El Departament de Salut col.labora amb Associacions d'afectats i Societats Científiques en actuacions de prevenció i control d'aquestes malalties
El Departament de Salut s'adhereix a la celebració del Dia Mundial de la Al.lèrgia que organitza a nivell internacional l'Organització Mundial de l'al.lèrgia (World Allergy Organization -WAO-), en associació amb el programa de l'Organització Mundial de la Salut "Aliança Global contra les malalties respiratòries cròniques".
A Catalunya les principals associacions d'afectats s'han adherit a la celebració d'aquest dia. Segons les dades de l'enquesta de salut de Catalunya del 2006, un 16,2% de la població adulta catalana afirma tenir al.lèrgies cròniques (Un 17,6% de les dones i un 14,7% dels homes) i un 11% de la població de 14 anys o menys.
Actuacions del Departament de Salut en col.laboració amb associacions d'afectats i societats científiques
Des del Departament de Salut s'han treballat diferents aspectes en relació a aquest problema de salut. En relació a les al.lèrgies alimentàries i al làtex, durant el més de gener de 2005 es va constituir un grup de treball sobre aquest tema Grup de Treball d'Al.lèrgies Alimentàries i al Làtex (GTAAL), format per:
Associacions d'afectats:
- Immunitas Vera. Associació Catalana d'Al.lèrgics Alimentaris i al Làtex
- Associació Catalana d'Al.lèrgics Alimentaris y al Látex (ACAAL)
- Asociación Española de Alérgicos a Alimentos y Látex (AEPNAA). Delegació a Catalunya
- Asociación Española de Alérgicos al Látex. Delegació a Catalunya
Societat científica:
- Societat Catalana d'Al.lergologia i Immunologia Clínica (SCAIC)
Departament de Salut:
A primers de juny de 2005, es va fer arribar a tots els components del GTAAL una proposta d'informe anomenada Document de síntesi sobre al.lèrgies alimentàries i al làtex, que recull les aportacions més significatives de cadascun dels integrants del GTAAL. Aquest informe es va presentar al Parlament de Catalunya durant el mes de juliol de 2005, es van iniciar i s'han anat desenvolupat diferents accions proposades en l'informe, i que a continuació es detallen. Cal dir que totes les accions iniciades s'han fet a través dels acords presos en el grup de treball GTAAL.
Accions que es porten a terme des de l'Agència Catalana de Seguretat Alimentària
Accions Relatives a l' Avaluació i la Gestió:
Inclusió en el capítol de Gestió de riscos de la Salut del Pla de Seguretat Alimentària de Catalunya d'un apartat específic de reaccions adverses als aliments on es preveuen, amb un horitzó temporal definit, objectius i intervencions en aquest àmbit.
Concretament es desenvolupen 7 objectius operacionals i 13 intervencions centrades en els següents camps: normatiu, d'informació sensibilització i promoció de pràctiques correctes, vigilància i control, intercanvi d'informació i alerta, d'investigació epidemiològica i col.laboració amb els col.lectius d'afectats.
Actualment es treballa en l'elaboració d'una Guia de Bones pràctiques d'autocontrol d'al.lèrgens i gluten per a les indústries alimentàries: aquesta guia pretén ajudar a la indústria a aplicar les millors pràctiques per a la gestió dels al.lèrgens alimentaris durant la producció d'aliments. El seu caràcter es transversal, és a dir, aplicable a tots els sectors alimentaris sempre que s'utilitzi algun ingredient o component que d'acord amb les darreres avaluacions científiques pugui causar una reacció adversa en persones vulnerables.
Accions relatives a la comunicació i divulgació
- Organització de la jornada: "Al.lèrgens Alimentaris, etiquetatge i autocontrol " , en dues edicions (7 de novembre i 14 de desembre de 2005) amb un total de 260 assistents. Aquesta Jornada va ser adreçada a responsables d'autocontrol de les empreses alimentàries, inspectors oficials i consumidors amb l'objectiu de proporcionar informació i pautes a aplicar per garantir la adequada informació al consumidor en l'etiqueta dels aliments per garantir la adequada informació al consumidors que pateixen d'al.lèrgies alimentàries per tal de fer una elecció adequada a les seves necessitats.
La jornada es va centrar entorn a l'autocontrol a la indústria alimentària, eina que esdevé fonamental per garantir la informació complerta en relació a la presència d'ingredients o components al.lergènics en els aliments d'acord amb les modificacions normatives que a nivell europeu s'han adoptat en relació a la seva indicació en l'etiqueta dels aliments.
