Miniatura

EL PARLAMENT DE CATALUNYA CONVALIDA EL DECRET LLEI QUE REGULA ELS SERVEIS DE LLOGUER DE VEHICLES AMB CONDUCTOR

Calvet: "Regulem els VTC per responsabilitat i tenint clar que no són un servei de mobilitat competidor del taxi sinó complementari"

query_builder   28 febrer 2019 13:27

event_note Nota de premsa

EL PARLAMENT DE CATALUNYA CONVALIDA EL DECRET LLEI QUE REGULA ELS SERVEIS DE LLOGUER DE VEHICLES AMB CONDUCTOR

Calvet: "Regulem els VTC per responsabilitat i tenint clar que no són un servei de mobilitat competidor del taxi sinó complementari"

·         Preveu una precontractació amb un mínim de 15 minuts, habilita ajuntaments o ens locals metropolitans a augmentar-lo, prohibeix la geolocalització i també que els VTC circulin captant clients
 
  • Calvet recorda a les empreses d’economia digital quel’única condició que se’ls posa” per implantar-se a Catalunya “és que respectin i potenciïn els nostres estàndards de qualitat laboral, social i ambiental”
 
·         El mes d’abril s’aprovarà la memòria de la nova llei marc que ha d’abordar les reformes estructurals del sector, a la qual el conseller ha convidat tots els grups a participar-hi 
Imatge
Calvet, avui, durant el debat de convalidació del Decret llei.
El Parlament ha convalidat avui el Decret llei de mesures urgents en matèria de transport de viatgers mitjançant el lloguer de vehicles amb conductor (VTC), que estableix les condicions d’explotació i control d’aquest servei a tot Catalunya.
 
Aquest Decret llei habilita els ajuntaments o ens locals metropolitans a ordenar i gestionar les diferents modalitats de serveis urbans de transport amb vehicles amb capacitat màxima de fins a nou places, sempre i quan tinguin origen i destinació dins de l’àmbit municipal o metropolità.
 
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha defensat que el Decret llei “regula els VTC perquè no són taxis, no són serveis de mobilitat competidors sinó complementaris, un servei més a la ciutadania” i ha afegit que el Govern havia d’ordenar  aquest sector “per responsabilitat”.
 
“Les empreses clàssiques de VTC mai han tingut conflicte amb el taxi”, ha recordat. Calvet ha posat com a exemple que “aquests dies, amb el Mobile World Congress a Barcelona, estan operant 1.500 llicències de VTC, fent de VTC i no de taxis”.
 
Economia digital respectuosa
 
El titular del Departament de TES ha recordat que aquesta situació no és exclusiva de Catalunya perquè les plataformes tecnològiques “s’han hagut d’anar adaptant als requisits establerts” a grans ciutats que són hubs tecnològics, com Nova York, Londres, París o Berlín “i ningú creu que aquestes ciutats hagin posat en risc el seu lideratge tecnològic per aquesta raó”.
 
“Benvingudes a Catalunya totes les iniciatives d’economia digital aplicades a la mobilitat; l’única condició és que respectin i potenciïn els nostres estàndards de qualitat laboral, social i ambiental”, ha reblat el conseller.
 
Calvet també ha denunciat que “és fals que hem fet fora Uber i Cabify: no han provat ni un sol dia les condicions de la regulació”. En aquesta línia, ha criticat que aquestes companyies “utilitzen el neguit dels seus treballadors com a arma en la guerra per desregular els serveis de mobilitat” i ha advertit que el Govern, preocupat pels treballadors, fa un “seguiment exhaustiu” dels expedients de regulació d’ocupació presentats per algunes empreses.
 
Regulació de les condicions del servei
 
Pel que fa a les condicions d’explotació del servei de lloguer de vehicles amb conductor, el Decret llei regula tres aspectes:
 
  • En primer lloc, estableix que el Govern i els ens locals poden determinar reglamentàriament les condicions de precontractació que resultin adients en cada cas, amb l’objectiu de millorar la gestió de la mobilitat interior de viatgers o per garantir el control efectiu de les condicions de prestació dels serveis.
 
