El president de la Generalitat, José Montilla, acompanyat de la consellera de Justícia, Montserrat Tura, ha presidit avui el Ple de l'Observatori Català de la Justícia, el primer que se celebra en aquesta legislatura. A la sessió han assistit la presidenta del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, Maria Eugènia Alegret, i la fiscal superior de Catalunya, Teresa Compte.
L’Observatori Català de la Justícia, anteriorment anomenat Consell de Justícia de Catalunya, és un òrgan col·legiat, creat pel Govern de la Generalitat i adscrit al Departament de Justícia, que té encomanades les funcions d’anàlisi, reflexió, debat i participació en matèries relacionades amb l’Administració de justícia a Catalunya, així com l’elaboració de propostes d’actuació. Té com a objectiu promoure la comunicació i l’intercanvi entre els operadors i les diferents institucions implicades en aquesta matèria. Entre les actuacions realitzades per l’Observatori des de la seva creació, l’any 2002, destaca l’elaboració del Llibre verd de l’Administració de justícia, que conté les recomanacions per a la millora del servei públic de la justícia a Catalunya.
En el plenari celebrat avui al Palau de Pedralbes, la consellera de Justícia i vicepresidenta de l’Observatori, Montserrat Tura, ha destacat la funció d’aquest òrgan com “una peça més en l’engranatge d’interlocucions i concertacions que el Departament de Justícia manté amb l’Administració de justícia i l’entorn judicial”. La consellera ha presentat als membres de l’Observatori l’informe sobre l’acció de govern en matèria d’Administració de justícia a Catalunya. Segons ha explicat Montserrat Tura, entre els objectius estratègics que s’ha marcat el Departament de Justícia per aquest mandat està “el desplegament de l’Estatut en matèria de justícia, la millora del funcionament d’aquest servei públic, i la dotació d’infrastructures adequades que garanteixin unes condicions dignes a usuaris i professionals”.
De la sessió d’avui, destaca també la presentació i aprovació de les propostes dels dos grups de treball de l’Observatori, que es preveuen dur a terme durant aquest any. Pel que fa al grup Els ciutadans i la justícia, les seves propostes incideixen en la línia d’incrementar l’eficiència i l’eficàcia de la prestació de serveis als ciutadans i millorar, així mateix, la percepció que aquests tenen sobre l’Administració de justícia. Concretament, el grup proposa, entre altres mesures, l’elaboració d’indicadors de qualitat del servei basats en aspectes com ara la puntualitat, els retards o les suspensions, la durada dels processos, l’atenció personal o les reclamacions i queixes.
Per la seva banda, el grup El personal al servei de l’Administració de justícia centra els seus objectius en la millora de les polítiques de recursos humans, amb propostes que van des de l’establiment d’un procés de selecció de personal controlat per la Generalitat, per assegurar una major cobertura de les necessitats del territori, fins al foment de l’ús de les noves tecnologies i el registre i presentació telemàtica d’assumptes. El grup també proposa valorar la situació de l’atenció al públic en els diferents jutjats, especialment als registres civils i als jutjats de violència sobre la dona, i la fixació de sistemes d’incentius per reduir la mobilitat dels treballadors dels jutjats.
Projecte del Llibre blanc de la mediació




