event_note Nota de premsa

Un estudi sobre les dinàmiques escolars de les persones immigrades guanya el Premi Joventut

Pàmies desvincula l’origen dels i les estudiants de l’èxit o el fracàs escolar
 
El secretari de Joventut del Departament d’Acció Social i Ciutadania, Eugeni Villalbí, ha presentat aquesta tarda l’obra guanyadora de l’edició del 2006 del Premi Joventut, que ha estat atorgat al doctor en Antropologia per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Jordi Pàmies, per l’estudi ‘Identitat, integració i escola. Joves d’origen marroquí a la perifèria de Barcelona’. L’estudi de Pàmies està basat en la seva tesi doctoral “Dinàmiques escolars i comunitàries dels fills i filles de les famílies immigrades marroquines de la Yebala a la perifèria de Barcelona”, que ha rebut el premi extraordinari del Departament d’Antropologia Social i Cultural de la UAB.

El Premi Joventut, creat l’any 1983 i promogut per l’Observatori Català de la Joventut de la Secretaria de Joventut, consta de la publicació de l’estudi guanyador a la Col·lecció Aportacions i d’una remuneració econòmica al seu autor, que en aquest cas ha estat de 3.100 euros. Anteriors estudis que ha premiat la Secretaria són, entre d’altres:
  • “Les ruptures en la precarietat”
  • “Cultura juvenil i gènere”
  • “Joves adults i polítiques de joventut a Europa”
  • “Risc i violència entre adolescents i joves”
El Premi reconeix tesis, treballs d’estudi, d’investigació o de sistematització de dades sobre la joventut en general o sobre algun dels seus aspectes. El Premi Joventut és una de les tres línies de foment de la investigació en joventut que té la Secretaria, a més dels ajuts a projectes de recerca en joventut i els ajuts a la formació de joves investigadors.

Segons l’estudi, l’èxit escolar afavoreix un major reconeixement familiar i comunitari i és un mitjà de promoció social

Per a l’elaboració d’aquesta investigació, Pàmies va fer un treball etnogràfic entre els anys 1996 i 2005 a un IES de L’Hospitalet de Llobregat que es va centrar en l’evolució del rendiment escolar dels alumnes matriculats provinents de famílies immigrades del Marroc. Per tenir una visió més completa del fenomen, Jordi Pàmies també va passar alguns estius a les poblacions d’origen d’aquests alumnes i de les seves famílies, a les zones rurals de la Yebala (Marroc), fent un treball de camp.

Una de les principals conclusions del treball de Pàmies és que el fet de ser immigrant no és un tret que expliqui l’èxit o el fracàs escolar de l’alumnat. La recerca apunta que el factor immigrant pot arribar a ser, més aviat, un element d’èxit escolar. Una de les raons que ho explicarien, segons l’estudi, és que aquests alumnes són capaços de superar situacions més adverses. L’èxit escolar de l’alumnat immigrant afavoreix el seu reconeixement familiar i comunitari, i constitueix un mitjà de promoció social.

Pàmies observa que els fills i filles de famílies immigrades marroquines que dominen els codis escolars i reconeixen les formes i comportaments que l’escola privilegia, transiten amb més èxit per la institució escolar. En el cas de les noies marroquines, l’èxit escolar afavoreix un major reconeixement familiar i comunitari i és un mitjà de promoció social. Les trajectòries convencionals o d’èxit els atorguen més prestigi dins la família i, a la vegada, els permet adquirir més autonomia funcional.

Per a les famílies marroquines, l’escola es converteix en un mitjà de mobilitat social, l’únic que pot facilitar-la. La manera com les famílies marroquines perceben l’escola està en relació amb els models d’èxit escolar existents en l’entorn familiar i amb les maneres com aquest èxit ha permès l’accés al mercat laboral i ha facilitat la mobilitat social. L’espai social que ocupa la família en la comunitat influeix en el rendiment escolar dels alumnes: quan aquesta ocupa un espai de prestigi social més gran, s’exerceixen més pressions per a l’èxit escolar i a la inversa.