TES

El descens de l'atur un 14% en el transport i l'emmagatzematge referma la reactivació de la logística a Catalunya al 2016

Baixa un 1% el consum de gasoil i un 4% el de gasolina, mentre segueixen augmentant els de combustibles alternatius

query_builder   12 juliol 2017 12:39

event_note Nota de premsa

El descens de l'atur un 14% en el transport i l'emmagatzematge referma la reactivació de la logística a Catalunya al 2016

Baixa un 1% el consum de gasoil i un 4% el de gasolina, mentre segueixen augmentant els de combustibles alternatius


  • Al 2016 s’ha produït un augment del 10% de la quota ferroviària d’accés al port de Barcelona
  • El transport de mercaderies representa al voltant del 21% del trànsit total de vehicles a la ciutat de Barcelona
  • CIMALSA i BCL presenten els Indicadors de Competitivitat de l’Observatori de la Logística 2016 en un acte al Palau Robert de Barcelona
TES
El director general de CIMALSA, Isidre Gavín (dreta) i el president del Grup de Logística Sostenible, Jordi Hereu, presenten els Indicadors de l'Observatori de la Logística 2016.
El 2016 s’ha registrat una disminució en el nombre d’aturats en el sector del transport i l’emmagatzematge del 14%, passant de 16.010 aturats el 2015 a 13.765 al 2016, una tendència decreixent iniciada l’any 2014 que mostra la reactivació del sector logístic a Catalunya i del seu pes en l’economia catalana.
 
Aquesta és una de les conclusions dels Indicadors de Competitivitat de l’Observatori de la Logística a Catalunya 2016 que ha presentat avui CIMALSA, empresa pública del Departament de Territori i Sostenibilitat. L’acte, al qual han assistit unes 150 persones del sector, ha estat encapçalat el director general de l’empresa pública, Isidre Gavín, i pel president del Grup de Logística Sostenible de l’associació BCL Catalunya – Fundació Fòrum Mediambiental, Jordi Hereu.
 
Gavín i la consultora en Innovació i Transport/Logística de l’Institut Cerdà, Jèssica Civil Paulí, han exposat els resultats més rellevants d’aquesta 12a edició dels indicadors i han aportat una anàlisi del context socioeconòmic de Catalunya a partir de les dades recollides del sector. Així, l’estudi destaca que en relació al nombre d’afiliats en règim d’autònom en el sector del transport i emmagatzematge, aquest suposa un 26% respecte el total d’afiliats, situant-se 4 punts per sobre del percentatge d’autònoms en tots els sectors a Catalunya.
 
Indicadors del transport ferroviari, marítim, terrestre i aeri
 
Pel que fa al transport ferroviari, les dades revelen que al 2016 s’ha produït un augment rellevant de la quota ferroviària d’accés al port de Barcelona respecte a l’any anterior, proper al 10%. D’aquest creixement, destaca la consolidació de l’increment de volum de contenidors (TEU) moguts per ferrocarril, que s’ha multiplicat per 4 entre 2016 i 2007, any en què es va registrar el mínim volum de la sèrie (2000-2016). Igualment és important el creixement de la quota ferroviària al Port de Tarragona, que entre 2016 i 2015 representa un 1,5%.
 
El transport per carretera segueix sent el majoritari a Catalunya, amb un total de 278 milions de tones mogudes l’any 2016 i un augment de l’1% respecte 2015, seguit del transport marítim amb un total de 80,4 milions de tones mogudes, que s’ha vist reduït en un 1% respecte el 2015. Pel que fa al transport marítim, les dades avançades del 2017 mostren que el  Port de Barcelona creix un 20% en volum de mercaderia transportada respecte al mateix període de 2016.
 
En aquesta línia destaca també l’augment significatiu del 13% del transport aeri en el darrer bienni (2015-2016) i el creixement de l’1% del mode ferroviari pel mateix període. Tot i que a l’any 2015 el transport europeu va ser el més beneficiat per l’augment del volum total de mercaderia transportada, amb un increment de l’11% entre 2015 i 2014, enguany el tràfic intern és el més beneficiat, amb un increment del 3,2% entre 2016 i 2015, fet que el manté en la posició de lideratge amb una quota del 45% respecte el total de tones mogudes a Catalunya.
Durant el primer trimestre de 2017, es registra un increment en les tones transportades del 7,4% i la càrrega de fluxos interregionals experimenta un creixement del 2,6% respecte el mateix període del 2016. Durant el 2016 el sistema aeroportuari català registra un augment del volum de tones de mercaderia transportades del 13% respecte 2015, situant el nombre de tones mogudes en 133 milers.
 
Balança comercial i Indicadors de Sostenibilitat
 
Pel que fa referència a la balança comercial, els Indicadors mostren que el creixement interanual del valor econòmic de les exportacions catalanes ha estat del 4% durant el període 2000-2016, mentre que per les importacions ha estat del 3% interanual en el mateix període. Durant el darrer exercici 2016 destaca l’evolució dels vehicles de motor i material de transport amb un augment del 6% i el valor de les exportacions de productes alimentaris i begudes, amb un augment respecte l’any 2015 del 7,4%.
 
En el segon bloc, la consultora de l’Institut Cerdà, Jèssica Civil, i la directora financera de CIMALSA, Fina Jarque, han presentat la 2a edició dels Indicadors de Sostenibilitat 2016, donant una visió transversal de les dades. Així, entre altres, han destacat que tot i que el consum de combustibles d’automoció a Catalunya és liderat pel consum de gasoil amb una quota del 79% respecte el total i seguit de la gasolina amb un pes del 16%, ambdós combustibles presenten una tendència a la baixa a raó d’un 1% i d’un 4% respectivament. Pel que fa als combustibles alternatius, presenten una tendència creixent a partir de 2007, destacant l’augment obtingut pel GLP i pel GNV en aquest últim bienni (+16% i +9% respectivament) (2015-2016).
 
Pel que fa les compres on-line, segons les dades registrades, l’any 2016 més d’un 30% de la població catalana ha realitzat alguna compra utilitzant aquesta via, fet que representa un significatiu increment del 14% respecte l’any anterior. També s’ha exposat que, en relació a la Logística Urbana, el transport de mercaderies representa al voltant del 21% del trànsit total de vehicles a la ciutat de Barcelona, que en valors absoluts es tradueix en uns 435.000 desplaçaments diaris l’any 2015.

1  

Imatges

Foto

Foto 4003

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF |