miniatura

Calvet anuncia l'obertura del registre de serveis de les VTC per evitar l'intrusisme territorial

Per poder operar, les empreses que gestionen llicències de vehicles de transport amb conductor tenen un mes per inscriure's

query_builder   19 setembre 2018 15:43

event_note Nota de premsa

Calvet anuncia l'obertura del registre de serveis de les VTC per evitar l'intrusisme territorial

Per poder operar, les empreses que gestionen llicències de vehicles de transport amb conductor tenen un mes per inscriure's

  • El conseller de Territori i Sostenibilitat, que ha presidit el Consell del Taxi, manifesta la voluntat d’aplicar una agenda modernitzadora al sector a través de la reforma de la Llei del taxi
Foto
Calvet, al mig, durant la reunió del Consell del taxi, avui.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, acompanyat del secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, i del director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, ha presidit aquest matí el ple del Consell del Taxi on ha anunciat que ja està operatiu el registre de serveis d’empreses que gestionen llicències de vehicles de transport amb conductor (VTC), una eina que ha de permetre evitar l’intrusisme territorial. Es tracta d’un registre electrònic en el qual les empreses de VTC han de comunicar els serveis que tenen previstos prestar acreditant la seva contractació prèvia. Calvet ha indicat que el registre està operatiu des d’avui per a la introducció de totes les dades i “en un mes ja estarà en vigor a efectes, fins i tot, de multes”.
Imatge
Captura de pantalla del web del registre.
Un cop registrada, l’empresa haurà de facilitar les dades del contractant i del prestador del servei; el lloc i la data de celebració del contracte, i el full de ruta, amb l’hora, data i lloc d’inici i finalització del servei. D’aquesta manera, es tindrà un major control de l’activitat pel que fa a les condicions que estableix la normativa. També permetrà saber si operen a Catalunya empreses amb llicències atorgades a altres comunitats autònomes i evitar-ho.
 
Aquesta és una de les eines consensuades amb el sector i inclosa en el Decret llei amb mesures urgents per ordenar els serveis de transport de viatgers emparats per autoritzacions VTC que el Govern va aprovar l’estiu de 2017. El Decret llei però, va ser suspès pel Tribunal Constitucional, i no es va poder aplicar. Ara, un cop aixecada la suspensió, es poden implementar totes les mesures.
 
Moratòria en la transmissió de llicències VTC
 
A part del registre de serveis, la normativa contempla dues mesures més: la prohibició de la transmissió de les llicències de VTC durant els dos primers anys, sobre la qual Calvet ha dit que es revisaran totes i amb caràcter retroactiu: “Des del mes de juliol, que és quan es va aixecar la suspensió del Decret llei i les que es puguin produir a partir d’ara”. I l’elaboració d’un un distintiu que hauran de dur totes les empreses que prestin aquest tipus de serveis.
 
Quant al traspàs de competències a les comunitats autònomes que prepara el Ministeri de Foment, el conseller de Territori i Sostenibilitat ha afirmat tenir “poca informació” però en tot cas espera parlar-ne pròximament amb el ministeri. “La nostra postura és clara: ens sentim compromesos amb l’objectiu de l’1/30 i creiem que d’aquest compromís n’ha de ser corresponsable l’Estat, la Generalitat i els ajuntaments i l’AMB”. Davant la possibilitat que de la limitació de llicències VTC se’n puguin derivar responsabilitats patrimonials, Calvet ha estat taxatiu: “Ha de quedar molt delimitat tot el recorregut d’aquestes possibles responsabilitats”.  
 
Flexibilització i modernització del sector del taxi
 
Calvet ha reiterat també la voluntat del Govern de reformar la Llei del taxi “per posar al dia el marc regulador del sector amb l’objectiu d’adoptar una sèrie de mesures que en permetin la flexibilització i modernització”. “Es tracta d’aplicar una agenda modernitzadora per tal d’adaptar les condicions de prestació del servei a un entorn més competitiu”, ha puntualitzat. “És un punt de partida i treballarem amb el sector per tenir un text articulat durant els propers mesos i poder fer la tramitació”, ha manifestat.
 