- Inclusió d'una apartat específic en la web de l'ACSA dedicat a facilitar informació al consumidor i a les indústries alimentàries envers les al.lèrgies i les intoleràncies alimentàries, amb informació sobre normativa i actualització permanent de l'avaluació científica que es realitza per part dels organismes d'avaluació de riscos com l'Agència Europea de Seguretat Alimentària.
Per a més informació:
http://www.gencat.net/salut/acsa/Du12/html/ca/dir1352/index.html
Accions que es desenvolupen des de la Subdirecció de Promoció de la Salut
1. La subdirecció, amb la col.laboració de les associacions d'afectats i de la societat científica SCAIC, ha elaborat i distribuït a tots els centres d'atenció primària de Catalunya un díptic sobre les al.lèrgies alimentàries durant l'any 2006. Aquest díptic està també disponible a la pàgina web del Departament de Salut, en l'apartat d'informacions al ciutadà.
2. S'ha dissenyat i realitzat en diferents centres de primària de Catalunya, un curs d'informació sobre "Al.lèrgies i intoleràncies alimentàries en l'Atenció Primària". Durant el període 2006-2007, s'han realitzat 12 cursos (d'un durada de 6 hores) amb una assistència d'uns 350 professionals (metges i infermeres d'Atenció Primària). L'oferta d'aquest curs es troba també disponible en la pàgina web del Departament de Salut, en l'apartat de formació per a professionals.
Per a més informació:
http://www.gencat.net/salut/depsan/units/sanitat/html/ca/dir210/index.html
3. Durant el mes de maig de 2006 es constitueix un subgrup dins del grup GTAAL per treballar diferents aspectes relacionats amb l'al.lèrgia al làtex. Els participants en aquest grup de treball són:
- Asociación Española de Alérgicos a Alimentos y Látex (AEPNAA). Delegació a Catalunya
- Asociación Española de Alérgicos al Látex.
Societat científica:
- Societat Catalana d'Al.lergologia i Immunologia Clínica (SCAIC)
- Associació Catalana de Diplomats en Infermeria i Al.lèrgia al Làtex (ACADI)
Subdirecció General de Promoció de la Salut:
- Programa d'Alimentació i Nutrició de la Direcció General de Planificació i Avaluació Sanitària. Unitat de Plans Estratègics.
Aquest grup planteja la necessitat de:
- Elaborar un informe per tal d'eliminar la compra de guants amb pols de làtex dels centres sanitaris de Catalunya.
- Realitzar una jornada informativa per a professionals de la salut, sobre l'adequada utilització dels diferents tipus de guants en l'entorn sanitari.
- Elaborar un tríptic informatiu per a l'atenció primària de salut, de les mateixes característiques que el que s'havia elaborat en relació a les al.lèrgies alimentàries.
- En aquests moments s'està preparant als serveis jurídics del Servei Català de la Salut, una instrucció sobre la compra de guants en els centres sanitaris. S'ha elaborat el tríptic sobre les al.lèrgies al làtex, que en aquest moments està en fase d'edició i s'ha dissenyat la jornada informativa, que es durà a terme durant el primer semestre del 2008, una vegada aprovada la instrucció.
En col.laboració amb el Departament d'Educació, l' Associació Catalana d'Al.lèrgics Alimentaris i al Làtex (ACCAL) i Immunitas Vera, s'ha elaborat un document per l'escolarització dels nens i nenes amb al.lèrgies alimentàries i/o al làtex
El document inclou:
Recomanacions de caire general:
- Vies de contacte amb el al.lèrgens
- Contingut i característiques de la Farmaciola del centre
- Composició i ús del material escolar
- Simptomatologia més habitual
Recomanacions generals per a l'organització del centre:
- Informació que cal recollir en el moment de la matriculació
- Ús i aplicació d'aquesta informació per part de l'equip directiu
- Paper del tutor en relació a l'infant ja escolaritzat
En aquest document s'inclou un Protocol que concreta actuacions:
- En el moment de la preinscripció
- En el moment de la matrícula
- Previ a l'escolarització
- A l'inici de l'escolarització
Aquest material està disponible a la pàgina web del Departament d'Educació
http://www.xtec.cat/innovacio/salut/
El GTAAL, en la seva reunió inicial va definir un seguit de prioritats, la majoria de les quals s'han desenvolupat en aquests darrers 3 anys. D'altra banda, el GTAAL continuarà actiu per fer noves propostes i seguiment de les activitats prioritzades.