Govern

El pressupost del Departament de TES, vinculat a l'acció climàtica, arriba als 4.540 milions, amb 600 milions més de despesa respecte el 2017

Les actuacions per fer front a l'emergència climàtica representen el 36,6% del pressupost, amb 1.661 milions d'euros

query_builder   3 febrer 2020 15:01

event_note Nota de premsa

El pressupost del Departament de TES, vinculat a l'acció climàtica, arriba als 4.540 milions, amb 600 milions més de despesa respecte el 2017

Les actuacions per fer front a l'emergència climàtica representen el 36,6% del pressupost, amb 1.661 milions d'euros

  • Les àrees que més creixen són la millora de l’abastament municipal d’aigua (335,3%); la construcció de pisos de lloguer (208,7%), i la compra d’habitatges per tanteig i retracte i la rehabilitació (102,3%)

 

  • Més d’un 55% del pressupost està destinat a mobilitat sostenible i un 19,9%, a polítiques ambientals

 

  • El Departament de TES és el responsable del 48,11% de les inversions totals de la Generalitat i té el quart pressupost departamental en despesa més elevat
Imatge

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presentat avui a la Comissió de Territori, ampliada a la Comissió de Medi Ambient i Sostenibilitat del Parlament, el pressupost del Departament per a l’any 2020.  Aquest assolirà els 4.540 milions d’euros consolidats, sumant el Departament i tot el seu sector públic, un 15,22% més que els anteriors comptes, de l’any 2017. Així, la despesa s’incrementarà en gairebé 600 milions. El pressupost estrictament del Departament serà de 2.064 milions d’euros, un 11,15% més.

Pressupostos grup

És el quart més elevat d’entre tots els departaments de la Generalitat, amb un pes del 7,6%. A més, els 208,9 milions d’inversió real que es preveuen situen el Departament de TES com a responsable del 48,11% de les inversions del conjunt de la Generalitat.

 

Tal com ha explicat el conseller Calvet, “passem totes les accions del pressupost del DTES pel prisma de l’acció climàtica”. Així, les polítiques d’acció climàtica són transversals a les diverses partides del Departament per a enguany, i això es reflecteix en els comptes.

 

“Europa prepara el seu Green New Deal amb l’objectiu que el 25% de tot el seu pressupost es dediqui a acció climàtica el 2027”, ha recordat Calvet. “Catalunya vol que tot el pressupost de la Generalitat assoleixi també aquesta fita però, de moment, el del DTES i el seu sector públic ja suposa 1.661,7 milions, un 36,6%”, ha concretat el conseller.

 

Es calcula que el desenvolupament de totes les línies d’actuació previstes als pressupostos permetran estalviar l’emissió de 6,6 milions de tones de CO2 equivalent a l’atmosfera. És la mateixa quantitat que emeten durant una dècada tots els vehicles que circulen per les Rondes de Barcelona.

 

D’altra banda, el Departament calcula que cada euro invertit del seu pressupost comportarà una inversió induïda d’1,7 euros i es generaran 50.689 llocs de treball indirectes. “És un bon pressupost, posa a l’abast del país eines per modernitzar-lo, per lluitar contra l’emergència climàtica i per servir a la ciutadania”, ha posat en valor Calvet.

 

Així, el pressupost s’estructura en cinc eixos estratègics:

 

  1. Dret a l’habitatge
  2. Mobilitat sostenible
  3. Polítiques ambientals
  4. Cohesió territorial
  5. Innovació

 

Dret a l’habitatge: impuls del lloguer i suport a les famílies

 

El Departament eleva fins el 431,3 milions el pressupost per a la provisió d’habitatge, la seva rehabilitació i l’estímul al mercat del lloguer, un 34,7% més que els comptes del 2017. Les principals línies d’actuació previstes són:

 

  • Ajuts al pagament de l’habitatge. L’Agència de l’Habitatge de Catalunya concedirà ajuts a col·lectius en risc d’exclusió social per pagar el seu habitatge per valor de 95,4 milions, un 43,4% més.

 

  • Compra d’habitatge social i rehabilitació. Es destinaran 52,4 milions a la compra d’habitatge social a través de l’exercici del dret de tanteig i retracte i a l’atorgament de subvencions per a la rehabilitació. Representa un increment del 102,3%, la tercera pujada més notable del pressupost.

 

  • Construcció de pisos de lloguer. Amb un increment del 208,7%, preveu destinar 58,7 milions a la construcció de pisos de lloguer, a invertir en sòl residencial per a aquest fi i a concedir ajuts per a la promoció de pisos de lloguer.

 

Mobilitat sostenible: descarbonització

 

Pel que fa a la mobilitat sostenible, el Departament de TES preveu un pressupost de 2.539,6 milions, un 10,1% més, orientat especialment a la descarbonització del sistema. Així, s’incrementen les partides per al finançament del transport públic i per a la millora de les infraestructures ferroviàries i de metro. “Descarbonitzar la mobilitat és la clau”, ha assegurat Calvet, que ha afegit que “no creiem en mesures de fre o de desacceleració de l’economia o els serveis, sinó que defensem que els vehicles que circulin més netes i que les infraestructures a l’abast de la ciutadania siguin de qualitat”.

