El 2016 s’ha registrat una disminució en el nombre d’aturats en el sector del transport i l’emmagatzematge del 14%, passant de 16.010 aturats el 2015 a 13.765 al 2016, una tendència decreixent iniciada l’any 2014 que mostra la reactivació del sector logístic a Catalunya i del seu pes en l’economia catalana.
Aquesta és una de les conclusions dels Indicadors de Competitivitat de l’Observatori de la Logística a Catalunya 2016 que ha presentat avui CIMALSA, empresa pública del Departament de Territori i Sostenibilitat. L’acte, al qual han assistit unes 150 persones del sector, ha estat encapçalat el director general de l’empresa pública, Isidre Gavín, i pel president del Grup de Logística Sostenible de l’associació BCL Catalunya – Fundació Fòrum Mediambiental, Jordi Hereu.
Gavín i la consultora en Innovació i Transport/Logística de l’Institut Cerdà, Jèssica Civil Paulí, han exposat els resultats més rellevants d’aquesta 12a edició dels indicadors i han aportat una anàlisi del context socioeconòmic de Catalunya a partir de les dades recollides del sector. Així, l’estudi destaca que en relació al nombre d’afiliats en règim d’autònom en el sector del transport i emmagatzematge, aquest suposa un 26% respecte el total d’afiliats, situant-se 4 punts per sobre del percentatge d’autònoms en tots els sectors a Catalunya.
Indicadors del transport ferroviari, marítim, terrestre i aeri
Pel que fa al transport ferroviari, les dades revelen que al 2016 s’ha produït un augment rellevant de la quota ferroviària d’accés al port de Barcelona respecte a l’any anterior, proper al 10%. D’aquest creixement, destaca la consolidació de l’increment de volum de contenidors (TEU) moguts per ferrocarril, que s’ha multiplicat per 4 entre 2016 i 2007, any en què es va registrar el mínim volum de la sèrie (2000-2016). Igualment és important el creixement de la quota ferroviària al Port de Tarragona, que entre 2016 i 2015 representa un 1,5%.
El transport per carretera segueix sent el majoritari a Catalunya, amb un total de 278 milions de tones mogudes l’any 2016 i un augment de l’1% respecte 2015, seguit del transport marítim amb un total de 80,4 milions de tones mogudes, que s’ha vist reduït en un 1% respecte el 2015. Pel que fa al transport marítim, les dades avançades del 2017 mostren que el Port de Barcelona creix un 20% en volum de mercaderia transportada respecte al mateix període de 2016.
En aquesta línia destaca també l’augment significatiu del 13% del transport aeri en el darrer bienni (2015-2016) i el creixement de l’1% del mode ferroviari pel mateix període. Tot i que a l’any 2015 el transport europeu va ser el més beneficiat per l’augment del volum total de mercaderia transportada, amb un increment de l’11% entre 2015 i 2014, enguany el tràfic intern és el més beneficiat, amb un increment del 3,2% entre 2016 i 2015, fet que el manté en la posició de lideratge amb una quota del 45% respecte el total de tones mogudes a Catalunya.
Durant el primer trimestre de 2017, es registra un increment en les tones transportades del 7,4% i la càrrega de fluxos interregionals experimenta un creixement del 2,6% respecte el mateix període del 2016. Durant el 2016 el sistema aeroportuari català registra un augment del volum de tones de mercaderia transportades del 13% respecte 2015, situant el nombre de tones mogudes en 133 milers.
Balança comercial i Indicadors de Sostenibilitat
Pel que fa referència a la balança comercial, els Indicadors mostren que el creixement interanual del valor econòmic de les exportacions catalanes ha estat del 4% durant el període 2000-2016, mentre que per les importacions ha estat del 3% interanual en el mateix període. Durant el darrer exercici 2016 destaca l’evolució dels vehicles de motor i material de transport amb un augment del 6% i el valor de les exportacions de productes alimentaris i begudes, amb un augment respecte l’any 2015 del 7,4%.
En el segon bloc, la consultora de l’Institut Cerdà, Jèssica Civil, i la directora financera de CIMALSA, Fina Jarque, han presentat la 2a edició dels Indicadors de Sostenibilitat 2016, donant una visió transversal de les dades. Així, entre altres, han destacat que tot i que el consum de combustibles d’automoció a Catalunya és liderat pel consum de gasoil amb una quota del 79% respecte el total i seguit de la gasolina amb un pes del 16%, ambdós combustibles presenten una tendència a la baixa a raó d’un 1% i d’un 4% respectivament. Pel que fa als combustibles alternatius, presenten una tendència creixent a partir de 2007, destacant l’augment obtingut pel GLP i pel GNV en aquest últim bienni (+16% i +9% respectivament) (2015-2016).
Pel que fa les compres on-line, segons les dades registrades, l’any 2016 més d’un 30% de la població catalana ha realitzat alguna compra utilitzant aquesta via, fet que representa un significatiu increment del 14% respecte l’any anterior. També s’ha exposat que, en relació a la Logística Urbana, el transport de mercaderies representa al voltant del 21% del trànsit total de vehicles a la ciutat de Barcelona, que en valors absoluts es tradueix en uns 435.000 desplaçaments diaris l’any 2015.