.El Govern assumeix el seu paper impulsant una nova Llei d'Educació i la reforma de la formació professional, integrant els subsistemes de reglada, l'ocupacional i la contínua

. Diu que per superar l'actual situació calen recursos, però també menys inèrcies i corporativisme

. Afirma que la Llei d'Educació exigirà més finançament, una carrera docent, més autoritat als centres i tenir més present que primària i secundària no estan separades, perquè si la primària no funciona, la secundària anirà malament

. Demana a la universitat més valentia per oferir titulacions en funció de la demanda d'alumnes i de les empreses i no en funció d'una suposada demanda social que es basa en "allò del si aquell ho té perquè jo no"

El president de la Generalitat, José Montilla, ha manifestat avui durant la presentació de llibre "Economia catalana: reptes de futur" que ara "és el moment de fer efectiva una aposta renovada pel nostre capital humà, pel desplegament del Pacte Nacional per a l'Educació i per l'impuls de la nova Llei d'Educació de Catalunya", una vegada assentades les bases per guanyar la batalla del nostre capital físic a través de l'acord d'inversions relatiu a la disposició addicional tercera de l'Estatut.

Prèviament el professor Jordi Nadal, durant la seva intervenció, ha destacat les mancances de l'actual sistema educatiu, les seves repercussions en el futur del país i les dificultats que ens podem trobar per a superar-les. El president Montilla ha compartit el diagnòstic del professor Nadal insistint en la idea de crisi de creixement perquè "la Catalunya dels sis milions ja no és la Catalunya que avui té 7,5 milions i estem en un context molt diferent a d'altres territoris d'Espanya".

El cap de l'Executiu ha explicat que "hem tingut un procés de creixement més alt del que han tingut altres territoris. Amb un component d'immigració molt elevat amb els problemes que això comporta per a la integració dels nouvinguts, especialment en el nostre sistema educatiu, i amb les dificultats afegides que comporta l'assignació dels recursos addicionals" i, ha afegit, "recursos que estem invertint precisament per tractar de superar aquesta situació" assenyalant que "els recursos no són garantia d'èxit però si no hi ha recursos si és garantia de fracàs"

En aquest sentit, el president de la Generalitat ha dit que "la població escolar creix i creix molt, més de 31.000 alumnes a primària i secundària en aquest curs que va començar al mes de setembre, més de 100 nous centres i 3400 mestres més, a més de les dificultats per a integrar els nouvinguts que requereixen una atenció especial com la implementació de 1200 aules d'acollida en aquest moment". És a dir, "als problemes que teníem fa uns anys ara s'afegeixen aquests", ha assenyalat.

El president ha afirmat que, davant aquesta situació, "és el moment d'apostar per l'excel.lència en l'educació" i que, per això, en primer lloc "hem començat un procés per a reformar la formació professional -una assignatura pendent-, per a integrar els tres subsistemes de formació (la reglada, l'ocupacional i contínua) amb la participació dels dos departaments de la Generalitat (Educació i Treball) i els agents socials". I, en segon lloc, el Govern està "presentant als diferents agents el document de bases de la nova Llei d'Educació de Catalunya que ha de posar l'accent en aquests problemes que tenim a la primària i a la secundària".

El cap de l'Executiu s'ha mostrat convençut que s'aconseguiran superar els problemes actuals de l'educació però que per a superar-los calen recursos, que el Govern està destinant "però no exclusivament. Exigeixen també compromís del conjunt de la societat i dels pares. Exigeix menys corporativisme, i tal i com apunta les bases de la llei exigeix més finançament, una carrera docent que avui és  manifestament millorable, una autoritat als centres també millorable, tenir més present que primària i secundària no estan separades l'una de l'altre perquè si la primària no funciona, la secundària anirà malament".

El president, durant la seva intervenció, ha animat a un ampli debat social per renovar del model educatiu perquè "podem tenir mols alumnes universitaris però també un percentatge de fracàs escolar molt elevat" i ha afegit que a la nova llei d'educació "hi ha propostes molt novadores que provocaran polèmica perquè hi ha moltes inèrcies, molt corporativisme".

Per altra banda, el president també ha analitzat la situació de la universitat i ha assenyalat que ara "tenim menys alumnes que fa uns anys, però assignem més recursos i tenim més professors". En aquest sentit, ha demanat un esforç del conjunt de la societat perquè, malgrat que "acabem d'aprovar un pla d'infraestructures universitàries que és molt ambiciós, tenim assignatures que hem d'aprovar, tant l'administració, com d'altres que han de ser aprovades per la societat en el seu conjunt".

Per això, el cap de l'Executiu ha demanat "més valentia per part de les universitats per tancar coses que no tenen demanda" i ha afegit que "mai hi ha propostes per tancar coses tot i que, a vegades, només hi ha un parell d'alumnes". Així mateix, el president ha instat a "acabar amb una dinàmica en la que tothom vol fer de tot en base a una suposada demanda social i no sobre la base de si hi ha una demanda d'alumnes, o demanda de les empreses que requereixen professionals amb aquesta titulació". I ha conclòs que cal superar "una demanda social que es basa en allò de si aquell ho té perquè jo no"


1  

Fitxers adjunts

Nota president Educació

Nota president Educació
PDF | 158