans del mes de febrer s'iniciaran els treballs a dos trams d'aquesta carretera que sumen una longitud de 260 metres, al municipi de Navàs, al Bages, i a Pinós, al Solsonès.
     
  • B-402: els treballs se centraran al costat esquerre de diferents trams d'aquesta carretera a Guardiola de Berguedà, que sumen una longitud de 338 metres. Es preveu iniciar les obres a finals de gener. 

Àrea Metropolitana de Barcelona

Pel que fa a l'Àrea Metropolitana de Barcelona, properament s'incorporaran els elements de protecció especial per als motoristes a 608 metres de barreres de seguretat en diversos trams de la C-17 i la GI-800. 

  • C-17: a principis del mes de febrer s'inciarà la instal·lació de faldons a les barreres de seguretat d'aquesta via en dos trams diferents situats al terme municipal de Montcada i Reixac, al Vallès Occidental. Els treballs s'allargaran durant cinc dies per tal de d'establir una protecció especial en un total de 288 metres en aquesta via.
     
  • GI-600: les obres se centraran en diversos trams de la via al terme muncipal de Tordera, a la comarca del Maresme, que sumen una longitud total de 320 metres. Els treballs començaran a principis de gener.
     

Terres de l'Ebre

Pel que fa a les Terres de l'Ebre, a partir del mes de febrer començaran les obres per proveir de faldons les barreres de seguretat d'un total d'1,2 quilòmetres de la xarxa viària d'aquesta zona, que es concentraran a la C-12 i a la C-43. 

  • C-12: s'instal·lan 304 metres de faldons en aquesta carretera a l'altura del terme municipal d'Ascó, a la Ribera d'Ebre, a finals del mes de febrer.
     
  • C-43: els treballs consistiran en la col·locació de faldons en 932 metres de barreres de seguretat de diferents punts d'aquesta via a les Terres de l'Ebre. Concretament, s'instal·laran 680 metres de faldons a diversos trams situats al terme municipal del Pinell de Brai, a la Terra Alta, així com 252 metres al terme de Benifallet, al Baix Ebre. Es preveu que els treballs s'iniciïn a principis del mes de març i s'allarguin durant onze dies. 

Ponent

A les comarques de Ponent, es col·locaran faldons a 712 metres de barreres de seguretat en diferents trams de la C-13 a l'altura de Camarasa, a la Noguera. Els treballs s'iniciaran a mitjans de febrer i s'allargaran uns vuit dies.

Millora de la seguretat

Els faldons contribueixen a repartir la pressió en cas de xoc d'un motorista contra els suports de les biondes, fet que redueix les possibilitats de patir talls o lesions greus a les extremitats. Aquests elements metàl·lics es disposen a sota de la barrera, protegint els seus suports i impedint l'impacte directe.

Per a la ubicació d'aquests faldons, s'analitzen aspectes com la geometria de la carretera; per exemple, si en determinats revolts hi ha algun obstacle o algun desnivell en els marges de la via, i les dades d'accidentalitat.

Precisament, el DPTOP va impulsar una prova pilot aquesta primavera per a instal·lar faldons en un tram de la C-155 al seu pas pel terme de Mollet del Vallès i en quatre punts de la C-55 -tres entre els muncipis d'Abrera i Monistrol de Montserrat i l'altre a Manresa. Aquest Pla pilot ha comptat amb una inversió de 60.000 euros.

Per tal de donar resposta a les necessitats en matèria de seguretat viària, el Departament preveu continuar aquesta línia d'actuació en els pròxims anys. En aquest sentit, l'any vinent es destinarà 1 MEUR més a la col·locació d'aquest tipus de faldó en nous punts de la xarxa viària.

Altres actuacions

En el marc de les actuacions que el DPTOP du a terme per tal de millorar la seguretat dels motoristes, aquest any s'han retirat també les barreres de protecció formades per cables flexibles instal·lades en trams de la C-17 al Vallès Oriental i la C-12, al Segrià, i s'han substituït per barreres de seguretat tubulars. Aquests treballs van comptar amb un pressupost de 60.000 euros. Igualment, es pot destacar la col·locació d'una barrera contínua de formigó al llarg de 12 quilòmetres a la carretera de les costes del Garraf (C-31), i la instal·lació de faldons en 256 metres a la C-15 a Olèrdola, a l'Alt Penedès.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 184