Imatge de la Cimera celebrada avui

El conseller Calvet anuncia l'acord amb el Ministeri de Foment per tenir un full de ruta únic per a les infraestructures ferroviàries del Camp de Tarragona

query_builder   9 abril 2019 20:49

event_note Nota de premsa

El conseller Calvet anuncia l'acord amb el Ministeri de Foment per tenir un full de ruta únic per a les infraestructures ferroviàries del Camp de Tarragona

  • Es crearan dues comissions, una de tècnica i una altra de política, que es posaran treballar immediatament per coordinar un calendari comú per als projectes de futur de la zona
  • La comissió tècnica treballarà  partint del document base acordat pel territori, els ajuntaments i la Generalitat ara fa un any
  • La voluntat del Departament és que totes les actuacions vagin coordinades i que no afectin els usuaris de Rodalies i  Regionals
Imatge dels participants en la Cimera
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, acompanyat del secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, i els alcaldes de Tarragona, Reus, Cambrils, Salou i Vila-seca s’ha reunit avui a Madrid amb el secretari d’Estat d’Infraestructures, Transports i Habitatge, Pedro Saura, per abordar les millores en les infraestructures i els serveis ferroviaris al Camp de Tarragona.
 
Des de que el conseller Calvet va proposar el passat mes d’octubre una cimera amb l’Estat, tant ell com el secretari Gavín, s’han reunit diverses vegades amb els alcaldes per consensuar el projecte a presentar al Govern de l’Estat. I avui, en la Cimera celebrada al Ministeri de Foment s’ha arribat a diversos acords de treball conjunt entre totes les administracions i organismes.
 
Pel conseller Calvet la Cimera d’avui és important ja que “això no havia passat mai: és la primera vegada que ens reunim, en una sola taula, amb el ‘grup fomento’ -Ministeri, Adif i Renfe-. És la primera vegada d’una manera de treballar que ens ha de portar a l’èxit en el desenvolupament de les infraestructures ferroviàries al Camp de Tarragona.
 
El conseller de Territori i Sostenibilitat ha anunciat la creació de dues comissions, “una de tècnica, formada per una desena de persones, que es posarà a treballar de seguida per aportar tots els documents que tenim sobre la taula i poder-los unir en un únic full de ruta; i una comissió política que validi el treball de la comissió tècnica.” Calvet ha subratllat que les comissions es posaran a treballar immediatament “partint de la base de l’acord al qual vam arribar la banda catalana ara fa un any: aquest document de base que el territori ha pensat i que necessita”. Serà a partir d’aquest treball, ha prosseguit el conseller, “que complementarem aquest projecte amb la visió general que Ministeri, Renfe i Adif puguin tenir sobre la xarxa ferroviària”.
 
Per poder desenvolupar tot això, ha remarcat el titular de TES, “l’entrada en funcionament de la variant de l’alta velocitat entre Vandellós i el nus de Vila-seca és essencial,  tenim la voluntat que tot això vagi coordinat amb tot el que passi a l’actual traçat del litoral”. “No podem deixar de servir les persones que actualment fan servir les Rodalies i els Regionals” ha prosseguit el conseller, per això, ha remarcat que un cop funcioni la variant “hem de tenir activat el desmantellament de la via i el transport públic del tren tramvia”. En aquest sentit actualment sobre la taula hi ha “el projecte del desmuntatge de la via per part del Ministeri, d’una banda, i l’estudi informatiu de FGC sobre el tren tramvia en marxa, de l’altra. Posarem els dos documents en paral·lel i els calendaris en un únic full de ruta temporal.
 
Un projecte multimodal
 
L’entrada en servei de la doble via entre Vandellòs i Tarragona ha de permetre millorar els serveis ferroviaris actuals i impulsar noves infraestructures que dotin el territori de millor connectivitat amb els principals pols d’activitat econòmica.
 
L’acord territorial assolit el mes d’abril de 2018 entre la Generalitat i els cinc ajuntaments inclou la remodelació dels trens regionals, amb millors freqüències, més ràpides i millor cadenciades. També la creació d’una nova línia R17 que connectarà l’estació de Salou/Port Aventura i Barcelona amb quatre freqüències al dia. Aquesta nova línia exigirà una actuació d’ampliació i millora de l’estació de Salou/Port Aventura. Les rodalies territorials es reforçaran.
 
Millora de l’accessibilitat a l’aeroport de Reus
 
La nova connexió Vila-seca – Perafort amb la línia d’alta velocitat i la futura Estació Intermodal permetran implementar nous serveis per arribar més ràpidament a Barcelona. Els trens regionals provinents de les Terres de l’Ebre i de Tarragona utilitzaran la línia d’alta velocitat. A més, aquesta estació haurà de ser la porta d’entrada a l’aeroport de Reus, ja que permetrà arribar a Barcelona amb un temps a l’entorn dels 40 minuts. D’aquesta manera la instal·lació aeroportuària podrà assumir el paper de complementària respecte l’aeroport de Barcelona, d’acord amb els estudis realitzats en el marc del Pla Estratègic de l’Aviació a Catalunya.
 
Els cinc ajuntaments i la Generalitat també estan d’acord en impulsar una nova connexió ferroviària al nord de Tarragona, que aprofiti l’alta velocitat i que permeti connectar aquest àmbit amb Barcelona en 40 minuts. Per assolir aquest objectiu caldrà construir un nou corredor de connexió entre la línia convencional i la línia d’alta velocitat al nord de la ciutat.
 
Desmantellament de les vies i implantació del tren-tramvia
 
Un altre element clau, llargament reivindicat pel territori, serà la implementació d’un tren-tramvia des de Cambrils i Salou fins a Tarragona i Reus, que enllaci amb una nova connexió amb el Vendrell i el Baix Penedès. El document aposta pel desmantellament i integració urbana de les vies entre Cambrils i Salou/Port Aventura, que ha d’executar Adif en compliment de la Declaració d’Impacte Ambiental, i la implantació posterior d’aquest tren-tram, que tindrà una demanda total estimada de 2,5 milions de passatgers l’any.
 
Noves connexions per a les mercaderies
 
La importància de l’activitat industrial i del Port de Tarragona en aquest territori fa necessària la connexió dels principals pols en ample estàndard europeu (Castelló-Nus de Vila-seca, Nus de Vila-seca-Reus, Nus de Vila-seca-Castellbisbal i Reus-Polígon Nord), així com la planificació i programació d’una variant interior de mercaderies aprofitant trams de la línia Reus-Roda, juntament amb les variants de Roda, Reus i Vila-seca, i el nou accés al port.
 
I per fer arribar les millores dels serveis ferroviaris al conjunt del territori és imprescindible reforçar els serveis de transport públic per carretera a través de noves connexions des de Reus, Tarragona i els nuclis més turístics de la Costa Daurada amb l’estació d’alta velocitat del Camp de Tarragona i amb l’aeroport de Reus. El passat setembre es van posar en marxa els busos llançadora des de Reus i Tarragona fins a l’estació d’alta velocitat.

2  

Imatges

Imatge Cimera 1

Imatge Cimera 1 286

Imatge Cimera 2

Imatge Cimera 2 218

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 100