El conseller de Cultura, Santi Vila, ha presentat, en el transcurs d’una reunió amb les empreses i agents del sector audiovisual, el nou pla estratègic de suport a l’audiovisual català 2017-2020, que és la nova eina del Departament de Cultura que adequa les polítiques públiques a la realitat del sector. Vila ha assenyalat que l’objectiu del nou pla ha de ser “consolidar l’audiovisual català com un referent de qualitat a nivell europeu, creador de riquesa i ocupació especialitzada i amb continguts adreçats a una àmplia varietat de públics”.
El conseller considera que aquesta nova eina servirà per “donar suport a tota la cadena de valor per consolidar una estructura empresarial que generi fluxos de riquesa i ocupació estable”. “Tenim estratègia i tenim pressupost”, va dir Vila, en referència als més de 21 milions d'euros que destinarà aquest 2017 l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) a línies d’ajut i actuacions específiques per al sector audiovisual. Aquesta xifra gairebé triplica els 7,5 MEUR que s’hi van destinar l’any 2014. Vila va assegurar que “hi ha raons per l’optimisme” i va fer una crida al sector per “auto-imposar-se l’excel·lència perquè sabem que és la millor manera que tenim per tirar endavant”.
El pla estratègic de suport a l’audiovisual català s’ha consensuat amb el sector i defineix les eines més adequades per acompanyar el desenvolupament dels projectes, ja sigui des d’un punt de vista de mercat –local o internacional- o des del model productiu. En aquest sentit, el pla es desenvolupa a partir d’una sèrie de mesures que passen per l’establiment d’un nou sistema d’avaluació de projectes, la creació d’un sistema d’indicadors, la revisió i renovació de línies d’ajut i l’estructuració de les actuacions segons el que preveu la normativa.
En aquest sentit, els canvis en el sistema d’ajuts públics són deguts a la influència de la digitalització en la producció, els hàbits de consum i els nous models de negoci, factors que evidencien la necessitat d’adaptar les línies d’ajut a l’abast de cada projecte.
El pla també busca reforçar les estructures empresarials, afavorint projectes per professionalitzar les estructures empresarials, implementant estratègies ben formulades i ben executades, desenvolupant polítiques de formació especialitzada i d’atracció de talent i amb accions encaminades a l’atracció d’activitat internacional.
També vol contribuir a la diversitat des de la identitat cultural pròpia, amb el foment de projectes de naturalesa molt diversa que atreguin públics segmentats, que els entretinguin i que els enriqueixin culturalment.
L’objectiu, doncs, és anar més enllà de les produccions més locals de cinema i televisió per fer productes d’un abast més global, en els dos formats, i també altres tipus de productes audiovisuals, com ara la televisió d’entreteniment, la publicitat o els videojocs.
S’adjunten fotografies de la reunió i el document sencer del pla estratègic