. Totes les conques catalanes es troben en situació d'excepcionalitat i es manté aquesta previsió d'escenari d'excepcionalitat a l'inici del 2008
. Les darreres pluges no han estat significatives per als recursos embassats i les precipitacions en forma de neu es generalitzen a cotes baixes, però a les capçaleres dels principals rius de Catalunya els seus efectes es materialitzaran al final de l'hivern
. Cal insistir en la necessitat d'extremar les mesures d'estalvi
Les precipitacions de la primera meitat de desembre, tant a les conques internes com a les conques catalanes de l'Ebre, no han estat gaire significatives i part d'aquestes precipitacions ha estat en forma de neu. Per tant, es manté la situació d'excepcionalitat per pluviometria a totes les conques de Catalunya.
La important reducció dels cabals circulants en els trams de capçalera dels principals rius i la conseqüent disminució de les aportacions naturals als embassaments en relació amb els valors usuals per a aquesta època són la principal causa de la disminució de les reserves als embassaments. Per tant, es manté la previsió que la majoria de conques continuïn en l'escenari d'excepcionalitat a l'inici de l'any 2008, raó per la qual s'encoratja a tots els agents institucionals, econòmics i socials i a la ciutadania en general a extremar les mesures d'estalvi i a mantenir la moderació en el consum.
Fruit de la manca de pluges, els cabals circulants en els trams de capçalera dels principals rius presenten valors molt inferiors als normals en l'època de tardor, fet que significa una important reducció de les aportacions naturals als embassaments i la conseqüent disminució de les reserves embassades. Igualment, aquesta disminució de les aportacions està afectant tots els aqüífers del territori i, per tant, es mantenen les previsions que la majoria de conques continuïn en l'escenari d'excepcionalitat a l'inici de l'any 2008.
Cal assenyalar que, amb l'actual situació de vigència del Decret de sequera, de 3 d'abril de 2007, que es prorroga durant el proper any 2008, i atès que aquest es justifica per un escenari de sequera excepcional, en algunes conques no es pot arribar a garantir els cabals de manteniment dels rius perquè l'aportació hídrica acostuma a estar per sota d'aquest llindar. En aquest context, ens referim al cabal del riu com a cabal circulant a peu de presa i que és regulat pel Decret de sequera en els escenaris d'excepcionalitat 2.
Els drets concessionals, afectats per les mesures que estableix el Decret 84/2007 i per les adoptades en la seva aplicació, resten modificats mentre duri la vigència del Decret 84/2007, de 3 d'abril, d'adopció de mesures excepcionals i d'emergència en relació amb la utilització dels recursos hídrics, que regula els usos i restriccions a què està sotmesa aquesta gestió dels recursos en situació de sequera. Es determina un volum màxim mensual a destinar per raons de cabal circulant (de continuïtat hidràulica) aigua avall del conjunt d'embassaments del sistema Ter-Llobregat de 5,18 hm3 en excepcionalitat de nivell 1 i 0,78 hm3 en excepcionalitat nivell 2 per tot el mes de novembre.
En qualsevol cas, els cabals garantits pels embassaments del sistema Ter-Llobregat responen a uns cabals ambientals temporalment més baixos, tal com preveu la determinació 7a. del Pla sectorial de cabals de manteniment aprovat pel Govern de la Generalitat el 4 de juliol de 2006. Aquests cabals de manteniment temporalment més baixos, o de continuïtat fluvial, responen als resultats dels darrers estudis que permeten avaluar els cabals de manteniment en situacions de sequeres i episodis extrems. El cabal de manteniment o ecològic es considera com una restricció, no com un ús i, per aquesta raó, la seva garantia està condicionada al cabal que de manera natural entra als diversos embassaments, que en l'actualitat és molt escàs.
Mesures per a la fase d'excepcionalitat
L'entrada en fase d'excepcionalitat per dèficit de pluviometria comporta que els municipis que depenen de les conques que entren en aquest nivell hagin de garantir una dotació màxima de 270 litres per habitant/dia.
