Un total de 69.408 alumnes de Catalunya s’examinen avui i demà de les proves d’avaluació de 4t d’ESO, que enguany es realitzen per sisè any consecutiu. S’avaluaran les competències de llengua catalana, llengua castellana, primera llengua estrangera i matemàtica, i també la cientificotecnològica, que es va incorporar per primer cop en la passada edició de les proves. La prova permet mesurar el grau d’assoliment de les competències bàsiques al final de l’etapa obligatòria.
Aquests 69.408 alumnes pertanyen a un total de 1.064 centres educatius d’arreu del país: 547 centres de titularitat pública i 517 centres concertats i privats.
La prova la dissenya i l’aplica el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, en col·laboració amb la Inspecció d’Educació. En aquesta edició s’han organitzat 60 comissions que duran a terme la gestió i la correcció. Un total de 2.548 professors faran d’aplicadors i, d’aquests, 1.145 faran també de correctors. Els centres podran conèixer els seus resultats a partir del 18 d’abril.
Els 69.408 alumnes es troben distribuïts de la següent manera:
Serveis territorials
|
Alumnat
|
Consorci d’Educació de Barcelona
|
12.893
|
Baix Llobregat
|
7.787
|
Barcelona Comarques
|
7.836
|
Catalunya Central
|
4.872
|
Girona
|
7.150
|
Lleida
|
3.598
|
Maresme i Vallès Oriental
|
8.431
|
Tarragona
|
5.875
|
Terres de l’Ebre
|
1.480
|
Vallès Occidental
|
9.486
|
Total alumnat
|
69.408
|
Contingut de les proves
Avui dimarts els alumnes realitzaran les proves de llengua catalana, llengua castellana i matemàtiques. Demà dia 15 s’avaluarà la competència cientificotecnològica, la llengua estrangera (69.076 alumnes faran la prova d’anglès, 238 la de francès i 94 la d’alemany) i l’aranès (49 alumnes de la Vall d’Aran).
En les proves de competència en llengua catalana, llengua castellana i aranès, hi haurà dos textos per avaluar la comprensió lectora i una redacció per avaluar l’expressió escrita. Es valorarà, entre d’altres aspectes, si l’alumnat comprèn el que llegeix, si s’expressa amb claredat, el vocabulari que empra o l’adequació i coherència en la redacció.
Respecte la llengua estrangera, la prova inclou dos textos de comprensió oral, dos de comprensió escrita i una redacció. En aquesta matèria es tindran en compte, per exemple, la interpretació de la informació, l’ús del vocabulari o la correcció lingüística.
Pel que fa a la prova de competència matemàtica, s’inclouran exercicis de qüestions de numeració i càlcul, de relacions i canvi, d’espai, forma i mesura, i d’estadística i atzar. L’objectiu és que l’alumnat pugui resoldre problemes semblants als que es troba durant la vida quotidiana, i valorant, entre d’altres, els símbols i les formes d'expressió o el raonament matemàtic.
Quant a la prova cientificotecnològica, s’inclouran exercicis de qüestions referides a fenòmens naturals i tecnològics, interpretació de dades i ús de la metodologia científica.
Aquestes proves tenen caràcter diagnòstic i no marquen, en cap cas, la superació o no de l’etapa.
14 de febrer de 2017