Calvet ha destacat que aquesta infraestructura és “essencial per vertebrar el territori. Aporta rapidesa però sobretot més seguretat perquè actualment la C-14 en aquest tram tenia una configuració complexa. Aquest nou túnel i tota la resta de l’obra ens donarà una infraestructura més segura i al servei del territori: de l’economia i de la seva gent. És d’aquesta manera com des del Departament de Territori i Sostenibilitat anem posat al dia les infraestructures del país”.
El conseller ha posat de relleu que l’obra de Trespont “és la més important que estem fent en aquests moments. Des del 2011 i fins ara és l’obra amb més pressupost i el fet que la fem a l’Alt Urgell demostra la voluntat del Govern de teixir un país viu, cohesionat i d’aportar condicions que dotin de vida el territori”.
Calvet ha anunciat també la pròxima adjudicació i inici de les obres de millora de la C-462 entre Adraén i la cruïlla d’Ortedó, per un valor de 3,7 MEUR i que consistiran en la renovació del ferm i la millora dels elements de drenatge i de seguretat de la carretera en un tram de prop de 15 quilòmetres. “La nostra obsessió és teixir una xarxa potent d’infraestructures que cohesionin el territori”, ha afirmat.
Eixamplament de la carretera fins als 10 metres
El Departament de Territori i Sostenibilitat té en execució des de finals de 2017 les obres de millora i eixamplament de la C-14 per a millorar-ne la seguretat i la funcionalitat en un tram de 3 quilòmetres. Amb una inversió de 35,4 MEUR, és una de les actuacions en marxa més importants a la xarxa viària de la Generalitat i permetrà afavorir la permeabilitat de l’Alt Pirineu i, d’aquesta manera, enfortir la cohesió territorial del país.
En aquest àmbit, la C-14, carretera de la xarxa bàsica de la Generalitat, transcorre per un terreny accidentat, a través del congost de Tres Ponts, a la vall del riu Segre. Té un trànsit d’uns 6.800 vehicles diaris. S’actua en el tram entre la sortida del nucli d’Organyà i el túnel del Montant de Tost, abans de la intersecció amb l’LV-4001. Les obres consisteixen principalment en l’eixamplament de la carretera dels 7 metres actuals als 10 previstos, el que comporta l’execució de diversos murs i estructures en voladís.
El nou túnel
L’element principal d’aquesta obra, però, és el nou túnel de Tresponts, que es construeix per millorar el traçat de la carretera existent. La secció del túnel és de 12,5 metres d’amplada per uns 8 metres d’altura, amb dos carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada, un per sentit, una mitjana d’1 metre, dues voreres d’1 metre i dos vorals d’1,25 metres.
El nou túnel disposarà de tot un conjunt de sistemes i elements de:
Ø Electricitat i enllumenat
Ø Ventilació
Ø Instal·lacions contra incendis
Ø Instal·lacions especials de control de túnel (per exemple, pals SOS, senyalització i semaforització, radiocomunicacions, megafonia, sistema de detecció automàtica d’incidents, controls d’accessos i gestió centralitzada, entre altres)
Les tasques que es duran a terme a partir d’ara seran l’excavació i sosteniment de les galeries d’evacuació; l’ampliació d’un túnel ja existent en el traçat actual; les impermeabilitzacions i les instal·lacions i la resta de treballs d’ampliació de la carretera. Es preveu que l’obra conclogui a finals de l’any que ve.