Meritxell Ruiz signa el conveni de constitució de l'Aliança STEM amb la URV i l'AEQT per a fomentar les vocacions científiques

També s'ha presentat el programa Aprenentatge de la Ciència a Través de la Indagació (ACTI), del que actualment es fa una prova pilot al Camp de Tarragona

query_builder   15 març 2017 18:32

event_note Nota de premsa

Meritxell Ruiz signa el conveni de constitució de l'Aliança STEM amb la URV i l'AEQT per a fomentar les vocacions científiques

També s'ha presentat el programa Aprenentatge de la Ciència a Través de la Indagació (ACTI), del que actualment es fa una prova pilot al Camp de Tarragona

 
 
STEM SIGNATURA
La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, ha signat el conveni de constitució de l’Aliança STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques), impulsada juntament amb la Universitat Rovira i Virgili (URV) i l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT). A la signatura, que s’ha realitzat aquesta tarda al Paranimf de la URV, també hi ha participat el rector de la URV, Josep Anton Ferré, i el president de AEQT, Josep Francesc Font.
 
La consellera d’Ensenyament, durant al seva intervenció, ha afirmat que “ens trobem davant de la quarta revolució tecnològica, en què els reptes són importants: socials, mediambientals i econòmics, als que hem de fer front”. Ha afegit que “tenim l’obligació de desvetllar les vocacions científiques, tecnològiques i també industrials entre l’alumnat. Catalunya tindrà futur si és capaç de tenir un conjunt de treballadors en aquests sectors”. Meritxell Ruiz també ha destacat que un altre repte és “fer una crida a les vocacions femenines, aspecte que es potenciarà a través de l’Aliança STEM” i també l’orientació professional: “hem de treballar millor per adreçar els alumnes a camins que tinguin sortida”.
 
L'Aliança STEM pretén promoure programes adreçats a escolars per fer augmentar les vocacions i l’atracció de talent cap als àmbits de la ciència i la tecnologia. L’aliança també vol col·laborar amb el professorat en el foment de l’excel·lència i la responsabilitat en l’ensenyament, la recerca i la innovació amb la col·laboració de les empreses i institucions del sector.
 
Així doncs, són programes per a estudiants i professors de centres de primària i secundària, en els que es fomenta la participació d’investigadors, tècnics i estudiants d’universitats, de centres de recerca i d’empreses i experts en educació científica. Aquests programes poden ser, entre d’altres, de suport al professorat per a la millora continuada de la seva pràctica docent, de recerca educativa i/o desenvolupament curricular o per a donar a conèixer als joves les oportunitats professionals als sectors productiu i de recerca.
 
STEM PRESENT
Programa Aprenentatge de la Ciència a Través de la Indagació
 
Després de la signatura s’ha presentat el primer projecte de l’Aliança: el programa Aprenentatge de la Ciència a Través de la Indagació (ACTI). Aquest va destinat als estudiants i professors de primària i secundària i es realitza al Camp de Tarragona amb el cofinançament de l’AEQT.
 
Aquest curs 2016-17 es realitza una prova pilot en la que participen set centres educatius, cinc de primària i dos de secundària:
-          Escola de Pràctiques (Tarragona)
-          Escola Pax (Tarragona)
-          Escola Torroja i Miret (Vila-seca)
-          Escola Sant Bernat Calvó (Vila-seca)
-          Escola Mestral (Vila-seca)
-          Institut Tarragona (Tarragona)
-          Institut Vila-Seca (Vila-seca)
 
Els objectius específics del programa són donar suport al professorat per millorar la seva pràctica docent, facilitar als centres materials per al treball experimental en l’àmbit de les ciències, promoure la cooperació entre investigadors d’universitats i empreses, estudiants i professorat, i donar a conèixer als joves les oportunitats professionals als sectors productiu i de recerca.
 
 
El projecte APQUA
 
El Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, la Universitat Rovira i Virgili i l’Associació Empresarial Química de Tarragona fa més de vint-i-cinc anys que col·laboren en programes educatius de ciència i tecnologia sobre els productes i processos químics destinats a escolars i adults, mitjançant el projecte APQUA. Amb l’Aliança STEM les parts volen actualitzar i ampliar aquesta col·laboració en el marc general de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (Science, Technology, Engineering and Maths, STEM).
 
15 de març de 2017