El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha visitat avui les obres de millora del dic de recer del port de Palamós, que han començat recentment. Calvet ha assenyalat que es tracta d’una actuació que serveix per “reforçar el dic i evitar situacions de perill per tota l’activitat econòmica que s’hi desenvolupa, una activitat molt important per tot el port de Palamós, per les comarques de Girona i per tot Catalunya”.
Calvet ha recordat que el Govern, mitjançant Ports de la Generalitat, està desenvolupant un pla d’actuacions de 4 anys “en què invertirem prop de 30 milions, que suposen més de 100 milions si afegim també les inversions del sector privat, i només a la zona nord, al voltant d’11 milions”.
El conseller ha destacat que la inversió a Palamós “permet que tota aquesta activitat econòmica es faci amb tota la seguretat que necessita, aportant una millor interconnexió del port amb la pròpia ciutat”. L’actuació, ha dit, comporta “un retorn econòmic per Palamós i per tot el país, i afegirà molt potencial al port de Palamós, una estructura estratègica i bàsica de la ciutat, de les comarques de Girona i tot el país”.
Calvet ha recordat que “quan acabi l’obra tindrem més seguretat i operativitat al port, i un espai guanyat al mar que servirà per afegir valor i activitat turística a la ciutat, un espai de gaudi que es convertirà en icònic al port de Palamós”.
Sobre l’estatus de punt Shengen del port de Palamós, Calvet ha insistit que “exigim, volem i farem tot el possible per disposar el punt Shengen que ens doni plena operativitat al port de Palamós”. En aquest sentit, ha recordat que “tenim tot a punt perquè això sigui possible, però necessitem una decisió política i una assignació pressupostària”. Amb tot, el conseller, ha assegurat que “amb un govern a l’Estat espanyol en funcions es difícil concretar”.
Més seguretat a l’activitat portuària
L’empresa pública Ports de la Generalitat ha començat les obres d’adequació del dic de recer i de reposició de blocs de formigó, que han d’evitar els sobrepassaments de les onades per sobre d’aquesta infraestructura quan hi ha forts temporals i, a la vegada, oferir més recer i seguretat a les activitats portuàries i als treballadors que les executen. El projecte té una inversió pública de 3,6 milions d’euros i una previsió d’execució de les obres de gairebé 14 mesos.
L’actuació del dic de recer del port de Palamós s’emmarca en el Pla d’inversions 2019-2022 de Ports de la Generalitat, que es portarà a terme en aquests quatre anys. Aquest projecte ha d’assegurar i mantenir la funcionalitat del port baix empordanès com a infraestructura per al recer d’embarcacions i el desenvolupament de les activitats portuàries. A més, les obres han d’adaptar el dic de recer per ajudar a mitigar els possibles efectes del canvi climàtic.