- També ha actualitzat el Pla Econòmic i Financer de GISA, que permetrà agilitar la licitació de grans infraestructures, i ha destinat 1,6 milions d’euros en infraestructures de telecomunicacions en municipis petits
- Per tal de millorar l’abastament futur d’aigua, ha aprovat la construcció de quatre noves depuradores al Camp de Tarragona i ha impulsat la millora de tres sistemes de sanejament d’aigua en aquesta zona
- En l’àmbit cultural i educatiu, el Govern ha destinat 67 milions per finançar escoles de música i dansa i ha creat el Premi Nacional de Còmic
(Consulteu tots els acords del Govern aquí)
El conseller d’Economia i Finances, Antoni Castells, i la directora general de Comunicació del Govern, Aurora Masip, han explicat en roda de premsa els acords que el Consell de Govern ha pres aquest matí en la seva reunió setmanal. Entre aquest acords destaca el Projecte de llei per crear l’Autoritat Catalana de la Competència. Aquest òrgan, que amplia significativament les competències de la Generalitat en defensa de la competència, contribuirà a garantir el correcte funcionament competitiu dels mercats.
El conseller d’Economia i Finances, Antoni Castells, i la directora general de Comunicació del Govern, Aurora Masip, han explicat en roda de premsa els acords que el Consell de Govern ha pres aquest matí en la seva reunió setmanal. Entre aquest acords destaca el Projecte de llei per crear l’Autoritat Catalana de la Competència. Aquest òrgan, que amplia significativament les competències de la Generalitat en defensa de la competència, contribuirà a garantir el correcte funcionament competitiu dels mercats.
El conseller Castells ha manifestat la seva “satisfacció per presentar aquest Projecte de llei al Govern” i ha destacat la importància del text normatiu. En aquest sentit, el conseller ha volgut remarcar que aquesta norma suposa desplegar l’article 154 de l’Estatut que “amplia el camp competencial de la Generalitat en matèria de defensa de la competència”. El titular d’Economia i Finances ha explicat que fins ara “el nostre tribunal ha actuat molt en mesures de tipus reactiu, corregint quan es produeixin situacions que alteren les condicions normals de competència” i a partir d’aquesta nova llei“hem volgut incloure una actuació que promou la competència, s’actua activament”.
El conseller també ha destacat que el Govern “ha adoptat el model més estès, el d’un sol organisme de defensa de la competència, clarament autònom respecte del Govern”, ja que fins ara hi havia dos organismes, la Direcció General de Defensa de la Competència i el Tribunal Català de Defensa de la Competència.
El nou òrgan serà autònom i independent i tindrà una estructura més flexible per tal d’assumir les tasques de promoció de la competència. La iniciativa forma part del Pla de mesures contra la inflació aprovat pel Govern el juny de 2006. El conseller ha dit que el Govern vol que la norma “estigui aprovada en aquest exercici perquè el Tribunal ara està en període de pròrroga”.
El Govern ha actualitzat el Pla Econòmic i Financer de GISA 2008-2015, que inclou obres de grans infraestructures per valor de 4.446 milions d’euros. Entre d’altres, contempla actuacions en carreteres, ferrocarrils, instal·lacions portuàries i aeroportuàries i en centres logístics. L’aprovació d’aquest Pla respon a la voluntat del Govern d’agilitar la licitació i la producció d’obra pública i, tal com ha dit el conseller Castells, “per compensar l’impacte de la pèrdua de activitat en el sector de la construcció residencial”.
Més agilitat en la licitació d’obres
En aquest sentit, el Pla fa possible avançar la licitació de les obres de diversos eixos viaris, com ara la variant Sud de Lleida, Olost – Olvan, Vendrell – Valls, Palamós – Platja d’Aro, Pont del Prat de Llobregat, Verges – Torroella de Fluvià, Vilanova de la Barca – Térmens o Blanes – Lloret. El Pla també permetrà accelerar licitacions en matèria de transport de ferrocarril i metro en actuacions previstes en el Pla Director d’Infraestructures o en els protocols signats amb el Ministeri de Foment.
En l’àmbit de les infraestructures i nous equipaments, el Govern també ha destinat 2,8 milions d’euros per millorar camins rurals a la Val d’Aran i ha acceptat la cessió de terrenys per construir una residència i centre de dia per a persones amb discapacitat física a Lleida.
