Imatge de la reunió

Comença la redacció del Pla d'acció regional de mobilitat escolar de Catalunya

query_builder   18 desembre 2018 16:40

event_note Nota de premsa

Comença la redacció del Pla d'acció regional de mobilitat escolar de Catalunya

  • El document es basa en les bones pràctiques, els intercanvis d’experiències, l’enquesta de mobilitat a l’escola i les visites d’estudi que s’han realitzat els dos darrers anys en el marc del projecte europeu School Chance
Imatge de la reunió
El grup d’interès local (GIL) del projecte europeu de mobilitat escolar School Chance encapçalat pel Departament de Territori i Sostenibilitat i l’Ajuntament de Girona s’ha reunit per explicar l’inici de la redacció del Pla d’acció regional de mobilitat escolar que s’implementarà en el període 2020-2021. El pla és un document estratègic sobre la mobilitat sostenible i segura als centres educatius de Catalunya, que incorporarà una descripció dels antecedents i de la situació present, una identificació de les males praxis i dels diferents eixos d’actuacions i mesures a implementar incloent dues bones pràctiques de socis europeus. Per acabar, inclourà una valoració de l’impacte en l’entorn, en l’economia i en el medi ambient, sobretot pel que fa a la reducció d’emissions de CO2.
 
El 2018 ha estat un any intens per als socis de l’School Chance: una delegació del GIL ha visitat Utrecht, a Holanda, i Reggio Emilia, a Itàlia, per conèixer de primera mà algunes de les bones pràctiques seleccionades, que abasten tant accions educatives i de sensibilització com d’adaptació dels entorns escolars per facilitar una mobilitat més sostenible, i ha participat en les sessions formatives d’infraestructures, a Utrecht, i, d’educació, a Reggio Emilia.
 
El tren de bicicletes i l’School Mobility Manager a Reggio Emilia
 
Els dies 10 i 11 d'octubre, l'ajuntament de Reggio Emilia va rebre una delegació de tots els socis del projecte i va organitzar una visita d'estudi per intercanviar bones pràctiques locals sobre la reducció de les emissions de CO2 generades per la mobilitat de casa a l'escola.
 
Més de 20 participants de Brasov, Girona, Gdansk, Utrecht, Gävle i la Generalitat de Catalunya van poder conèixer els principals projectes coordinats pel municipi de Reggio sobre el tema, també a través de visites a algunes escoles locals durant l'horari d'entrada i sortida dels estudiants. Així mateix, van tenir l'oportunitat d'experimentar el BiciBus i el PediBus, dues accions dissenyades per permetre als estudiants anar a l'escola amb bicicleta o a peu amb total seguretat. Fa més de 14 anys que les escoles de Reggio Emilia organitzen, a través d'una ruta planificada i segura, un "tren de bicicletes", format per estudiants i adults que recullen alumnes al llarg del camí.
 
Els socis europeus van trobar que el paper de l’School Mobility Manager és molt interessant. Es tracta, habitualment, d’un professor que actua com a punt de contacte entre el municipi i la comunitat escolar (nens, pares i professors) sobre polítiques de mobilitat.
 
Planificació d’infraestructures segons les escoles a Utrecht 
Aparcament de bicis a una estació de tren d'Utrecht
Aparcament de bicis a una estació de tren d'Utrecht
Una delegació catalana, formada per representants de la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat, del Gabinet Tècnic, de l’Ajuntament de Girona, de l’ATM de l’Àrea de Barcelona i del Camp de Tarragona, van participar al novembre a la quarta jornada d’intercanvi i de formació temàtica d’infraestructures que organitza el projecte europeu School Chance. Aquesta jornada es va celebrar a la ciutat d’Utrecht (Holanda), on es van reunir representants de les diferents regions que formen part del projecte.
Carril bici d'Utrecht
Carril bici d'Utrecht
La formació d’infraestructures va representar una gran oportunitat per als socis d'aprendre més sobre l'experiència d'Utrecht en la planificació d'infraestructures segons les escoles i les necessitats dels infants i debatre sobre aquest tema.
 
El més destacat d’aquestes sessions van ser:
 
  • La presentació del primer resultat del projecte de mobilitat Metamorphosis que comparteix la mateixa visió del projecte School Chance.
  • L'Etiqueta de Seguretat d'Utrecht, una bona pràctica que es basa en el supòsit que "la seguretat viària és una responsabilitat compartida".
  •  Una solució d'infraestructura innovadora per a ciclistes, que vol connectar Utrecht i Leidsche Rijn.
  • La sessió sobre "Merwedekanaalzone - Disseny d'un nou barri, tenint en compte una infraestructura adequada per als nens", i l’explicació dels principis utilitzats per dissenyar aquest barri nou lliure de cotxes.
  •  Presentació sobre "Per què els holandesos continuen caminant?", que va donar una visió acurada de la vida quotidiana als Països Baixos, centrant-se en l'ús de la bicicleta com un mitjà de transport, però també com un "mètode" per a mesurar distàncies. Una mentalitat que es promou als nens des d'una edat primerenca gràcies a l'exemple que els donen els adults, però també gràcies a petites idees com la "llicència de bicicletes", que els estudiants han de dur a l'escola primària, la planificació urbana i les formes de concebre les infraestructures.
 
El projecte europeu
 
L’School Chance és un projecte aprovat pel programa Interreg Europe i finançat en un 85% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) per al període 2014-2020. El programa Interreg Europe es divideix en quatre eixos prioritaris relacionats amb l'estratègia Europa 2020, i el projecte School Chance s’emmarca en l’objectiu temàtic 4: “Low-carbon economy: Afavorir el pas a una economia baixa en carboni en tots els sectors”.
 
El projecte europeu School Chance, que es va iniciar el gener de 2017 i finalitzarà el desembre de 2021, té com a objectiu donar suport a modalitats de transport més nets i promoure comportaments alternatius en la mobilitat infantil des de i cap a l'escola, així com a tota la comunitat escolar, inclosos professors, personal i famílies.
 
A més de la Generalitat de Catalunya, a través del Departament de Territori i Sostenibilitat, i l’Ajuntament de Girona, a través de l’Àrea de Mobilitat i Via Pública, participen en el projecte els ajuntaments de la ciutat italiana de Reggio Emilia, de la ciutat holandesa d’Utrecht, de la ciutat polonesa de Gdansk i de la ciutat sueca de Gävle; l’agència metropolitana Brasov Metropolitan Agency For Sustainable Development (Romania), i l’Austrian Mobility Research FGM_AMOR (Àustria), que actua com a soci assessor.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 214