DARP

La consellera Teresa Jordà anuncia noves accions per fer front a la crisi de preus de la fruita

query_builder   6 febrer 2020 16:03

event_note Nota de premsa

La consellera Teresa Jordà anuncia noves accions per fer front a la crisi de preus de la fruita

El departament d’Agricultura treballa en una nova línia de crèdits als productors per fer front a la campanya actual

 

Jordà es reuneix amb la major corporació alemanya de supermercats en el marc del saló Fruit Logística de Berlín

DARP
Jordà reunida amb representants del grup Edeka, la major corporació alemanya de supermercats, al saló Fruit Logística de Berlín

La consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, ha anunciat aquest dijous des de Berlín (Alemanya) noves accions perquè els productors de fruita catalans puguin disposar de liquiditat per fer front a la campanya actual en el context de crisi de preus. Jordà ha avançat que el Departament d’Agricultura està treballant en una línia de crèdits per a circulant que podrien arribar fins a 35.000 euros a través de l’Institut Català de Finances (ICF) i amb l’assumpció de risc del 80% per part del Departament.

 

Jordà ha recordat que la conselleria està fent ”tot i més” per ajudar el sector de la fruita dolça però ha demanat “el mateix compromís” al Ministeri d’Agricultura per fer front a una campanya “difícil” marcada encara pel tancament de fronteres del govern rus als productes agroalimentaris de la Unió Europea que ha provocat excedents de producció i preus baixos. “La Generalitat hi és i hi serà pel sector de la fruita dolça però aquest és un recorregut de responsabilitats compartides entre totes les administracions i el sector”, ha afegit Jordà.


La consellera ha fet aquestes declaracions en el marc del Fruit Logística de Berlín, el primer saló mundial de la fruita. La consellera ha visitat els estands catalans i s'ha entrevistat amb alguns productors. Així mateix, aquest dijous a la tarda una delegació catalana encapçalada per la consellera Jordà ha mantingut una reunió amb representants del grup Edeka, la major corporació alemanya de supermercats, amb una quota de mercat del 27%, per promoure la venda de fruita catalana.

En l’edició d’enguany del Fruit Logística hi participen 41 empreses catalanes. Més de la meitat, 23 empreses, són productores i exposen sota la marca Catalunya a l’estand de PRODECA. El Departament d’Agricultura i PRODECA donen suport a les empreses en la millora del seu posicionament en els mercats exteriors i en l’establiment de nous contactes comercials. D’aquí que les empreses catalanes participants es presentin a Berlín com a integradores d’un dels mercats de distribució de productes frescos més importants del sud d’Europa i un exemple de producció i treball de qualitat.

DARP
En l'edició d'enguany del Fruit Logística hi participen 41 empreses catalanes

Pla d’Acció de la Fruita Dolça 2018-2020

 

El Departament d’Agricultura va impulsar el 2017 el Pla d’Acció de la Fruita Dolça 2018-2020, l’estratègia conjunta acordada amb totes les baules del sector per superar les dificultats econòmiques causades pel veto rus imposat a les importacions de fruita europea. El Pla consta de 10 mesures amb 32 accions previstes.

  

El Pla s’està implementant i les accions més importants que s’han realitzat fins a la data són:

 

  • El Pla d’arrencades de fruita de pinyol 2019-2021, que pretén eliminar varietats obsoletes i a afavorir la viabilitat futura de les explotacions. 

 

  • Estudi sobre la cadena de valor del préssec i controls per al compliment de la Llei de la cadena del sector agroalimentari amb la posada en marxa del Cadecat, que realitza inspeccions per comprovar les dades mínimes que han de contenir els contractes agroalimentaris (terminis de pagament, preu fixat, etc.).

 

  • L’Observatori de Preus de Catalunya per donar la màxima transparència informativa sobre la formació de preus agraris. Per primer cop es donen preus al consumidor de fruita de pinyol.

 

  • Per incrementar el consum de fruita, s’ha realitzat accions com el Programa de fruita a les escoles, que en el curs 2018-2019 ha beneficiat 262.260 alumnes de 1.100 escoles i una campanya de promoció de la fruita catalana: “Fruita de Catalunya, la teva fruita”, en ràdio i xarxes socials, amb una repercussió de 3.000.000 de visitants a Facebook i 3.200.000 a Instagram.

 

  • En l’àmbit de la internacionalització del sector, s’ha creat la Taula d’internacionalització de la fruita dolça es va crear per impulsar l’estudi de nous mercats i accions de promoció. També s’ha fet un mapa de varietats de la fruita de pinyol per l’exportació.

 

  • Pel que fa a la innovació, es va encarregar a la UAB,  la realització d’un taller-laboratori d’idees per millorar el consum de fruita.  

 

  • Per vetllar pel compliment de la normativa s’estan elaborant dues guies d’autocontrol de la qualitat i Bones Pràctiques de manipulació de la fruita (de pinyol i de llavor) i s’ha fet difusió de l’etiquetatge de la fruita en el punt de venda amb una campanya d’inspeccions realitzada en col·laboració amb l’Agència Catalana de Consum.

 

També ens podeu seguir a través de facebook.com/agricultura.cat i twitter.com/agriculturacat.

2  

Imatges

Jordà amb representants d'Edeka a Fruit Logística

Jordà amb representants d'Edeka a Fruit Logística 2519

Saló Fruit Logística 2020 a Berlín

Saló Fruit Logística 2020 a Berlín 2831