Pel que fa a les conques del Llobregat i el Ter, la fase d'excepcionalitat 1 per dèficit de volum embassat comporta, a més, la reducció de la dotació en un 15% o la substitució de part dels cabals destinats a reg agrícola per aigües regenerades, l'anul·lació dels desembassaments per a ús exclusivament hidroelèctric, la intensificació dels controls d'usuaris, el reforç de les mesures d'estalvi a les xarxes d'abastament i les restriccions d'abocaments i sistemes no fluents.
La fase d'excepcionalitat 2, pel que fa a la Muga, implica que les dotacions de reg només seran permeses per garantir la supervivència de l'arbrat. Aquest escenari també preveu la prohibició per a usos lúdics com les piscines públiques i privades i els parcs aquàtics, al mateix temps que s'han de reduir els usos no destinats a subministrament per a ús de boca.
Mesures d'aplicació a tot el territori
L'entrada a la fase d'excepcionalitat 1 de la conca del Llobregat va comportar l'activació del Decret de sequera. En aquest sentit, d'acord amb el Decret, els municipis, amb caràcter global, hauran d'adoptar mesures destinades a restringir el reg a parcs i jardins, prohibir l'ús d'aigua potable per a fonts i usos ornamentals, mantenir i reaprofitar l'aigua de piscines d'ús públic i privat, optimitzar l'ús de l'aigua en parcs aquàtics i d'altres instal.lacions lúdiques, i reduir la utilització d'aigua de boca per a neteja viària, entre d'altres mesures.
Les actuacions restrictives de l'excepcionalitat fan referència a usos no relacionats amb la xarxa d'abastament (regadius, hidroelèctrics, lúdics dependents de l'embassament) o bé a usos no domiciliaris de l'aigua de la xarxa d'abastament, com ara piscines, jardins, baldeig de carrers o altres usos lúdics.
Mesures en cas d'entrada en situació d'emergència: Plans de contingència
La declaració de l'escenari d'emergència per als abastaments supramunicipals que depenen del sistema d'embassaments Ter-Llobregat, prevista al Decret 84/2007, que prorroga la seva vigència durant el 2008 segons el Decret 257/2007, no es produeix fins que les reserves embassades se situen per sota del 20% de la capacitat màxima del sistema. La declaració d'emergència es pot produir de manera conjunta pel sistema Ter-Llobregat, o de manera individual pel Ter o pel Llobregat.
Cal recordar que només en l'escenari d'emergència es preveu la possibilitat de talls al subministrament domiciliari, possibilitat que en tot cas s'haurà de definir en els plans de contingència que han de presentar a l'ACA tots els titulars públics i/o concessionals de serveis d'abastament superiors als 20.000 habitants en virtut del Decret de sequera. Tots els municipis de més de 20.000 habitants ja han presentat els seus corresponents plans de contingència.
Segons les previsions de l'Agència Catalana de l'Aigua, a les conques amb recursos embassats, prinicipalment al sistema Ter-Llobregat, l'entrada en situació d'emergència no es produiria fins a finals de març o inicis d'abril en el pitjor escenari de precipitacions i aportacions, és a dir, en el cas més pessimista possible, i en cas que no s'haguessin activat les obres i inversions actualment en marxa. La previsió és que les actuacions que s'han activat permetin endarrerir la possibilitat d'entrada en l'escenari d'emergència fins a finals de maig o inicis de juny.
Podeu trobar informació complementària al web de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), als apartats "Seguiment de recursos i usos" i "Estat dels embassaments", situats al marge dret de l'apartat "Sequera 2007", que trobareu a l'enllaç següent:
http://mediambient.gencat.net/aca/ca/planificacio/sequera/gestio_sequera_2007/inici.jsp
La propera actualització de les dades sobre l'evolució de la sequera al nostre país es farà el 2 de gener de 2008.
1