Els Serveis Territorials de Justícia a Girona, a través del Centre de Mediació Familiar de Catalunya, i el Consorci de Benestar Social de la Garrotxa han organitzat avui una sessió informativa sobre la mediació a Catalunya, a càrrec de la directora del Centre de Mediació Familiar de Catalunya, Anna Vall, en un acte on també hi ha assistit la directora dels Serveis Territorials de Justícia a Girona, Carme Sitjes, i el president del Consorci de Benestar Social de la Garrotxa, Lluís Sacret.

Al llarg de la xerrada, adreçada a magistrats, jutges, fiscals, secretaris judicials, advocats, tècnics de serveis socials, policia local, mossos d'esquadra, personal sanitari, directors de centres educatius i mediadors, la directora del Centre de Mediació Familiar de Catalunya ha explicat quins són els avantatges de la mediació per tal de facilitar-ne l'aproximació i accessibilitat als ciutadans de la garrotxa.

La mediació familiar  a Catalunya

A Catalunya, 7 de cada 10 parelles que inicien una mediació familiar arriben a un acord satisfactori per a ambdues parts i, d'aquesta manera, eviten un procés judicial contenciós que pot agreujar més les diferències familiars.

La mediació familiar és una eina complementària a la via judicial molt útil per resoldre els conflictes sorgits en l'àmbit familiar. És un procés totalment voluntari i que es porta a terme mitjançant la intervenció d'una tercera persona, el mediador, que és una peça clau en tot el procés. Aquest és designat per les parts o pel Centre de Mediació Familiar de Catalunya.

Dades de mediació familiar

Els mediadors familiars són especialistes dels camps de la psicologia, l'educació, el treball social, la pedagogia i el dret. A Catalunya n'hi ha 1.458 homologats pel Centre de Mediació Familiar de Catalunya, 1.251 dels quals són actius i 207, inactius.

Per demarcacions:

A Barcelona hi ha 827 mediadors familiars. La distribució de despatxos, desglossada per partits judicials, és la següent: Arenys de Mar, 12; Badalona, 14; Barcelona, 583; Berga, 2; Cerdanyola del Vallès, 22; Cornellà de Llobregat, 5; Esplugues de Llobregat, 8; Gavà, 12; Granollers, 33; l'Hospitalet de Llobregat, 11; Igualada, 7; Manresa, 44; Martorell, 6; Mataró, 50; Mollet del Vallès, 25; el Prat de Llobregat, 4; Rubí, 13; Sabadell, 45; Sant Boi de Llobregat, 6; Sant Feliu de Llobregat, 33; Santa Coloma de Gramenet, 8; Terrassa, 51; Vic, 19; Vilafranca del Penedès, 6, i Vilanova i la Geltrú, 15. En total hi ha 1.034 despatxos de mediadors.

A Tarragona hi ha 80 mediadors familiars. La distribució de despatxos de mediadors que hi ha en aquesta demarcació és la següent: Falset, 3; Reus, 27; Tarragona, 55; Valls, 10, i el Vendrell, 4. En total hi ha 99 despatxos de mediadors.

A Lleida hi ha 106 mediadors familiars. La distribució de despatxos de mediadors que hi ha a la demarcació de Lleida és la següent: Balaguer, 10; Cervera, 4; Lleida, 99; la Seu d'Urgell, 3; Solsona, 3; Tremp, 6, i Vielha, 1. En total hi ha 126 despatxos de mediadors.

A Girona hi ha 173 mediadors familiars. La distribució de despatxos de mediadors que hi ha a la demarcació de Girona és la següent: la Bisbal d'Empordà, 10; Blanes, 7; Figueres, 43; Girona, 136; Olot, 10; Puigcerdà, 2; Ripoll, 1; Sant Feliu de Guíxols, 7, i Santa Coloma de Farners, 5. En total hi ha 221 despatxos de mediadors.

A les Terres de l'Ebre hi ha 65 mediadors familiars. La distribució de despatxos de mediadors que hi ha a la demarcació de les Terres de l'Ebre és la següent: Amposta, 51; Gandesa, 35, i Tortosa, 50. En total hi ha 136 despatxos de mediadors.

NOTA: S'ha de tenir en compte que alguns mediadors familiars poden tenir més d'un despatx en diferents partits judicials i també en diferents demarcacions. Per tant, el nombre de despatxos no coincideix amb el de persones mediadores.