La consellera Borràs anuncia la creació d'una taula de treball interdepartamental per afrontar els reptes de l'educació superior artística

En formaran part representants dels departaments de Cultura i Ensenyament, així com de la Secretaria d'Universitats i Recerca del Departament d'Empresa i Coneixement

query_builder   31 octubre 2018 15:35

event_note Nota de premsa

La consellera Borràs anuncia la creació d'una taula de treball interdepartamental per afrontar els reptes de l'educació superior artística

En formaran part representants dels departaments de Cultura i Ensenyament, així com de la Secretaria d'Universitats i Recerca del Departament d'Empresa i Coneixement

CoNCA
La consellera de Cultura, Laura Borràs, ha anunciat avui “la creació d’una taula de treball interdepartamental, amb representats del Departament d’Ensenyament, de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement i ,naturalment, del Departament de Cultura per treballar en els reptes que planteja l’informe L’educació superior en l’àmbit artístic a Catalunya”, que avui ha presentat el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA).
 
La consellera de Cultura ha assenyalat que la taula de treball “haurà d’afrontar els reptes competencials, legislatius, pedagògics i també socials que suposa l’assumpció de la responsabilitat pública en l’estructuració de l’oferta formativa vinculada als ensenyaments artístics de grau superior”. Borràs ha situat aquesta “responsabilitat” en el marc de la dimensió social de la cultura, de la qual n’ha defensat “el seu caràcter transversal i el seu poder transformador”. La consellera ha ressaltat, també, “les oportunitats que ens atorga convertir la cultura en motor de vida, i això és també convertir-la en una professió digna” així com el paper “de la docència com a servei públic i el de la recerca com a obligació”.
 
La presentació de l’estudi “L’educació superior en l’àmbit artístic a Catalunya. Estudi i proposta d’organització” s’ha fet en el marc de la jornada “L’educació superior en l’àmbit artístic a Catalunya, debat obert” que ha organitzat el CoNCA a l’Escola Massana Centre d'Art i Disseny de Barcelona. Amb aquest debat,  aquest organisme vol abordar la realitat d’aquests estudis especialitzats a Catalunya en relació a aspectes com són la viabilitat o no d’una universitat de les arts, la recerca en l’àmbit artístic, el finançament públic i privat, l’equitat en l’accés als estudis, les beques i ajuts que s’hi destinen, la descentralització o el reconeixement social i professional, entre d’altres.
 
La jornada ha comptat amb la participació, entre d’altres experts, de la presidenta de la Junta Executiva de Codarts Rotterdam (Països Baixos), Wilma Franchimon, i del cap del Departament d’Investigació d’Art de la Universitat d’Art i Disseny de Linz (Àustria), Andre Zogholy. Ambdós han col·laborat activament en l’elaboració de l’estudi.
 
Segons l’informe, Catalunya compta actualment amb més 8.000 estudiants d’ensenyaments superiors artístics, amb uns 2.000 estudiants d’entrada i més de 1.500 titulats per any. Els estudis de nivell de màster són encara minoritaris (menys del 6 % del total d’estudiants, una proporció menor que la que existeix en els estudis universitaris); gairebé el 60 % del total d’estudiants ho són de centres universitaris, entre els quals destaca la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, amb més de 1.600 estudiants, un 20% del total. Més de la meitat dels estudiants de nivell de grau ho són de Disseny, i d’aquests, més de 2.500 (el 64 %) ho són de centres universitaris, adscrits o integrats. Les disciplines que més han avançat en la formació de màster són les de Música (a ESMUC i el Liceu), Art Dramàtic (a l’Institut del Teatre) i Belles arts (a la Facultat de Belles Arts de la UB, on cal també destacar la proporció d’estudiants de màster en els ensenyaments de Conservació i Restauració).