En concret, el Departament de Territori i Sostenibilitat es proposa actuar en els següents àmbits:
 
·         Taxi compartit i cobrament individual: Actualment el servei de taxi es contracta per una sola persona i un cotxe complert. La proposta del Departament de Territori i Sostenibilitat al sector consisteix en fer viable que diversos usuaris puguin compartir un mateix taxi, més enllà del supòsit actualment previst i que està vinculat a la manca de mitjans de transport públic alternatiu, és a dir, pensat per a zones rurals o de baixa demanda.
 
·         Contractació prèvia: El servei de taxi es caracteritza, tradicionalment, per posar-se a disposició de l’usuari o bé amb el vehicle circulant per les vies urbanes, on el client aixeca la ma, o bé per estar estacionat a les parades autoritzades. Tot i que en els darrers anys la contractació prèvia s’ha vehiculat també a través de la incorporació de noves tecnologies es proposa regular a nivell reglamentari aquesta possibilitat perquè esdevingui una forma més de contractar el servei.
 
·         Flexibilització tarifària: L’actual Llei del taxi estableix que el seu règim econòmic estarà determinat per les tarifes, regulades, i l’obligatorietat de tenir un taxímetre. Per tal d’introduir més flexibilitat la reforma de la normativa hauria de contemplar la possibilitat que els preus siguin pactats prèviament entre els usuaris i el conductor. De la mateixa manera, es poden determinar preus per trajectes concrets; una tarifa plana per a desplaçaments, per exemple, de l’aeroport al centre de la ciutat.
 
·         Ambientalització de flotes: En la reforma de la Llei també caldria regular la manera com es podria facilitar que el taxi evolucioni en termes d’ambientalizació de la flota, és a dir, la reducció progressiva de la seva petjada ambiental amb la incorporació de vehicles nets, especialment en els àmbits urbans i metropolitans.
 
En aquest sentit, ja fa tres anys que el Departament de Territori i Sostenibilitat, a través de la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, convoca ajuts per a per a la compra de taxis, vehicles comercials i furgonetes de baixes emissions. Per a aquest 2018 ja s’ha fet la convocatòria d’aquest tipus d’ajuts que, fins ara, han permès l’adquisició de 264 taxis de baixes emissions (90 l’any 2016 i 174 l’any 2017). Aquests incentius formen part de les mesures que estableix el Pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l’aire, horitzó 2020 de la Generalitat.
 
·         Foment de la digitalització: Es proposa treballar conjuntament les administracions i el propi sector en la implementació de mesures que, aprofitant aquestes noves tecnologies, acostin el sector del taxi a un perfil cada vegada més comú d’usuari que contracta serveis mitjançant els dispositius mòbils.
 
·         Convenis de col·laboració entre municipis: Una mesura que pot fer més atractiu el servei de taxi en determinats àmbits territorials, atesa la complexitat de constitiuir àrees de prestació conjunta, seria el conveni entre diferents municipis perquè els serveis de taxi que es desenvolupin en aquest àmbit es puguin realitzar indistintament pels taxistes de les poblacions conveniades i que el preu per a l’usuari es calculi en termes de tarifa urbana.
 
Activitat inspectora
 
Durant la reunió també s’ha fet balanç de l’actuació inspectora dels vehicles de transport amb conductor. Durant els primers vuit mesos d’aquest any ja s’ha superat la xifra de tot l’any passat. De gener a agost de 2018, les denúncies per incompliments dels serveis VTC són gairebé el doble que tot el 2017 i tripliquen les de 2016.
 
Denúncies
2014
2015
2016
2017
Gener/agost 2018
Manca d'autoritzacions
267
196
89
117
130
Incompliments VT
72
136
95
228
55
Incompliments VTC
45
167
143
248
416
Total
384
499
327
593
601
           
   
2017
Gener / agost 2018
   
 
Immobilitzacions
85
59
   
 
 

2  

Imatges

Fotografia

Fotografia 305

Captura de pantalla

Captura de pantalla 84