TES

Calvet: "Hem d'afrontar els reptes de la distribució de mercaderies des de la gran logística fins a l'àmbit urbà"

query_builder   27 març 2019 12:38

event_note Nota de premsa

Calvet: "Hem d'afrontar els reptes de la distribució de mercaderies des de la gran logística fins a l'àmbit urbà"

  • El conseller de Territori i Sostenibilitat obre la jornada “Els reptes de la Distribució Urbana de Mercaderies”
  • A l’acte s’ha presentat el Llibre Blanc de la DUM, que analitza diferents solucions que s’han aplicat en ciutats europees per afrontar l’increment de vehicles de mercaderies produït pel gran augment del comerç electrònic
  • També s’ha fet pública la Guia per a la regulació urbana de mercaderies i la plataforma digital d’informació logística
TES
Calvet durant la seva intervenció, amb Espadaler i Vilalta, avui.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha obert avui la jornada Els reptes de la DUM, on s’ha presentat el Llibre Blanc de la distribució urbana de mercaderies. El document té com a objectiu ser una referència a Catalunya per al desenvolupament de polítiques i actuacions a l’entorn de la logística urbana de mercaderies. El Llibre Blanc l’ha encarregat la Taula del Sector Logístic, constituïda el 2016 pel Departament de Territori i Sostenibilitat en col·laboració amb l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona. Calvet ha estat acompanyat per la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, i pel vicepresident del Consell General de Cambres de Catalunya, Domènech Espadaler.
 
Per al conseller, el canvi d’hàbits de compra, amb un creixement molt important del comerç electrònic i el lliurament immediat dels productes als domicilis, ha repercutit en el trànsit “i hem vist que el que és una oportunitat per al sector té una incidència directa en la contaminació urbana”. El titular de Territori i Sostenibilitat ha apostat per “afrontar els reptes de la distribució de mercaderies des de tots els àmbits: des de la gran logística i fins a la distribució urbana”. Per això el nou Pla director de mobilitat 2020-2025, que està elaborant l’ATM, “incorpora per primera vegada la DUM entre els seus objectius”, ha explicat.
 
Mitigar els efectes dels vehicles de mercaderies a les ciutats
 
El Llibre Blanc analitza diferents solucions que s’han aplicat en ciutats europees, així com a Nova York, per tal d’afrontar l’increment de vehicles de mercaderies produït pel gran augment del comerç electrònic i del lliurament just-in-time, que amenaça amb produir fortes congestions en grans aglomeracions. Les solucions analitzades contemplen diferents mesures com per exemple implementar centres de consolidació urbana, com les proves pilot realitzades als districtes de Sant Andreu i Ciutat Vella de Barcelona, o l’experiència de DHL a l’Hospitalet de Llobregat; pilots de lliuraments en hores vall; ús de combustibles alternatius, o noves regulacions, com les experiències de lliurament en horari nocturn de Mercadona a Barcelona. L’objectiu final del projecte és que els tècnics, administradors i planificadors disposin de solucions potencials que permetin mitigar els efectes dels vehicles de mercaderies en les ciutats i ajudar a dissenyar i planificar les millors solucions.
 
Segons les dades de l’estudi Comerç online i mobilitat: orientacions cap a un model sostenible a Catalunya, impulsat pel Departament d’Empresa i Coneixement, el 2018 el comprador online mitjà de Catalunya va fer 17,8 compres l'any de mitjana. A nivell global, a Catalunya actualment es realitzen 53 milions de compres online i si el sector segueix creixent a ritmes superiors al 20% anuals, la previsió és que es generaran 8 milions de lliuraments a domicili nous cada any.
 
Amb aquest estudi la Generalitat, a través de al Direcció General de Comerç, ha volgut dotar d’eines de coneixement al sector comercial (entitats i empreses) i a les administracions per a la implementació d’actuacions adreçades a fomentar un servei de recollida de compres online sostenible, de menor impacte ambiental i de mobilitat, i que alhora potenciï el comerç de proximitat. En aquest sentit, una de les mesures que apunta l’estudi és l’aposta per incrementar fins al 25% els lliuraments de compres online en punts físics de proximitat l’any 2020.
 
Marc regulador per a tot Catalunya
 
Durant la jornada també s’ha presentat la Guia per a la regulació urbana de mercaderies, un document adreçat a les administracions públiques que proposa de forma general un marc unificat i coherent per regular tots aquells aspectes de gestió municipal de la DUM. La guia, elaborada per la Direcció General de Transports i Mobilitat i l’ATM, és també una orientació per a l’actualització de les ordenances municipals, ja que proposa un articulat base de referència així com l’articulat complementari per desenvolupar cada línia estratègica, de manera que cada municipi pugui adaptar-la a les seves especificitats.
 
La Guia pràctica estableix continguts i criteris mínims comuns per facilitar la gestió als ajuntaments, els comerciants, els transportistes i els clients finals, i garantir una major eficiència del sistema en termes econòmics, socials i ambientals.
 
Informació digital de la DUM
 
Un altre dels treballs de la Taula del Sector Logístic, presentat avui, és la creació d'una Plataforma digital d'informació logística com a element clau per millorar la informació de la distribució de mercaderies. La plataforma inclourà informació sobre la regulació de la DUM a les ordenances municipals, així com la reglamentació de les zones de càrrega i descàrrega i dels aparcaments de camions en tot l'àmbit territorial de Catalunya. La plataforma ja es troba actualment operativa (en una versió beta), actualment s’està treballant en un disseny adaptat per a aplicatius mòbils i en la recopilació de les dades dels enllaços a les ordenances municipals i els serveis que s’ofereixen a la xarxa d’aparcaments. La previsió és tenir aquesta primera fase acabada durant el mes de juny. Toti i així, es posarà en obert abans per a què els agents implicats puguin testejar les diferents funcionalitats.
 
Tota aquesta informació es tindrà en compte en l’elaboració el nou Pla Director de Mobilitat (PDM) 2020-2025. L’objectiu del Pla és  planificar la mobilitat en l’àmbit del sistema integrat de mobilitat metropolitana de Barcelona tenint present tots els modes de transport que en formen part, tant de persones com de mercaderies. El nou PDM permetrà establir les estratègies que cal impulsar els propers anys en aquest àmbit.

2  

Imatges

Foto 1

Foto 1 3457

Foto 2

Foto 2 2159

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 330