 

  • Finançament del sistema. Es preveuen 458,53 milions en transferències a les autoritats del transport metropolità de Barcelona (437,16 milions), Girona (5,09 milions), Tarragona (13,35 milions) i Lleida (2,9 milions), un 26% més en total.

 

  • Inversions a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Un total de 140 milions, un 1,9% més, per a inversions previstes en el contracte programa, com ara millores en senyalització o actuacions de manteniment. També s’ampliarà l’oferta de servei a la línia Barcelona-Vallès.

 

Durant la seva compareixença, Calvet ha anunciat que “tot just avui adjudiquem des d’FGC la redacció dels estudis per a la construcció del tren-tram” del Camp de Tarragona. I ha afegit que “més enllà del condicionant que ens suposa el calendari d’ADIF del desmantellament, esperem que més enllà del 2020 puguem tenir el projecte a punt i que els obres puguin començar entre el 2024 i el 2025”.

 

  • Millora i accessibilitat de la xarxa de metro. “El nostre gran repte és culminar el tram central de l’L9 i la resta de la línia. I aquest pressupost permetrà continuar amb treballs, com la redacció del projecte d’obra civil de les estacions Campus Nord i Manuel Girona o el projecte de l’estructura interior, arquitectura i instal·lacions de Sanllehí, Guinardó, Maragall i Lesseps. El pressupost també ens servirà per anar a buscar el crèdit del BEI amb la nostra nòmina del 2020” ha especificat el conseller. Calvet ha afegit que “esperem que el 2022 puguem engegar les obres i, a partir del 2023 o del  2024, començar a posar estacions en servei”. D’altra banda, el conseller ha especificat que els 26,1 milions també permetran acabar les tres estacions que transcorren sobre el viaducte de la Zona Franca “ja que també estem treballant en els extrems d’aquesta línia”.

 

A més, s’inclouen 8,7 milions per a la millora de la xarxa, inclosos els treballs de la nova estació d’Ernest Lluch de l’L5. També 4,5 milions per a l’adaptació dels intercanviadors de Maragall (L5) i Plaça Espanya (L1-L3) a persones amb mobilitat reduïda. Amb aquests pressupostos, el Departament encara les darreres actuacions per tenir tota la xarxa de metro metropolitana adaptada. Són actuacions amb cofinançament dels fons FEDER.

 

Medi ambient: acció climàtica, conservació del medi i cicle de l’aigua

 

En el marc de l’aprovació per part del Govern de la Declaració d’emergència climàtica, el Departament destinarà 902,7 milions a impulsar polítiques de conservació del medi natural, a la gestió del cicle de l’aigua, la transició a l’economia circular i la qualitat ambiental. És una xifra un 33,4% superior a la del 2017. “Aquests més de 900 milions formen part d’un pressupost d’acció climàtica i, sumats a l’apartat de mobilitat sostenible, són la nostra contribució a la voluntat europea de fer pressupostos orientats a la lluita contra l’emergència climàtica”, ha volgut posar en valor el conseller.

 

D’aquesta partida, 38,5 milions provenen de la recaptació prevista mitjançant l’impost de CO2 de vehicles de tracció mecànica, derivat de la Llei del canvi climàtic. “Aquest fons climàtic es destinarà en gran part a les transferències a les ATM, però també a parcs naturals o a subvencions per a diferents organismes”, ha detallat el titular de TES.

 

El conseller ha posat també com a exemple de projectes d’acció climàtica el fet que es posaran en lloguer i a disposició dels inversors d’energia renovable 400 hectàrees de sòl de l’Institut Català del Sòl (INCASÒL) per a desenvolupar-hi parcs fotovoltaics.

 

  • Prevenció, control i qualitat ambiental. Un total de 9,8 milions per a treballs de prevenció, control i qualitat ambiental, un 74,4% més.

 

  • Acció climàtica i conservació del medi natural. Amb un increment del 18,3% en aquest àmbit, s’invertiran un total de 18,1 milions, per ajuts a les polítiques de lluita contra el canvi climàtic, la gestió del medi natural a lleres i a les actuacions de conservació, reparació i manteniment del medi natural.

 

  • Infraestructures hidràuliques. El sanejament del dèficit que acumulava l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) permetrà destinar 331,4 milions, un 34,7% més, a noves infraestructures de sanejament i a invertir en el manteniment de l’actual sistema. “El 33% del pressupost de l’ACA per al 2020”, ha especificat el conseller, “està vinculat a les accions de mitigació i adaptació al canvi climàtic”.

 

  • Millora de l’abastament. El pressupost d’aquesta àrea creix un 335,3%. En concret, es destinaran 68,4 milions a diverses línies d’ajuts per a la millora d’abastament municipal d’aigua.

