El Servei Català de Trànsit (SCT) i la Policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra posen en marxa avui un dispositiu especial d'ordenació i seguretat del trànsit amb motiu de la celebració de la 43a edició del Ral.li Catalunya-Costa Daurada. Aquesta prova automobilística se celebra des d'aquest vespre fins diumenge i afectarà la circulació de sis comarques de la demarcació de Tarragona: Tarragonès, Alt Camp, Baix Camp, Baix Penedès, Priorat i Ribera d'Ebre.
Un total de 451 agents treballaran amb l'objectiu de garantir la seguretat i la fluïdesa del trànsit a les carreteres gestionant la mobilitat i prevenint els possibles accidents que es puguin produir. La vigilància serà les 24 hores del dia, de manera que hi haurà un total de 40 patrulles que treballaran de nit i la resta, un total de 178, controlaran les carreteres durant el dia.
Aquest dispositiu també disposarà d'un helicòpter i 14 patrulles de videovigilància, que vetllaran pel compliment de les normes de trànsit de tots els conductors, tant dels participants en els trams que no siguin cronometrats com de la resta d'usuaris de la via.
Aquestes patrulles no logotipades realitzaran el servei amb vehicles dotats amb una videocàmara que permet enregistrar les imatges de les possibles infraccions de trànsit. Concretament la seva missió serà prevenir i denunciar les conduccions negligents i/o temeràries que puguin realitzar els conductors. Aquest dispositiu també preveu la realització de controls d'alcoholèmia i, en cas de ser necessari, de drogues. Cal recordar que, a més dels radars fixes del Servei Català de Trànsit, a Tarragona hi ha disponibles 4 radars dinàmics i un dispositiu de radar en línea a la N-340. Tots es troben contínuament en servei.
L'any passat, tot i el fort dispositiu realitzat pels Mossos d'Esquadra, durant els dies que va durar el ral.li, a tota la demarcació de Tarragona es van produir 39 accidents amb un total de 30 víctimes (25 ferits lleus, 4 greus i un mort). Cap d'aquests accidents es va produir a les vies d'accés als trams cronometrats.
L'esdeveniment esportiu obligarà a tallar diverses carreteres i afectarà la mobilitat de les anteriors comarques. Per això, des del SCT es demana als conductors que estiguin atents a les restriccions de la circulació que es puguin establir i que se n'informin a través de la ràdio, el 012 i la pàgina web del SCT (www.gencat.net/transit).
El Ral.li Catalunya - Costa Daurada es desenvoluparà sobretot durant el cap de setmana i, per tant, al moviment d'espectadors que s'aproparan a veure el ral.li, s'hi afegiran els desplaçaments habituals de dissabte i diumenge.
ETAPA 1. Divendres, , 5 d'octubre. Trams: Querol - El Montmell - El Lloar/La Figuera- Pratdip.
ETAPA 2. Dissabte, 6 d'octubre. Trams: La Mussara-Coll del Grau (C-242)-Margalef/La Palma d'Ebre-La Serra d'Almos/Tivissa
ETAPA 3. Diumenge, 7 d'octubre. Trams: La Teixeta/Riudecanyes-Colldejou
Les mesures especials de circulació previstes pel Servei Català de Trànsit durant la celebració del ral.li són aquestes:
Divendres 5 d'octubre:
- En la incorporació entre la C-44 i la T-311, es passa de dos a un carril de circulació a la C-44 en sentit Tivissa.
Diumenge 7 d'octubre:
- A Pradell de la Teixeta, els vehicles que circulin per la N-420 en sentit Reus/Tarragona no podran accedir a les carreteres T-313 i TP-7401. Tampoc es podrà accedir des de la T-313 fins a la N-420 en sentit Reus/Tarragona.
- S'impedirà estacionar al voral de la N-420 entre els punts quilomètrics 856 (Riudecols) i 849 (Pradell de la Teixeta). Aquesta mesura inclou l'habilitació d'una zona especial d'aparcament.
El SCT aconsella seguir en tot moment les recomanacions que puguin fer els comissaris de la prova i els agents, que vetllaran per la seguretat de tothom. El Servei també recomana al públic assistent a la prova que planifiqui amb prou antelació en quin indret vol veure el ral.li i per on accedirà al punt escollit, tenint en compte l'horari de tancament dels trams a la circulació. Un cop situats, és convenient no moure's perquè els participants del ral.li hi passaran dues vegades.
A l'hora d'estacionar, és millor fer-ho a les zones destinades a aquesta finalitat i, en tot cas, convé no deixar estacionat el vehicle en una zona que dificulti la circulació i el desenvolupament de la prova. Un cop finalitzades les etapes, es recomana una sortida ordenada per tal de facilitar el retorn.