Les titulacions que ja hagin posat en pràctica les noves metodologies en el marc dels plans pilot hi han de tenir una presència preferent. El Govern no veu oportú iniciar el procés en les titulacions que amplien la seva durada de tres a quatre anys per la incertesa amb relació a quina serà finalment l'aportació addicional que farà l'Estat per fer front als costos que s'en deriven

Dilluns, 30 d'octubre de 2007.- Les universitats catalanes s'han estat preparant des de l'any 2004 per incorporar-se amb èxit a l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES). Amb l'objectiu d'assajar la nova manera d'ensenyar basada en el disseny per competències i centrada en l'aprenentatge, s'han posat en marxa 82 plans pilot d'adaptació de les titulacions a l'EEES, amb la participació de totes les universitats.

 Finalitzada aquesta fase preparatòria, la implementació del procés de redefinició dels ensenyaments s'ha de dur a terme en el nou marc legislatiu estatal, configurat a partir de la recent modificació de la LOU. Més específicament, el decret que regula l'ordenació dels ensenyaments universitaris, aprovat divendres passat pel Consell de Ministres, i pendent de publicació al BOE. D'acord amb aquest decret, les propostes de nova programació s'han d'haver presentat al Consejo de Universidades abans del 15 de febrer de 2008.

 El Govern confia en la capacitat de les universitats catalanes per fer front a aquest repte, i assumeix el paper que li pertoca d'acord amb les competències que li encomana l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, en els àmbits de programació, finançament i qualitat.

 En el marc del Consell Interuniversitari de Catalunya, el Govern ha treballat amb les universitats catalanes per definir els criteris de la programació universitària. Ara espera que les universitats, en exercici de la seva autonomia, manifestin quines titulacions volen posar en marxa per al curs 2008-2009. Tot i que s'ha de preveure que el gruix dels ensenyaments no s'adaptarà fins al curs 2009-2010, convé que s'iniciï el procés en un conjunt limitat de titulacions per avançar en la plena integració al nou model europeu. Les titulacions que ja hagin posat en pràctica les noves metodologies en el marc dels plans pilot hi han de tenir una presència preferent.

 Això no obstant, el Govern no veu oportú iniciar el procés en les titulacions que amplien la seva durada de tres a quatre anys per la incertesa amb relació a quina serà finalment l'aportació addicional que farà l'Estat per fer front als costos que en deriven. També recomana ajornar la reconversió dels ensenyaments de l'àmbit de les enginyeries, fins que no s'hagin resolt tots els aspectes que afecten la regulació d'aquestes titulacions.