El Departament d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural (DAR) ha implantat una nova regulació de les targetes acreditatives de les llicències i autoritzacions emeses per la Direcció General de Pesca i Acció Marítima, com publica avui el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).

Els requisits per a la obtenció d'aquestes llicències i autoritzacions específiques estan regulats per diferents normatives i poden ser concedides a una persona física o jurídica, tant si està vinculada o no, a una embarcació de treball, o bé, directament a un vaixell, amb independència de quina sigui la tripulació. La diversitat de formats existents actualment comporta ocasionalment problemes d'acreditació dels titulars davant el personal inspector, així com l'inconvenient per als titulars d'haver de disposar en tot moment de cadascuna de les llicències i autoritzacions.

La recent implementació d'una nova aplicació informàtica del DAR facilita la gestió de totes aquestes llicències i autoritzacions, i possibilita la impressió sobre un únic suport plàstic estàndard, més adient amb els requeriments del medi marí on es desenvolupa les activitats pesqueres i marisqueres, de les diferents llicències i autoritzacions de què es disposi.

Val a dir que l'obtenció de la tarja acreditativa de les llicències i autoritzacions no exclou que, per a la obtenció de cada llicència i/o autorització, s'hagi de complir els requisits establerts en cadascuna de les normes que les regulen. Les targes regulades en aquesta Ordre acreditaran al seu titular en relació a les llicències i autoritzacions professionals que li hagi atorgat la Direcció General de Pesca i Acció Marítima. Cada targeta acreditativa ha d'incloure totes les llicències i autoritzacions del seu titular.

L'Ordre estableix dos tipus de targes: l'extractiva, per a llicències i autoritzacions extractives vinculades a una persona física, i l'extractiva de vaixell, relativa a llicències i autoritzacions extractives de vaixell vinculades a una embarcació professional. El període de vigència de les targetes serà de cinc anys. S'estableix un període de sis mesos per tal que totes les llicències i autoritzacions que s'hi preveu s'adaptin al nou format de targeta acreditativa. El canvi es pot fer a la seu central del DAR a Barcelona i als serveis territorials de Barcelona, Girona, Tarragona i les Terres de l'Ebre.

D'altra banda, el DOGC també publica avui l'Ordre del DAR per la qual es convoca el procés per obtenir l'habilitació d'inspector de pesca i afers marítims i s'estableix el règim del curs de formació.

La persona titular del DAR, a proposta de la Direcció General de Pesca i Acció Marítima, pot atorgar l'habilitació al personal funcionari de l'Administració de la Generalitat i al personal funcionari d'altres administracions públiques perquè realitzin tasques d'inspecció, en un procés que inclourà la superació d'un curs de formació d'acord amb el que estableix aquesta Ordre, i al qual podran accedir els esmentats funcionaris i funcionàries amb un mínim de tres mesos d'experiència en la inspecció o vigilància de la pesca, del marisqueig, de l'aqüicultura, dels afers marítims, de la comercialització dels productes pesquers, o de la producció agroalimentària.

Els funcionaris i funcionàries que prestin servei en qualsevol departament de la Generalitat de Catalunya o en altres administracions públiques, l'àmbit d'actuació de les quals sigui Catalunya, i que no realitzin tasques d'inspecció pesquera, podran assistir al curs, en tant que és una activitat formativa prevista dins del pla de formació anual del Centre de Formació i Estudis Agrorurals del DAR, però no seran habilitats en la funció inspectora de pesca i afers marítims.

La sol.licitud de participació en el procés per obtenir l'habilitació s'ha de presentar en el termini de trenta dies hàbils, a la Direcció General de Pesca i Acció Marítima del DAR. El curs de formació, que és selectiu i amb caràcter modular, té una durada de 24 hores lectives. Per tal d'aconseguir l'habilitació, el personal seleccionat ha d'assistir al vuitanta per cent de les sessions lectives del curs i ha de superar totes les proves establertes per als diferents mòduls.

El personal que disposi del certificat acreditatiu d'haver superat amb èxit els cursos d'habilitació organitzats pel Departament d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural en anteriors edicions, podrà ser habilitat en la funció inspectora prevista a la normativa corresponent, amb sol.licitud prèvia de la persona interessada, sempre que compleixi els requisits establerts en aquesta Ordre.

17 de desembre de 2007