TES

Calvet: "Proposem establir un nou model de governança a Rodalies per escapar d'una gestió clarament insatisfactòria"

query_builder   13 març 2019 12:27

event_note Nota de premsa

Calvet: "Proposem establir un nou model de governança a Rodalies per escapar d'una gestió clarament insatisfactòria"

  • El conseller de Territori i Sostenibilitat reclama “una relació bilateral” amb “un nou conveni marc entre el Departament i el Ministeri de Foment que, amb diverses eines, garanteixi el compliment dels acords”, a la comissió de Territori del Parlament
  • Calvet anuncia que ha demanat “formalment” al Ministeri de Foment que assigni a la Generalitat la capacitat per operar la llançadora a l’aeroport
  • El conseller detalla que de les 111 limitacions temporals de velocitat que hi havia el 2015, principalment pel mal estat de la infraestructura, encara en queden 75 i que això és conseqüència de la manca d'inversió
TES
Calvet, amb el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, aquest matí a la comissió de Territori del Parlament.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha reclamat aquest matí al Parlament “una relació bilateral entre el Departament i el Ministeri de Foment per a la gestió de Rodalies". “Volem establir un nou model de governança per escapar d’una gestió clarament insatisfactòria”, ha insistit. Calvet ha comparegut, a petició pròpia, a la comissió de Territori per explicar la situació de Rodalies. També ha anunciat que ha demanat “formalment” al Ministeri “que assigni a la Generalitat la capacitat per operar la llançadora a l’aeroport”.
 
Calvet ha defensat un nou model de governança i ha dit que “cal disposar d’un nou conveni marc entre el Departament i el Ministeri que garanteixi el compliment dels acords per part de tots, d'igual a igual". Aquest conveni hauria d’incloure: “El traspàs dels recursos, per garantir que es transfereixin a la Generalitat; el contracte de serveis amb l’operadora Renfe; un pla d’inversions per comprometre la inversió de Foment; la segregació de Rodalies Catalunya com una unitat autònoma; el traspàs de les línies que passen exclusivament pel territori català; i el disseny d’un nou òrgan mixt o mecanisme de coordinació, amb el nom que es decideixi”.
 
A aquests sis punts, el conseller hi ha afegit “dues noves eines de seguiment i de compliment” dels acords, “separades”, una amb Renfe i l’altra amb Adif, “amb la voluntat de modernitzar el servei d’una vegada per totes”.
 
El titular de Territori i Sostenibilitat s’ha referit també al tren llançadora a l’aeroport del Prat i ha anunciat que ha adreçat una carta al secretari d’Estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge, Pedro Saura, “on li demano formalment que s’iniciï la tramitació per assignar a la Generalitat la nova capacitat”. Calvet ha recordat que ja ha fet l’encàrrec a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya “perquè estudiï aquest servei i que estiguin a punt per si cal”.
 
El conseller ha emmarcat aquest nou model dins d’una legislació europea que “aposta per la liberalització del servei ferroviari”, un escenari “en el qual hem de treballar i conviure”. Per això, ha insistit: “El que volem és enllaçar amb criteris europeus, moderns, on els operadors ferroviaris treballen per un costat i els titulars de la infraestructura, per un altre”. El que és clar, ha afegit, és que cal una coordinació “eficient i adaptada a l’escenari actual i la gestió ha de dependre d’una vegada per totes i de manera real, a la Generalitat”.
 
Un traspàs “que no ha servit”
 
Calvet ha exposat la situació en què es troba Rodalies deu anys després del traspàs. "Veiem que un servei que hauria de ser fiable, modern i solvent no ho és i que el traspàs no ha servit ni pel que volíem ni pel que necessitàvem", ha dit. Pel que fa al marc econòmic “tampoc l’Estat no ha fet cap consignació, de les que estaven fixades, als Pressupostos Generals de l’Estat; ells compensen directament a Renfe deixant de banda la Generalitat i això ens fa més febles”. “És més, els plans d’inversió tampoc no s’han complert”, ha recordat,  “i a data d’avui, dels 4.000 milions promesos al Pla de Rodalies 2008-2015 només se n'ha executat un 14%; i dels 306 milions del Pla d'actuacions prioritàries 2014-2016, doncs igualment hi ha hagut un compliment decebedor: un 12,1%”.

Sobre l’estat de la xarxa ferroviària, Calvet ha denunciat que Adif “ha incomplert la seva obligació de posar a disposició del titular, la Generalitat, la capacitat d'una infraestructura en condicions i ben mantinguda”. “De les 111 limitacions temporals de velocitat que hi havia el 2015, principalment pel mal estat de la infraestructura, avui encara en queden 75, que sapiguem, i això és conseqüència de la manca d'inversió”, ha explicat. “Si no hi ha una bona infraestructura no hi pot haver un bon servei”, ha reblat.

1  

Imatges

Foto

Foto 156

1  

Fitxers adjunts

Noa de premsa

Noa de premsa
PDF | 145