Amb aquesta millora de la via, s’està arribant al final dels treballs a l’intercanviador de la Sagrera que han permès triplicar l’espai per als usuaris i adaptar els accessos a persones amb mobilitat reduïda. Es preveu que l’intercanviador, amb una inversió total de 94,8 MEUR, sigui plenament operatiu a finals d’any.
Restriccions L1, 8 i 9 de setembre
L’actuació de millora de la via al tram de l’L1 dels propers dissabte i diumenge, 8 i 9 de setembre, afectarà les estacions de Sagrera i Navas, que quedaran anul·lades. Un servei d’autobusos connectarà aquest tram de la línia entre Clot i Fabra i Puig, amb parades a cada estació d’acord amb l’horari habitual del metro.
Al coincidir amb el servei continuat de metro dels caps de setmana, els autobusos funcionaran de manera ininterrompuda des de les 5 del matí de dissabte fins a la mitjanit del diumenge. El transbordament metro + bus especial + metro està garantit fins a les 23 hores de diumenge.
Restriccions L5, 15 i 16 de setembre
D’altra banda, el cap de setmana del 15 i 16 de setembre, les obres afectaran les estacions de l’L5 situades entre Sagrada Família i Maragall: Hospital de Sant Pau, Camp de l’Arpa, Sagrera i Congrés. Un servei d’autobús també cobrirà aquest d’acord amb l’horari habitual del metro. També hi ha l’opció de fer transbordament a l’L4, que connecta les estacions de Verdaguer i Maragall.
Amb aquesta actuació, s’arriba al tram final de les obres d’adaptació i millora de l’intercanviador de Sagrera. Després de les obres de millora d’aquests dos caps de setmana, només quedarà la fase final d’acabats d’arquitectura interior i execució d’instal·lacions (connexions, escales mecàniques, ascensors, etc). Es preveu que l’intercanviador podrà entrar en funcionament a ple rendiment a finals d’any.
Balanç d’obres
Les obres de l’intercanviador es van iniciar l’agost de 2004 per tal d’incrementar l’espai i millorar la mobilitat interior davant l’augment del flux d’usuaris. Així, aquesta obra ha inclòs l’ampliació dels vestíbuls i de l’intercanviador que ha passat de tenir una superfície d’uns 850 m2 a una de 2.900 m2. El vestíbul de l’L1 de Garcilaso ha multiplicat el seu espai per quatre, passant de 260 m2 a 1.150 m2. El vestíbul de Felip II ha doblat la seva superfície fins arribar als 750 m2.
L’actuació també ha inclòs la substitució de l’esquema d’andanes existents (una andana central i dues de laterals) per una única andana central més gran. Amb aquesta andana central, es guanya en superfície per als usuaris i es dóna servei als dos sentits de la circulació. Igualment, s’ha adaptat el conjunt del nou intercanviador a persones amb mobilitat reduïda.
Actualment, la correspondència entre l’L1 i l’L5 a l’estació de Sagrera ja és la més utilitzada de la xarxa de metro de Barcelona amb uns 36.000 viatgers diaris. El futur intercanviador permetrà la connexió entre aquestes línies i en un futur amb l’L9 i l’L4. Quan hi arribin aquestes dues línies de metro es preveu que serà utilitzat per uns 110.000 viatgers diaris.