 

  • Economia circular. Es transferiran 55,8 milions a l’Agència de Residus de Catalunya (ARC) per ajudar els ens locals a finançar infraestructures de tractament de residus, un 19,5% més.

 

Cohesió territorial: millors connexions i creació d’oportunitats

 

L’aposta per un país cohesionat, ben connectat i on s’impulsi la creació d’oportunitats és un altre dels eixos vertebradors del Departament. S’hi destinaran 616,1 milions, un 2,2% més.

 

  • Conservació de la xarxa viària. Un total de 93,8 milions per a conservació i seguretat viàries, un 70,6% més. “Seguim un model de modernització i millora continuada, amb una forta digitalització de la seva gestió, que ens permeti assegurar la funcionalitat i seguretat del conjunt de la xarxa”, ha ressaltat Calvet.

 

  • Millora de les carreteres i dels camins en els àmbits de muntanya. El condicionament i l’ampliació de la xarxa de carreteres comptarà amb 91,1 milions de pressupost i 2,5 milions addicionals per a la millora dels camins, un 94,3% més.

 

Entre les actuacions més destacades figuren l’ampliació de la calçada lateral de la C-58 en sentit Terrassa (11,86 milions); el condicionament de la C-14 entre Organyà i Montant de Tost per Tresponts (10,69 milions); la C-17 entre l’AP-7 i la BV-1432 (5,56 milions), o les millores de seguretat de la C-66 entre Serinyà i Sant Ferriol (5,83 milions).

 

  • Sòls per a l’activitat econòmica. Es preveuen 11,4 MEUR perquè l’Institut Català del Sòl (INCASÒL) pugui adquirir sòls de qualitat perquè s’hi puguin implantar empreses generadores de llocs de treball, i 22,2 MEUR més per a urbanització de sectors d’activitat econòmica.

 

Innovació: nova tecnologia en ferms i contra la regressió litoral

 

El Departament aposta per l’ús de noves tecnologies, la recerca i el desenvolupament aplicades a la construcció de carreteres i a la lluita contra la regressió de les platges. Es destinaran 51,2 milions a aquests objectius mitjançant pràctiques de compra pública innovadora, un 42,4% més.

 

A banda, durant el 2020 es preveu executar obres per un valor de 20,1 milions en ferms sostenibles per a la xarxa viària, capaços de mitigar el soroll i captar part de les emissions dels vehicles, reduint el que s’acaba emetent a l’atmosfera. Així mateix, s’executarà una inversió de 6 milions “destinats a una prova pilot per validar noves situacions tecnològiques que mitiguin la regressió de les platges, com les del Delta de l’Ebre”, ha avançat el conseller Calvet.

 

Ambdues línies d’actuació comptaran amb cofinançament dels fons europeus

FEDER.

 

Cohesió territorial

 

Pel que fa a l’impacte de les inversions reals al territori, el pressupost preveu un total de 675 milions, amb increments d’inversions a tots els àmbits de Catalunya en comparació al pressupost de 2017. Paral·lelament, la inversió per càpita augmenta sensiblement i assoleix els 88,6 euros per persona de mitjana. Així mateix, al pressupost s’apliquen criteris de reequilibri territorial destinant els majors esforços en àrees menys poblades de Catalunya.

 

Tal com ha valorat el conseller Calvet, “la raó de ser del nostre Departament és arribar arreu, som un dels departaments de la cohesió territorial i aspirem a generar oportunitats i millorar la qualitat de vida arreu del país”, amb una inversió per càpita “el màxim de justa”.

 

         
           
           
 

Pressupost 2017

Inversió per càpita 2017

Pressupost 2020

Inversió per càpita 2020

% variació

ÀMBIT METROPOLITÀ

235.335.308,53

49,58

305.800.862,82

62,84

29,9%

COMARQUES CENTRALS

30.086.501,01

76,46

57.585.338,27

142,72

91,4%

ÀMBIT DEL PENEDÈS

14.960.309,43

32,42

21.599.004,69

45,38

44,4%

COMARQUES GIRONINES

50.944.495,02

70,25

70.004.972,83

94,51

37,4%

CAMP DE TARRAGONA

19.482.403,60

38,04

24.598.446,60

47,02

26,3%

TERRES DE L'EBRE

11.410.650,79

63,39

11.823.621,43

66,25

3,6%

ÀMBIT DE PONENT

15.933.658,23

44,62

33.522.892,83

93,29

110,4%

ALT PIRINEU I ARAN

14.585.746,03

202,94

35.768.735,13

498,05

145,2%

NO TERRITORIALITZABLE

122.709.040,21

-

114.344.180,36

-

-6,8%

 

515.448.112,85

69,20

675.048.054,95

88,59

31,0%

 

 

 

 

3 de febrer de 2020

 

1  

Imatges

Fotografia

Fotografia 210

2  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 155

Presentació dels pressupostos 2020

Presentació dels pressupostos 2020
PDF | 4403