peatges

El Govern està treballant des del consens el nou model de gestió de la xarxa viària catalana

La implementació del model de la vinyeta permetrà aixecar totes les barreres de peatge a Catalunya a partir de gener de 2019

query_builder   24 juliol 2017 11:43

event_note Nota de premsa

El Govern està treballant des del consens el nou model de gestió de la xarxa viària catalana

La implementació del model de la vinyeta permetrà aixecar totes les barreres de peatge a Catalunya a partir de gener de 2019


  • El Govern  presenta al Grup de Peatges el nou model de gestió de la xarxa viària catalana.
  • És un model estès a Europa, que permetran alliberar més de 300 milions d’euros anuals que s’invertiran en la millora del transport públic i en la xarxa viària.
  • El grup de treball de Peatges està constituït pel Govern, les administracions locals, concessionàries, entitats civils i grups parlamentaris.
 
El Govern ha presentat al Grup de Peatges el nou model de gestió de la xarxa viària catalana basat en el model de la vinyeta, que permetrà aixecar totes les barreres de peatge a Catalunya a partir de gener de 2019.
 
·         Amb aquest model s’alliberaran més de 300 milions d’euros a l’any de recursos pressupostaris que es podran invertir en la millora del transport públic, la xarxa viària i a la renovació del parc de vehicles.
 
·         A partir d’aquesta proposta, i de les aportacions del Grup de Peatges, format per representants del Govern, les administracions locals, concessionàries, entitats civils i grups parlamentaris, la previsió és tramitar la llei durant l’any 2018 perquè entri en vigor l’1 de gener de 2019.
 
·         Amb la vinyeta, el Departament de Territori i Sostenibilitat planteja un nou model de mobilitat intel·ligent, just i ambientalment i econòmicament sostenible a través d’un sistema que ja funciona a bona part d’Europa, tant per a vehicles lleugers com per a pesants.
 
 
Què és la vinyeta catalana?
 
·         La vinyeta catalana és una tarifa plana anual per a tots els vehicles, que podran utilitzar totes les vies d’altes prestacions, amb una clàusula d’excepcionalitat per a aquells que circulen poc.
 
·         Amb aquest nou sistema s’acabarà amb els actuals greuges entre territoris que paguen més que altres, entre corredors amb vies de peatge i d’altres sense i amb preus per quilòmetre diferent.
 
·         Per als vehicles de pas, es planteja una vinyeta que es podrà adquirir per setmanes, mesos o també anual.
 
Objectiu de la vinyeta
 
 L’objectiu de la vinyeta catalana és aconseguir un model únic i harmònic i alliberar més de 300 milions d’euros l’any de recursos pressupostaris que actualment es destinen a pagar peatges a l’ombra (uns 200 milions), a manteniment de carreteres (70 milions) i a bonificacions de peatges (45 milions).
 
Aquests diners s’invertirien en la millora del transport públic, tant dels serveis com de la pròpia xarxa; a millorar i modernitzar la xarxa viària per fer-ne una gestió integral, millorar-ne la seguretat, digitalitzar-la, resoldre els principals colls d’ampolla i millorar camins i accessos a nuclis; i a l’ambientalització del parc de vehicles, amb ajuts per a l’adquisició de cotxes i camions de baixes emissions i elèctrics, així com per a la instal·lació d’infraestructures de recàrrega.
 
 
Aplicació en altres països europeus
 
Actualment, vuit països europeus disposen de vinyeta per temps en vehicles lleugers. Són Àustria, Suïssa, Eslovàquia, Txèquia, Eslovènia, Hongria, Romania i Bulgària. N’hi ha nou que l’apliquen a vehicles pesants (Regne Unit, Dinamarca, Holanda, Suècia, Luxemburg, Bulgària, Romania, Letònia i Lituània). Alemanya té previst implantar una vinyeta per temps als vehicles lleugers.
 
 
Radiografia actual de la xarxa viària catalana
 
·         El 59% de les vies ràpides són de peatge
 
·         A Catalunya hi ha 1.719 quilòmetres de vies d’altes prestacions dels quals 676 (39%) són de peatge explícit; 346 (20%) són de peatge a l’ombra, i 697 (41%) són vies no concessionades.
 
·         Gairebé la meitat de la xarxa (46%) és de titularitat de la Generalitat. L’altre 54% és de l’Estat.