vinyeta

Calvet: "Hem consensuat els principis inspiradors del model de gestió de la xarxa d'altes prestacions, en un context d'emergència climàtica"

query_builder   31 juliol 2019 22:04

event_note Nota de premsa

Calvet: "Hem consensuat els principis inspiradors del model de gestió de la xarxa d'altes prestacions, en un context d'emergència climàtica"

  • El conseller de Territori i Sostenibilitat presenta les conclusions i recomanacions del Grup de treball sobre la gestió i el finançament del sistema de vies d’altes prestacions
  • Damià Calvet reclamarà la constitució d’una comissió bilateral amb el Ministeri de Foment per la implantació del nou sistema
vinyeta
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presidit avui la reunió en què s’han presentat les conclusions i recomanacions fruit de les diverses sessions del Grup de treball sobre la gestió i el finançament del sistema de vies d’altes prestacions. Aquest grup de treball, que es va constituir el desembre passat, és resultat d’una resolució del Parlament de Catalunya, que instava el Govern a crear el grup específic per estudiar la configuració de la xarxa de vies d’altes prestacions com un sistema de servei públic sostenible ambientalment i financerament a la vista dels nous escenaris derivats de la pròxima finalització de la vigència de determinades concessions a Catalunya. Les conclusions del Grup pretenen ser una orientació de futur per al Govern i el Parlament en el moment d’abordar la implantació del nou sistema.
 
El conseller Calvet ha remarcat “la gran participació i els molts suggeriments i aportacions” que han resultat de les sessions del grup de treball, les quals “han enriquit la proposta inicial del Govern”. Així mateix, el conseller ha posat de relleu que “hem pogut incorporar nous actors”, com el sector del transport de mercaderies i de passatgers, el Consell Assessor d’Infraestructures, així com la participació institucional de l’Ajuntament de Barcelona, de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, d’altres departaments de la Generalitat i del Ministeri de Foment.
 
Damià Calvet ha ressaltat el “consens” a què s’ha arribat en el si del grup de treballs respecte els “principis inspiradors” del nou sistema, basat en la vinyeta. El conseller de Territori i Sostenibilitat ha subratllat els següents elements consensuats:
  • Està alineat amb les millors pràctiques europees de gestió de la mobilitat
  • És un sistema integral; que comprèn totes les vies d’altes prestacions
  • Ha de ser implementable a tot l’Estat i, si s’escau, només a Catalunya com a prova pilot
  • Redueix emissions de contaminants i gasos amb efecte d’hivernacle i congestió
  • És compatible amb una transició cap a un futur pagament per distància
  • És compatible amb peatges urbans o de congestió, compatible amb la necessitat de gestionar l’emergència climàtica
 
El grup de treball ha constatat que la situació de no-model pel que fa a les vies d’altes prestacions genera ineficiències i manca d’equitat i que l’establiment d’un servei públic en xarxa superarà aquesta situació. Les conclusions de les sessions del Grup de treball es poden agrupar en cinc eixos, a partir del mandat del Parlament: establiment d’un sistema de servei públic; governança del model; sostenibilitat ambiental; sostenibilitat econòmica i altres elements del nous escenari, “que inclou aspectes com el laboral, els treballadors de les empreses concessionàries” afectats, ha remarcat el conseller.
 
En concret, la configuració d’un sistema integral de vies d’altes prestacions permetrà:
 
  • Garantir un ús idoni de la xarxa d’autopistes, autovies i vies segregades. En desaparèixer els peatges i les barreres, les persones usuàries podran utilitzar l’itinerari més adequat en cada desplaçament i, d’aquesta manera, s’eliminaran els reencaminaments; aquells recorreguts que s’efectuen per evitar un peatge.
  • En conseqüència, aquest sistema pot millorar la seguretat i la fluïdesa del trànsit, reduir les emissions dels vehicles, amb la consegüent millora de la qualitat de l’aire, i contribuir a l’estalvi energètic.
  • Eliminarà els greuges territorials actuals pel que fa a les diferències d’accés a les vies d’altes prestacions i d’estàndards de qualitat 
  • Assignarà recursos econòmics alliberats per l’autofinançament del sistema a la promoció del transport públic de viatgers, de modes de transport més sostenibles i d’ambientalització de flotes.
  • Executar millores a la xarxa de carreteres; no tan sols a les vies d’altes prestacions, sinó també a la xarxa bàsica i a la xarxa més capil·lar.
A partir del consens aconseguit en les sessions de treball, el conseller Calvet ha explicat els següents passos a donar de cara a la implantació del nou sistema. En aquest sentit, ha afirmat que “cal donar compte al Parlament de Catalunya de manera que sol·licitaré fer una compareixença a la comissió de Territori tant ràpidament com sigui possible”, ha dit. Així mateix, es traslladarà el resultat al Govern de l’Estat; en aquest sentit, ha assenyalat que “demanarem immediatament la constitució d’una comissió bilateral entre el Departament de Territori i Sostenibilitat i el Ministeri de Foment”, per parlar “amb concreció del treball fet i de les etapes que s’han d’anar consumint”.  Finalment, Calvet ha posat de relleu la necessitat “de presentar els nostres consensos a Europa”.
 
Un Grup de treball amb àmplia representativitat
 
El Grup el formen representants dels següents organismes i entitats:
 
·         Representants dels grups i subgrups parlamentaris:
o   GP Socialistes i Units per Avançar
o   GP de Ciutadans
o   GP de Junts per Catalunya
o   GP Republicà
o   GP de Catalunya en Comú Podem
o   Subgrup parlamentari del Partit Popular de Catalunya
o   Subgrup parlamentari de la Candidatura d’Unitat Popular – Crida Constituent
·         Departament de Territori i Sostenibilitat
·         Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda
·         Ministeri de Foment
·         Empreses concessionàries
·         Fundació Reial Automòbil Club de Catalunya
·         Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya
·         Federació de Municipis de Catalunya
·         Associació Catalana de Municipis i Comarques
·         Consell General de Cambres de Catalunya
·         Sindicats amb representació en el sector:
o   CCOO
o   UGT
o   USOC
o   CGT
·         Associació per a la Promoció del Transport Públic
·         Fundació Cercle d’Infraestructures
·         Cercle d’Economia
·         Centre d’Innovació del Transport (Universitat Politècnica de Catalunya)
·         Col·legi d’Enginyers de Camins Canals i Ports
·         Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya
·         Col·legi d’Economistes de Catalunya
·         Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya
·         Unió de Pagesos
·         Foment del Treball
·         PIMEC
·         CECOT
·         AGTC-Associació General d’Autònoms-Pymes Transportistes de Catalunya
·         Associació Empresarial del Transport
·         ASTAC-Condal
·         Fundació Empresarial Catalana
 
 

2  

Imatges

Fotografia

Fotografia 317

Fotografia

Fotografia 571

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 176