Per considerar que existeix precontractació, el Decret llei estableix que ha de transcórrer un interval de temps mínim de 15 minuts entre la contractació i la prestació efectiva del servei. I afegeix que els ens locals poden augmentar aquest interval de temps en l’exercici de les seves competències sobre la utilització del domini públic viari, gestió del trànsit urbà, protecció del medi ambient i prevenció de la contaminació atmosfèrica.
 
El conseller Calvet ha assegurat que el Gabinet Jurídic de la Generalitat “avala l’adequació i la proporcionalitat” d’aquesta mesura, que “ha de respondre a raons imperioses d’interès general”. A més, en resposta al dictamen no vinculant del Consell de Garanties Estatutàries, ha afegit que “quan fixes una condició uniforme a totes les empreses, no afectes la llibertat d’empresa”. 
 
Calvet, en aquest sentit, ha recordat que “no és indemnitzable que algunes VTC deixin de fer el que no podien fer”, que era prestar un servei equiparable al dels taxis.
 
  • En segon lloc, el Decret llei estableix que els vehicles amb llicència VTC no podran circular per les vies públiques buscant clients ni propiciar la captació de viatgers que no hagin contractat abans el servei. Per tant, els obliga a estar estacionats en aparcaments o garatges.
 
  • I finalment, els prohibeix tenir activada la geolocalització del vehicle que permet als clients ubicar els vehicles disponibles amb caràcter previ a la contractació. Només es podrà activar un cop l’usuari hagi contractat el servei.
 
Incomplir qualsevol d’aquestes condicions de prestació dels serveis de VTC es considerarà una infracció greu, d’acord amb la Llei 12/1987, de regulació del transport de viatgers per carretera mitjançant vehicles de motor, amb multes que poden arribar als 1.400 euros.
 
Control i sancions
 
Pel que fa al control de l’activitat dels VTC, el Decret llei estableix que els ens locals poden crear un registre de vehicles que presten aquest servei en el seu àmbit territorial amb l’objectiu de poder comptar en tot moment amb dades objectives del nombre de vehicles d’aquest tipus que operen en el seu àmbit territorial i poder projectar adequadament les seves competències. I determina que les policies locals, en la seva activitat inspectora, han de donar compte de les infraccions detectades als òrgans administratius corresponents, ja sigui la Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona o els ajuntaments, segons el cas. 
 
Llei per regular de manera integral el transport de viatgers
 
Aquest Decret llei aborda els aspectes urgents per diferenciar el servei de taxi del de transport de viatgers amb vehicles de fins a nou places en la modalitat de lloguer de vehicles amb conductor. No obstant això, el Govern treballa en l’elaboració de la Llei de regulació integral dels serveis de transport de viatgers en vehicle turisme (taxi i VTC) a Catalunya, que inclourà mesures per a la modernització i adaptació a les noves realitats.
 
Precisament, el conseller ha volgut emfasitzar que el Decret llei convalidat avui “és una solució temporal rigorosa pel buit normatiu que existeix” i que permet “guanyar temps per abordar les reformes estructurals amb una nova llei marc”, la memòria de la qual s’aprovarà el mes d’abril. El conseller ha aprofitat per convidar a tothom “a aportar idees i propostes” en aquest procés d’elaboració de la nova llei. 
 
“Teníem un model consolidat de prestació de serveis de mobilitat i la irrupció de les tecnologies avançades l’ha alterat profundament”, ha resumit Calvet. Davant d’aquesta situació, el Govern “ha de combinar el propòsit d’ordenar la transició cap al nou model posant l’accent en la millor oferta de mobilitat a la ciutadania i la col·laboració amb els sectors actuals perquè estiguin en condicions d’oferir competitivament els seus serveis”.
 

1  

Imatges

fotografia

fotografia 408

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 153