La primera sessió de reflexió per a professionals de l'acolliment lingüístic Barreres culturals, organitzada per la Secretaria de Política Lingüística, es portarà a terme demà divendres, dia 14 de desembre, a la Casa del Casa del Mar de Tarragona (carrer Francesc Bastos, 19), de 10 a 13 hores.
Les conclusions de la jornada d'acolliment lingüístic realitzada a Tarragona el dia 22 de febrer de 2007 van posar en evidència que sovint els professionals han de fer front a situacions en què la distància cultural entre les persones usuàries dels seus serveis i el col·lectiu professional pot dificultar la comunicació i, per tant, fer minvar la qualitat del servei.
Per aquest motiu es va considerar convenient organitzar sessions de reflexió en què s'abordessin temes com el de les barreres culturals, temes que no estan resolts i que és difícil plantejar-se individualment. La idea és crear un espai en què les persones que tenen necessitat de resoldre aquestes qüestions es trobin, plantegin les seves preguntes i mirin de donar-hi resposta col·lectivament. Totes les sessions comptaran amb una persona coneixedora del tema que moderarà el debat i en sistematitzarà les conclusions. En aquesta primera sessió serà Carme Junyent, professora de la Universitat de Barcelona i presidenta del Grup d'Estudis de Llengües Amenaçades.
Estructura de la sessió
1. Exposició de la professora Carme Junyent sobre el tema de les dificultats amb què es troben els professionals de l'acolliment lingüístic davant de qüestions culturals que poden esdevenir barreres a l'hora d'atendre persones nouvingudes i també d'orientar-les en relació amb temes relacionats amb la llengua.
2. Treball en grup de les qüestions problemàtiques amb què es troben els professionals. Cadascú portarà una llista de situacions en què se li plantengin aquest tipus de problemes (problemes als quals voldria trobar una resposta) i, si la té i vol, també la resposta pensada. Depenent de la inscripció, es dividirà el grup en subgrups d'unes 10 persones. La meitat del grup plantejarà aquestes qüestions i l'altra meitat hi haurà de donar resposta. A continuació, s'invertiran els papers i els que han plantejat el problema, l'hauran de resoldre.
(Durant la pausa, la ponent estudiarà el resultat d'aquest treball de grup, que s'haurà recollit en un document per grup)
3. Posada en comú, conduïda per la ponent, en què es detectaran unes constants que poden contribuir a la reflexió i també a treure unes conclusions útils i pràctiques de cara a atendre el públic nouvingut en millors condicions i amb més preparació.