Garantir l’aigua en un futur
Pel millorar l’abastament futur d’aigua, el Govern ha aprovat la construcció de quatre noves depuradores al Camp de Tarragona: a Prades, a l’Aleixar, a Solivella i a Sarral. A més ha impulsat la millora de tres sistemes de sanejament d’aigua a aquesta zona. La inversió prevista en el conjunt d’aquestes obres, que donaran servei a una població equivalent a 10.700 habitants, és de més de 6 milions d’euros. Aquestes obres s’emmarquen en un programa de sanejament que preveu que Catalunya ampliï el nombre de depuradores: de les 330 actuals a les 1.500 l’any 2015.
Millora de les noves tecnologies
El Govern també avança en la implantació de les noves tecnologies, i per això avui ha aprovat destinar més d’un milió i mig d’euros a la partida del Pla Únic d’Obres i Serveis (PUOSC) dedicada a infraestructures de telecomunicacions. Aquests diners serviran, d’una banda, per connectar torres de telecomunicacions a la xarxa elèctrica i, de l’altra, per adaptar tecnològicament la xarxa local de fibra òptica dels municipis de menys de 2.000 habitants i, d’aquesta manera, poder-la connectar a la xarxa troncal.
Aquest és el primer any que el PUOSC contempla una línia específica per desplegar infraestructures de telecomunicacions, i ha estat tan gran el nombre de projectes que han presentat els municipis que el Govern ha hagut d’incrementar la dotació per al període 2008-2009 de 500.000 euros a 1,6 milions d’euros.
Finançament dels estudis de música i dansa
En l’àmbit cultural i educatiu, el Govern ha aprovat avui el finançament dels ensenyaments de música i dansa. Es tracta d’una partida de 67 milions a partir d’un conveni amb la Federació de Municipis de Catalunya i l’Associació Catalana de Municipis, que beneficiaran 25.000 alumnes que cursen estudis de música i dansa a Catalunya. Aquest any, a més, s’augmenta el temps en què el Govern ajuda al finançament d’aquesta educació, que passa dels 16 als 18 anys.
D’altra banda, ha aprovat crear el Premi Nacional de Còmic, una nova categoria que s’inclourà en els Premis Nacionals de Cultura, i ha acordat presentar al Tribunal Constitucional un nou conflicte de competències per tal que es reconegui, de manera definitiva, la competència catalana en matèria de beques i ajuts a l’estudi.
Pel que fa a les universitats, el Govern ha renovat als actuals responsables el càrrec de president del Consell Social de la Universitat de Girona i de la Universitat Rovira i Virgili. D’altra banda, també ha signat un conveni amb la Universitat de Lleida que permetrà afavorir l’intercanvi d’informació sobre el sector lacti.
Altres acords que el Govern ha pres avui són la convocatòria de noves places d’intendent i inspector de Mossos d’Esquadra, l’inici de la redacció del Pla director urbanístic del Pla d’Urgell, la constitució del Consorci del Govern Territorial de Salut de l’Alta Ribargorça i dues línies de préstec per a armadors i mariners afectats per la parada temporal de pesca.
Converses pel nou finançament
El conseller Castells s’ha referit durant la roda de premsa a la negociació del nou finançament amb el govern de l’Estat i ha refermat: “Amb les meves converses amb el govern central no m’han qüestionat el que preveu l‘Estatut, i l’Estatut dóna un paper central a la Comissió Mixta”. En aquest sentit, s’ha mostrat segur que el pacte de l’Estatut“tots els volem defensar amb el mateix entusiasme”, en referència a les negociacions entre tots dos governs.
En referència als contactes mantinguts recentment amb el govern valencià, Castells ha reconegut tenir interessos coincidents amb totes les comunitats autònomes, a qui“el Govern central ha anat traspassant el dèficit”. Pel conseller, “l’Estat té superàvit i és perquè són les comunitats autònomes les que porten l’esforç financer en Sanitat, Educació i Serveis Socials”, i ha criticat el fet que hi hagi comunitats “que estan més preocupades perquè Catalunya no tingui que perquè totes tinguin”, però s’ha mostrat “convençut” que és més“el que ens uneix més que no pas el que ens separa”. Per tant, ha deixat clar que troba “lògic que en un procés com aquest nosaltres parlem amb totes les comunitats autònomes i senyalem les coincidències amb aquelles que tenim plantejaments coincidents”.
(Consulteu tots els acords del Govern aquí).
(Consulteu tots els acords del Govern aquí).




