Miniatura

Calvet: "Volem concretar tècnicament i jurídicament el full de ruta de la vinyeta en els propers tres mesos"

query_builder   17 desembre 2018 15:07

event_note Nota de premsa

Calvet: "Volem concretar tècnicament i jurídicament el full de ruta de la vinyeta en els propers tres mesos"

 
·         El conseller de Territori i Sostenibilitat presideix la reunió constitutiva del Grup de treball sobre la gestió i el finançament del sistema de vies d’altes prestacions que, per primer cop, compta amb una representant del Ministeri de Foment
 
·         Calvet defensa la proposta de vinyeta per gestionar les vies d’alta capacitat com “un nou sistema de mobilitat intel·ligent i sostenible socialment i ambientalment, basat en una Directiva europea i en el principi de que qui usa i contamina, paga”
Imatge
Imatge del Grup de treball que s'ha constituït avui al Departament de Territori i Sostenibilitat.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presidit avui la reunió constitutiva del Grup de treball sobre la gestió i el finançament del sistema de vies d’altes prestacions per aquesta legislatura. Aquest organisme neix d’una resolució del Parlament de Catalunya, que instava el Govern a crear el grup específic per estudiar la configuració de la xarxa de vies d’altes prestacions com un sistema de servei públic sostenible ambientalment i econòmicament a la vista dels nous escenaris derivats de la finalització de la vigència de determinades concessions a Catalunya. Per primer cop, a la reunió hi ha assistit una representant tècnica del Ministeri de Foment.
 
En aquest marc, el conseller ha anunciat que “volem concretar tècnicament i jurídicament el full de ruta de la implantació de la vinyeta en els propers tres mesos”. “Totes les intervencions” que s’han produït en la reunió del Grup “han estat d’acord que l’actual model de gestió de les vies d’alta capacitat de Catalunya és un no-model i l’hem de revisar profundament per assolir un model”, ha explicat Calvet.
 
La vinyeta és “un nou sistema de mobilitat intel·ligent i sostenible socialment i ambientalment, basat en una Directiva europea i en el principi de qui usa i contamina, paga”, ha defensat el titular del Departament de TES.
 
Un model de pagament per ús per eliminar greuges
 
Durant la reunió, el conseller ha explicat els “greuges interns i externs” que representa per a Catalunya l’existència de vies d’altes capacitats amb diferents modalitats de peatge. Així, ha recordat que un milió de vehicles circula diàriament a Catalunya per aquesta xarxa i que 1 de cada 5 vehicles del parc mòbil català la fa servir cada dia. A més, el 20% de les vies amb peatge de tot l’Estat es troba a Catalunya, el que equival a 1 de cada 5 peatges. Finalment, segons un informe del Ministeri de Foment, els cinc primers trams de vies d’alta capacitat amb peatge amb major intensitat mitjana diària (IMD) de trànsit es troben a territori català.
 
D’altra banda, els catalans es troben amb vies de peatge explícit i de peatge a l’ombra, així com amb un sistema molt divers de bonificacions. “Aquests greuges interns i externs, sostinguts en el temps, fan que el malestar social i del sector del transport sigui evident i, per tant, necessitem passar d’un no-model de gestió de les vies d’alta capacitat a un model de gestió per a totes aquestes vies, siguin titularitat de la Generalitat o de l’Estat, que impliqui el pagament per ús”, ha explicitat Calvet.
 
El conseller s’ha mostrat “esperançat” en la bona acollida de la proposta per part del Ministeri de Foment i ha detallat que el Ministeri impulsarà la creació d’un subgrup de treball al Congrés dels Diputats per abordar la gestió de les vies d’alta capacitat. Calvet s’ha referit a la propera expiració de moltes concessions de vies d’alta capacitat i ha revelat que “ens hem ofert informalment al Ministeri de Foment perquè una de les solucions intermèdies, si el debat s’allarga, és fer la prova pilot” de la vinyeta “a Catalunya”.
 
Un Grup de treball amb àmplia representativitat
 
El Grup el formen representants dels següents organismes i entitats:
 
·         Departament de Territori i Sostenibilitat
·         Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda
·         Ministeri de Foment
·         Empreses concessionàries
·         Fundació Reial Automòbil Club de Catalunya
·         Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya
·         Federació de Municipis de Catalunya
·         Associació Catalana de Municipis i Comarques
·         Consell General de Cambres de Catalunya
·         Sindicats amb representació en el sector:
o   CCOO
o   UGT
o   USOC
o   CGT
·         Associació per a la Promoció del Transport Públic
·         Fundació Cercle d’Infraestructures
·         Cercle d’Economia
·         Centre d’Innovació del Transport (Universitat Politècnica de Catalunya)
·         Col·legi d’Enginyers de Camins Canals i Ports
·         Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya
·         Col·legi d’Economistes de Catalunya
·         Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya
·         Unió de Pagesos
·         Foment del Treball
·         PIMEC
·         CECOT
·         AGTC-Associació General d’Autònoms-Pymes Transportistes de Catalunya
·         Associació Empresarial del Transport
·         ASTAC-Condal
·         Fundació Empresarial Catalana
·         Representants dels grups i subgrups parlamentaris:
o   GP Socialistes i Units per Avançar
o   GP de Ciutadans
o   GP de Junts per Catalunya
o   GP Republicà
o   GP de Catalunya en Comú Podem
o   Subgrup parlamentari del Partit Popular de Catalunya
o   Subgrup parlamentari de la Candidatura d’Unitat Popular – Crida Constituent
 
 

1  

Imatges

Fotografia de la reunió

Fotografia de la reunió 231

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 184