Es tracta d'una publicació editada per Atlàntida, una entitat que agrupa professionals que treballen en l'àmbit de la immigració des de diversos camps, i que ha comptat amb el suport de la Secretaria per a la Immigració.
L'obra és fruit d'una jornada sobre les filles i els fills de famílies immigrades a Catalunya organitzada per la Secretaria i la mateixa entitat el 16 d'octubre de 2006 a l'IEMed amb un notable èxit de participació. El llibre recull les bones pràctiques exposades i les conclusions d'aquesta iniciativa que tenia com a objectiu analitzar els processos d'integració d'aquest col·lectiu al nostre país, així com debatre les dificultats i reptes que es plantegen als professionals dels diferents àmbits implicats.
Entre d'altres, l'obra posa en dubte el concepte de "segona generació" per referir-se als descendents de les famílies immigrades, ja que no s'haurien de considerar com a tals, sinó simplement com a ciutadanes i ciutadans de la societat d'acollida. En concret, s'advoca per un reconeixement dels drets i deures d'aquest jovent, per la igualtat d'oportunitats amb la resta de joves i per l'apropament i el coneixement mutu.
Amorós ha afirmat durant la presentació que "moltes vegades són els fills els veritables motors de la integració dels pares i de tota la família". Alhora, ha afegit que Catalunya, en comparació amb d'altres països, gaudeix d'un cert avantatge i és que "estem acostumats a construir a partir de la suma, la diversitat també és la nostra causa i no ens definim a nosaltres mateixos a partir d'un estereotip tancat". En aquest sentit, ha conclòs que "el nostre és un país en construcció i apuntar-s'hi és més que fàcil que als països que són projectes acabats i tancats".
Empatia, pertinença i reconeixement
El número 2 de la col·lecció "Quaderns Atlàntida" centra una part important del seu contingut en la construcció identitària dels infants, adolescents i joves que es troben entre dues cultures, la d'origen i la d'arribada. Això, que en certs casos pot derivar en identitats complexes, fins i tot conflictives, es proposa abordar a través de tres estratègies en paral·lel: l'empatia, el desenvolupament del sentiment de pertinença i el reconeixement de la seva identitat. L'empatia, entesa com el saber-se posar al lloc de l'altre, per trencar les representacions mentals rígides que podem tenir. Alhora, cal desenvolupar el sentit de pertinença al país entre el col·lectiu i, finalment, aconseguir el reconeixement d'aquests joves com a ciutadanes i ciutadans amb drets i deures, des de la igualtat d'oportunitats.
Les conclusions de la jornada també es fan ressò de la importància de l'entorn familiar i escolar en la construcció identitària dels menors, adolescents i joves de pares immigrats d'origen estranger. En aquest sentit, s'aposta per una escola inclusiva, pel paper fonamental que té aquesta institució a l'hora de millorar l'aprenentatge, reduir el fracàs escolar, promoure les capacitats de les noies i dels nois, i per detectar els elements que intervenen en el reconeixement i la construcció de la pròpia identitat. L'acompanyament personal, educatiu, formatiu i social que poden desenvolupar els educadors i també les companyes i companys s'entreveu com a decisiu.
El llibre també inclou un apartat final dedicat als grups de treball vinculats a l'àmbit educatiu, dels serveis socials, de la salut i del món associatiu. En cadascun dels camps s'identifiquen les necessitats, els reptes i les bones pràctiques detectades. L'objectiu final de la jornada sobre els joves fills i filles de persones immigrades era l'elaboració d'un document útil, el que es presenta avui, sobre la integració del jovent fill de famílies immigrades per tal de proporcionar una eina amb la qual afrontar aquest procés amb garanties d'èxit.
Les persones interessades en obtenir el llibre poden dirigir-se directament a l'entitat Atlàntida (93 423 42 04) o bé descarregar-se el contingut a través de la pàgina web de la Secretaria per a la Immigració a l'adreça següent:
http://www.gencat.net/benestar/immi/pdf/atlantida2.pdf