Generalitat

Territori i Sostenibilitat reclama a l'Estat que exerceixi les seves competències per millorar la qualitat de l'aire a l'àrea de Barcelona

query_builder   10 juliol 2019 19:33

event_note Nota de premsa

Territori i Sostenibilitat reclama a l'Estat que exerceixi les seves competències per millorar la qualitat de l'aire a l'àrea de Barcelona

  • Després de rebre la carta del comissari europeu de Medi Ambient, el conseller Damià Calvet emplaça el Govern estatal a exercir les seves competències per millorar la qualitat de l’aire, com modificar l'impost de matriculació dels vehicles per incentivar la compra de vehicles menys contaminants, l’increment del finançament del transport públic o la millora de la xarxa de Rodalies
  • El Departament comunicarà a la UE el seu compromís de compliment dels valors límits de NO2 a la conurbació de Barcelona per a l’any 2020
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha emplaçat el Govern de l’Estat a exercir les competències que té per millorar la qualitat de l’aire a la conurbació de Barcelona. Després de rebre la carta del comissari de Medi Ambient de la Unió Europea (UE) en què insta l’Estat espanyol a emprendre mesures més contundents contra la contaminació a Barcelona i a Madrid, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, enviarà una carta de resposta en què exposarà totes les mesures que el Govern està duent a terme per millorar la qualitat de l’aire a la zona de protecció especial de l’ambient atmosfèric.
 
Concretament, la Generalitat reclama que l’Estat abordi amb especial urgència les competències que té per millorar la qualitat de l’aire. Entre aquestes competències hi ha, per exemple:
 
·         La modificació de l'impost de matriculació dels vehicles per incentivar la compra de vehicles menys contaminants, addicionalment a les ja existent pels vehicles elèctric.
 
·         L'aplicació de descomptes VAO i ECO en funció de l'etiqueta ambiental de la DGT en els peatges de competència estatal d'accés a l'Àmbit-40 per als vehicles amb menors emissions.
 
·         L'increment del finançament del transport públic d’acord amb l’equiparació de l’àmbit de serveis integrats amb l’àmbit de serveis finançats i amb aportacions addicionals per a la millora de la qualitat de l’aire .
 
·         El traspàs de la B-23 a la Generalitat de Catalunya amb el finançament per la construcció del carril bus.
 
·         L’execució dels plans de millora de la infraestructura de Rodalies i Regionals  per fer efectiva una millora del servei de tren de Rodalies i Regionals, pel que fa a freqüències, velocitat comercial, informació i qualitat del servei, amb la qual cosa es reduiran de manera dràstica les actuals ineficiències del servei i la manca de fiabilitat.
 
·         La priorització d’inversions ferroviàries consensuades en el marc de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, les quals han de permetre actuacions en infraestructures i l’impuls de la millora dels serveis de mercaderies que, com l’autopista ferroviària i l’execució i connexió de noves terminals intermodals, han de fer realitat el traspàs modal del transport de mercaderies per carretera cap al mode ferroviari.
 
Aquestes i altres mesures estan incloses en l’acord institucional a què van arribar les administracions en l’Acord polític per a la millora de la qualitat de l’aire de la conurbació de Barcelona el març de 2017, signat per  la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Diputació de Barcelona, l’Autoritat del Transport Metropolità, el Port de Barcelona i representants locals dels municipis de la conurbació de Barcelona i els seus entorns.
 
Informació mensual a la UE
 
Pel que fa a les mesures que fa la Generalitat, en la missiva que s’enviarà el Departament de Territori i Sostenibilitat explica que des de l’any 2018 envia informes mensuals sobre la implantació progressiva de les actuacions per a la millora de la qualitat de l’aire en aquesta zona. També que ha fet arribar a la UE informes sobre l’evolució dels nivells de NO2 corresponents als primers cinc mesos de 2019 i comparat amb el mateix període dels darrers tres anys i que ha ratificat el compliment dels valors límits d’aquest contaminant per a l’any 2020. Dels informes enviats es desprèn que la qualitat de l’aire mesurada permet constatar una clara i persistent tendència a la millora.
 
Respecte a les actuacions que s’estan implementant, el Departament ha estat informant mensualment de la seva progressió i destaca l’alt grau de compliment de les actuacions informades per les diferents institucions catalanes, que és del 69%. Així mateix, s’ha presentant un reforç de les mesures acordades a la segona Cimera sobre la qualitat de l’aire, entre les quals destaca l’elaboració d’un Projecte de llei de qualitat de l’aire, que actualment s’està treballant, en el qual s’establiran els criteris comuns per definir les zones de baixes emissions. I l’elaboració d’un nou pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire (2020-2025), la tramitació del qual es preveu iniciar al setembre.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 121